allergioista ja imetyksestä kysymys..
Eli mulla 10 kk ikänen poika jolla on todettu maito- ja kananmuna-allergia. Mun maidon kautta reagoi ilmavaivoilla sekä itkulla ja jos itse syö niin ihottumana. Olen nyt ollut maidottomalla ruokavaliolla jo monta kuukautta ja yksi päivä erehdyin syömään tuotetta missä oli maitoa ja vähän piereskeli muttei sen kummempaa. Kannattaisiko mun pikkuhiljaa ottaa maitotuotteet omaan ruokavalioon mukaan jos ei kerran pahempia oireita tule? Toisaalta pojalla oli kova korvatulehduskierre ja olen sitä mieltä että se oli oire maitoallergiasta.
Oletteko muut jotka ootte joutuneet dietata imetysaikana saaneet allergiat purettua imetysaikana? Joudun kysellä täällä kun tuntuu että ei meidän lääkäristä saa mitään irti. Soijamaitoreseptin se kirjotti ja siitä tuli kauhee huuto vauvalle eikä hänelle riittänyt se oireiksi että olisi saanu korvattavuuden almironille..
Kommentit (7)
lopetin imetyksen vauvan ollessa 3kk. Tämä siksi, että äidinmaito ei pysynyt lapsen sisällä ja itki 12h/vrk mahavaivojaan ja paino ei tokikaan noussut. Ja ruokavalioni oli hyvin riisuttu ja pelkistetty kaikesta mahdollisesta. Kokeilimme myös marketeista saatavia äidinmaidonkorvikkeita (myös jauheita), mutta ei auttanut. Lastenlääkärillä kävimme oikeastaan viikoittain ja lopulta noin 2,5kk iässä otimme testiin mainistemasi Almironin ja se on sopinut aivan täydellisesti:) Elämämme muuttui yhtäkkiä ja ihmettelimme miehen kanssa, että onko kyseessä sama vauva;)
Ohjeeksi lääkäriltä saimme 4kk neuvolassa aloittaa 7kk iässä hapanmaitotuotteita, joista olemme nyt bulgarian jugurttia ja piimää testanneet. Meistä mitään reaktioita ei ole tullut. Imetyksen/diettaamisen osaltahan en nyt osaa mitään kommentoida, mutta sinuna minä kokeilisin pojalle suoraan jotain hapanmaitotuotetta, ei sitä tartte antaa kuin vaikka 1rkl/vrk piimää alkuun. Jo muutos kakassa kertoo kaiken, jos oireita tulee.
Niin, kananmunaa meillä ei ole vielä testattu..
Ja en tiedä, oliko tästä nyt hyötyä, mutta oli "pakko" kertoa oma kokemus..
P.s.me muuten saatiin Almiron sillä perusteella, että lapsi itki, koska vatsaa väänsi, pulautteli (oksensi) maidon ulos, paino ei noussut. Iholla ei siis reagoinut mitenkään
itse lähteä kokeilemaan, mutta en isoja annoksia.
Ja oireseuranta pitää olla tarkka.
Sinun maitosi kautta altistus olisi mielestäni parempi kuin suoraan lapselle itselleen antaa.
Eräänlaista siedätyshoitoahan se olisi. Ja jos oireet tosiaan ovat noin lievät, niin itse uskaltaisin kokeilla.
Isomman kanssa en saanut purettua vaikka imetin yli kaksi vuotta, mulle oli jo luksusta kun sain vehnän ruokavalioon vähän ennen kun täytti 2v. Pienempi on nyt saman ikäinen kun sinun vauvasi ja meillä on alkanut jo vauvallekin käymään ainakin hapanmaitotuotteet pieninä määrinä kun vielä vuoden vaihteessa sai minun maitoni kautta selkeät ihottumat yhdestä lipsahduksesta. Pari viikkoa sitten purin oman diettini ja kun ei näyttänyt haittaavan niin nyt on maisteltu pieniä määriä hapanmaitotuotteita.
yli 6 kk kun allergia todettiin ja silloin aina kokeillaan soijamaitoa ensin. Mutta tosiaan ei riittäneet mahaoireet lääkärille. Taidan kokeilla syödä itse. Suositukset on muuttuneet esikoisen ajoilta jolloin oli täysi eliminaatio mutta nyt taidetaan suosia pientä siedättämistä jos oireiden kanssa pystyy olemaan.
ap
te todella allergiset äidit imetätte niitä lapsianne niin hiton pitkään? Kai te tiedätte, että pitkä imetys altistaa lapsen samoille allergioille.
vauva ei juo pullosta, nokkamukista eikä mukista korviketta. Sekä koska sopivaa korviketta ei olla saatu. Tiedän että varmasti oppisi mukistakin juomaan jos vaan ei tissiä saisi mutta en uskalla lopettaa ennenkuin on varma että sitä maitoa menee tarpeeksi ja että se sopii.
ap
Imetin 7kk, ja viimeiset 2kk dieettasin kokoajan ruoka-aineita vähentäen että lopulta jäljellä oli 7 raaka-ainetta, joista lapsen olo oli siedettävä. Meillä siis superallergikko, nyt 1v8kk 13 sopivaa ruoka-ainetta, että kannattaa jatkaa dieettiä ja kunhan kiinteille menee ja imetys loppuu, alkaa purkamaan.
Sitten vaihda lääkäriä jos noin pönttö tapaus ollut. Almiron ei ole kauhean kallista muutenkaan, osta kokeiluun prk, säästä kuitti, jos sopii niin ota yhteys lekuriin että tämä käy.
Suosittelisin kyllä vaihtamaan ensin lekuria. Hyvä allerkologi on kullan arvoinen kun on ihan pienistä lapsista kyse.