Onko ketään puudutettu hammaslääkärissä yhtä pahasti?
Minut on viime vuosina puudutettu kaksi kertaa. Alaleuka on ollut kyseessä, ihan normaali puudutusaina (ilman adrenaliinia) on annettu, yksi annos.
Molemmilla kerroilla olen puutunut niin, että silmä ei mene kiinni, tunnen kuinka se puoli kurkusta on puutunut (onneksi toinen puoli toimii..), kieli on mökkynä suussa. Puudutus lähtee silmän yläpuolelta ja jatkuu aivan kaulan alaosaan asti.
Kyseessä ovat olleet kaksi eri hammaslääkäriä. Eli en syytä hammaslääkäriä, vaan minun ihan omaa hermojärjestelmääni. Mietin vain, onko tämä normaalia/tavallista??
Kommentit (13)
Minut on viime vuosina puudutettu kaksi kertaa. Alaleuka on ollut kyseessä, ihan normaali puudutusaina (ilman adrenaliinia) on annettu, yksi annos.
Molemmilla kerroilla olen puutunut niin, että silmä ei mene kiinni, tunnen kuinka se puoli kurkusta on puutunut (onneksi toinen puoli toimii..), kieli on mökkynä suussa. Puudutus lähtee silmän yläpuolelta ja jatkuu aivan kaulan alaosaan asti.
Kyseessä ovat olleet kaksi eri hammaslääkäriä. Eli en syytä hammaslääkäriä, vaan minun ihan omaa hermojärjestelmääni. Mietin vain, onko tämä normaalia/tavallista??
Mutta luultavasti tuo on jotain omaa herkkyyttäsi aineelle, koska molemmat lääkärit ovat samanlaisen reaktion saaneet aikaan puudutteillaan.
Oma kokemukseni puudutuksesta oli myös suhteellisen mielenkiintoinen. Lääkäri pisti suoraan poskihermoon, joten pääni retkahti edestakaisin, johon lääkäri: älä nyt säikähdä. Siis hän pisti suoraan hermoon ja liike oli tahaton lihaskramppi, joka johtui niin suorasta hermoärsytyksestä. Tunne oli kuin sähköisku olisi mennyt leuan läpi. No puutuipa nopeasti leuka, ihan sekunneissa. Mutta hieman hirvittää tuo puuduttaminen tulevaisuudessa, ainakin se mikä pistetään alas taakse poskeen. Nimittäin lääkärillä oli se neula vielä suussa, kun pää heilahti.
tällä jälkimmäiselle hammaslääkärille kerroin aikaisemmasta kokemuksesta ja hän sanoi laittavansa sitä kaikista miedointa puudutusainetta. Hän totesi jälkeenpäin, että vähäisempi aina ehkä riittäisi.
ap
johonkin kasvohermoon. Sattui valtavasti ja sen jälkeen silmät katseli eri suuntiin...
oli n 10 vuotta sitten, kun arvostetulla asuinalueella Helsingissä (oikeastaan samantekevää, missä oli) yritti puuduttaa alaleukaani poskihampaan juurihoidon yhteydessä. Pisteli ja pisteli piikin toisensa jälkeen ja nassu oli jo täynnä puudutusainetta, vaan mikään ei tehonnut.
Mieslääkäri sanoi, ettei minuun näemmä tehoa puudutusaine...
Tulipa siihen sattumalta paikalle tämän hammaslääkärin kollega, joka hupsista vain pienellä pistolla sai leukani puudutettua; vilkaisi toista lääkäriä hieman pidempään ja vetäytyi huoneesta.
Eipä muuten ollut ensimmäinen kerta, että kyseinen hammaslääkäri tyri suussani, joten en enää pannut sattuman piikkiin ja vaihdoin lääkäriä.
Minut on puudutettu varmaan tuhat kertaa vähän liioiteltuna mutta siis paljon olen reikiä käynyt koko lapsuuteni ja nuoruuteni ajan paikkaamassa. Lähestulkoon joka hammas on paikattu (äidillä sama homma, olen perinyt huonon ja hauraan purukaluston häneltä). Mutta siis puudutus on ollut joka kerta enemmän tai vähemmän inhottava ja joskus on myös silmään asti vaikuttanut.
Mutta kerran joku tohelo hammaslääkäri ilmeisesti operoi samalla poskeani jollain poralla tai vastaavaa ja en siis puudutukseltani sitä huomannut kun vasta kun alkoi vaikutus hävitä ja tunsin hirveää kipua poskessa menin peilin eteen tutkimaan ja valtava verinen reikä oli poskessa. Varmaan olin itse pahentanut asiaa räpläämällä kielellä tai hampailla kohtaa puudutuksen ollessa vielä päällä, mutten MISSÄÄN NIMESSÄ ollut itse sitä aiheuttanut. Noh..kaksi viikkoa olin poissa koulusta ja koko poski ja alahuuli turposivat ja kesti viikkokausia parantua kunnolla....
Pitää vaan antaa sitä puudutusainetta pienempi annos. Ja silti mulla kestää se aineen vaikutus tavallista kauemmin. Eli saattaa olla koko päivän kieli turta jne. On ärsyttävää, muttei vaarallista.
tänä aamuna klo 9. Kello on nyt lähes 12, ja vieläkin olen puutunut. Silmä menee jo kiinni, kaula on enää yläosasta puutunut. Kieli kääntyy, poski nousee hymyiltäessä. -
Mutta syöminen ei vieläkään onnistu.
En voinut siis lähteä töihin. Eikä tässä nyt enää kannata...Onneksi on itsenäinen työ.
näin olen monelta taholta kuullut.
takia neurologille... että kyllä siellä voi sattua ja tapahtua.
kuin jos on ihan pakko. Useimmiten ei ole onneksi. Mieluummin hetki kipua kuin inhottava puudutus.
ei voi periä niin mistä sitten johtuu että toisten hampaat kestää eikä reikiinny vaikka vetäisi kolaa ja karkkeja eikä paljoa hampaitaan pesisi ja toisilla murenee ja reikiintyy kaikki hampaat vaikka kuin pesisi hammastahnalla ja käyttäisi xylitolpurkkaa ja välttäisi happamia jne.?
Äidilläni on murenevat hampaat, samoin minulla. Pienestä pitäen olen pessyt aamuin illoin, putsannut hyvin, käyttänyt purkkaa yms. Silti tulee reikiä ja lohkeilee palasia
näin olen monelta taholta kuullut.
T. Entinen hammaslääkäripelkoinen joka uskaltaa puuduttamisen takia ylipäänsä mennä hammaslääkäriin
ja ollut sen 3 päivää... mut ohi mennyt ja silmä toimii =DD