Pikkutyttö kuoli hammastulehdukseen
Tuleekohan näitä pian lisää. Lapset päättää niin monista asioista ja aikuiset sallii sen. Tässä tapauksessa siitä maksettiin kallis hinta.
Pikkutyttö kuoli hammastulehdukseen
20.05.2010 09:03
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2154755&pos=n…
Yhdeksänvuotias ruotsalaistyttö on kuollut hammastulehdukseen. Tyttö tuli hammaslääkärin vastaanotolle kovan hammassäryn vuoksi, muttei antanut poistaa hammasta, koska pelkäsi sen sattuvan.
Hammas tulehtui niin pahasti, että tyttö kuoli.
Kuolemantapaus on johtamassa uusiin käytäntöihin Itä-Götanmaan hammashuollossa, kirjoittaa Norrköpings Tidningar.
- Jos hammas olisi poistettu heti ensimmäisellä lääkärikäynnillä, tyttö olisi todennäköisesti hengissä, sanoi Britt-Marie Persson Ruotsin sosiaalihallituksesta.
Läänissä oli tuolloin pulaa lapsipotilaisiin erikoistuneista hammaslääkäreistä.
- Kaksi oli juuri lopettanut, joten meillä oli jäljellä yksi ainoa erikoislääkäri. Nyt kun tiedämme lopputuloksen, olisi tyttö pitänyt lähettää hänen luokseen, sanoi Raimo Päivärinne, Itä-Götanmaan julkisen hammashuollon johtaja.
STT-TT
Kommentit (22)
kun ei tämäkään auta. Olen aina hoitanut hampaani hyvin, kun olin pieni meidän jokaisen hampaat pestiin kaksi kertaa päivässä ja olen siitä lähtien sitten itsekin harjannut hampaani kaksi kertaa päivässä. Syön xylitol-purkkaa tai pastilleja ruoan jälkeen, en juo happamia juomia ja teen muutenkin kaiken mitä itse voi tehdä hampaiden eteen. Reikiä vaan putkahtelee silti ja hampaista lohkeilee palasia, joten hammaslääkärissä on käytävä usein.
ja toinen homma on, ettei mulla ole varaa. Hyvä, että saan lapsille ruuat pöytään ja alskut maksettua. Hammashoito on järkyttävän kallista.
Hyvä kotihoito on halpaa ja siten säästää kalliissa hammasääkrikuluissa!! Kerran päivässä hammasvälit puhdistetaan langalla ennen harjausta ja kahdesti tai kolmesti harjaus 2-3min fluorihammastahnalla (aikuisille 14500ppm fluoria ja lapsille, jotka osaavat sylkeä tahnan 1000ppm yli 6v voi jo valvotusti käyttää aikuisten hammastahnaa )
"Miksei tyttöä nukutettu ja hammasta poistettu?"
Kuten lapseni serkku suostui vasta 10v. hammaslääkäriin houidattamaan risoja hampaitaan. Hänkään ei halunnut nukutusta..