konttaamaton 10kk fysioterapeutille??
tuossa klapsi-ketjussa jonkun 10kk oli oppinut konttaamaan fysioterapeutilla. siis mitä ihmettä? laitetaanko noin pieniä fysioterapeutille? meidän 11kk on peppukiitäjä. laitetaanko tuokin fysioterapeutille kuukauden päästä neuvolassa?
Kommentit (7)
ryömi siihen asti kun lähti kävelee 1v 1,5 kk vanhana. Ei laitettu jumpparille. Konttaamaan oppi pari kuukautta sen jälkeen kun oli oppinu kävelee.
kun ei kontannut. Hassua oli siellä käydä kun itsellä ei ollut lapsesta huoli, mutta esikoinen kun oli kyseessä niin en uskaltanut itseeni uskoa. Oppi kävelemään 1v4kk ja sitten konttaamaan, hyppimään, juoksemaan ym. hyvin nopeassa tahdissa. Lähti siis vaan hitaasti liikkeelle mutta kiri muut sitten nopeasti. Fysioterapiasta ei ollut minkäänlaista apua meidän kohdalla, hupia kylläkin.
koska oli peppukiitäjä. Eli ei kontannut (osasi ryömiä mutta ei ryöminyt, koska pepulla pääsi kovempaa), ei noussut seisomaan edes tukea vasten eikä (enää siinä vaiheessa) viihtynyt mahallaan.
Eli vauva eli käytännössä istuen.
Oppi nousemaan seisomaan tukea vasten 11kk iässä, oppi myös konttaamaan, mutta ei koskaan tykännyt siitä. Tuettuna käveli varoen 13kk iässä ja 1v4kk ikäisenä lähti lopulta kävelemään ilman tukea. Vasta kun kävely oli vakaata, saimme lopettaa fysioterapiakäynnit.
Itse olen ILOINEN, että saimme apua ja tukea. Nykyään kun on joka paikassa resurssi- ja rahapula.
koska oli peppukiitäjä. Eli ei kontannut (osasi ryömiä mutta ei ryöminyt, koska pepulla pääsi kovempaa), ei noussut seisomaan edes tukea vasten eikä (enää siinä vaiheessa) viihtynyt mahallaan.
Eli vauva eli käytännössä istuen.
Oppi nousemaan seisomaan tukea vasten 11kk iässä, oppi myös konttaamaan, mutta ei koskaan tykännyt siitä. Tuettuna käveli varoen 13kk iässä ja 1v4kk ikäisenä lähti lopulta kävelemään ilman tukea. Vasta kun kävely oli vakaata, saimme lopettaa fysioterapiakäynnit.
Itse olen ILOINEN, että saimme apua ja tukea. Nykyään kun on joka paikassa resurssi- ja rahapula.
käydä kerran tai pari fysioterapeutilla, joka neuvoo vanhemmille, kuinka kotona voi yksinkertaisten juttujen avulla leikin varjolla opettaa konttaamaan, kuin korjata vuosia myöhemmin niitä lukihäiriöitä etc.
Tässä ei siis ole kyse konttaamisesta sinänsä vaan molmepien vartalon ja aivojen puoliskojen yhteityöstä.
peppukiitäjyys ja lukihäiriöt on yhteydessä toisiinsa. Jotenkin liittyy siihen että liike, jossa nostetaan oikeaa kättä ja vasenta jalkaa yhtä aikaa (ja tietty toistepäin) vaikuttaa suotuisasti tiettyjen hermoyhteyksien kehittymiseen, ja nämä yhteydet kypsyvät tietyssä iässä eikä niitä enää myöhemmin saa kehitettyä. Eli jää niin sanotusti piuhat löysälle...
T. entinen peppukiitäjä
ei kaikki lapset konttaa. Eikä se fysioterapeuttikaan sitä lasta voi konttaamaan opettaa.
riippuu varmaan ihan neuvolasta laitetaanko fysioterapiaan. Meidän neuvolassa vaan todettiin, että joillain se konttausvaihe jää välistä. Yleensä lapsi oppii kyllä sitten myöhemmin itsekseen konttaamaan.