Miksi te ihmiset jaksatte haukkua terveyskeskuksessa toimivia hoitajia
Etenkin puhelimessa tai paikanpäällä olevassa ajanvarauksessa saa päivittäin kuraa niin paljon päälleen ettei tosikaan. Luuletteko te tosiaan ettei me ilkeyttämme anna teille aikoja.
Työskentelen itse Turussa ja jaossa on vain muutamia lääkäriaikoja per päivä ja tarvitsijoita moninkertaisesti. En minä pysty mitenkään muuttumaan vapaiksi ajoiksi vaikka kuinka haluaisin. Haukut olisi hyvä osoittaa tahoille, jotka oikeasti näihin asioihin voivat vaikuttaa.
Tämä systeemi menee koko ajan hullummaksi ja työ ohan kaaosta. Kai se on aika ruveta katsomaan muita töitä. Harmi vaan että päivätöitä, joota muu elämäntilanne vaatii ei ole hoitoalalla niin hirveästi tarjolla..
Kommentit (31)
millaista kohtelua puhelimessa saa...
Siis puhelimessa jos on mennyt puhelimeen vastanneen hoitajan nimi ohi ja asiakas sitä kysyy.
millaista kohtelua puhelimessa saa...
mä jouduin taannoin käymään kerran viikossa verikokeessa puolen vuoden ajan, ja sitten kysyin tulokset siitä samasta numerosta josta varataan myös lääkäriajat.
Oli nimittäin niin kyrpä otsassa olevaa sakkia siellä langan toisessa päässä useimmiten! vittuilu laantui vähitellen siinä vaiheessa kun hoitaja aina tajusi että soittelen sinne "työkseni" ja todellakin ihan asiasta. Useimmiten se ensimmäinen vastaus oli etttä no kuule mitäs verikokeen tuloksia täältä nyt tänään tarviis saada jne. Oikein naukuvalla äänellä.
pääse läpi, kun hoitajien aika menee varaustilanteiden sanamuotojen kirjaukseen.
Oletko nyt tosissasi, että myös moitteet dokumentoidaan tarkasti? Uhkailut ymmärrän, asiallisen kritiikin kirjaamista en.
On aika iso ero, sanooko potilas "v***n lehmä, mä hakkaan sut jos et nyt anna aikaa" vai "pidän merkillisenä, että vaikka kysyn asiallisesti, sinä vastaat epäystävällisesti ja epäkunnioittavasti."
Kyllä ja itse kyllä vastaan koko nimellä,ja tottakai kerron nimeni uudelleen jos asiakas kysyy ei ole mitään syytä olla kertomatta. Jokainen puhelu kirjataan ylös ihan käytännön asioiden vuoksi niin siitäki jää omat puumerkit potilaan tietoihin! O
Kyllä meitä koulutetaan kyseiseen palveluut. Itse yritän olla kohtelias ja rauhallinen puhelimessa mutta ylilääkärin luvalla saamme sanoa takaisin jos asiakas käy hankalaksi eikä kehotuksista huolimatta lopeta esim. huorittelua!
tärkeää potilaan oikeusturvan kannalta. Jos potilas vammautuu/menehtyy hoitoon pääsyn epäämisen vuoksi. Jos hoitaja, miksei joskus lääkärikin tekee puhelimessa virheellisen arvion kiireellisyydestä (vrt esim sikainfluenssaan kuollut lapsi, jota ei otettu sairaalaan), on vastuullisten löytäminen yksinkertaista.
Se on tärkeää jos jälkeenpäin tulee jotain missä kirjaamise tiedot on tärkeitä, siksi kirjaamisen kuluu myös paljon aikaan.
Kyllä ja itse kyllä vastaan koko nimellä,ja tottakai kerron nimeni uudelleen jos asiakas kysyy ei ole mitään syytä olla kertomatta. Jokainen puhelu kirjataan ylös ihan käytännön asioiden vuoksi niin siitäki jää omat puumerkit potilaan tietoihin! O
Soitin kerran terveyskeskukseen kysyäkseni neuvoa/mielipidettä miten toimitaan koskien lapsen reilun viikon kestävää 40 asteen kuumetta. Olin siis jo erittäin huolestunut kuumeen kestosta ja lapsen yleiskunnon huononemisesta.
En ehtinyt edes selvittää asiaani loppuun, kun hoitaja tylytti minut hysteerikoksi, koska lapselle 40 asteen kuume ei ole sama kuin aikuselle. Paljon muutakin tekstiä tuli, joka pahoitti mieleni. Itse olin puhelimessa ystävällinen heti alkuunsa, joten en voinut vielä ainakaan käytökselläni suututtaa häntä. Lopulta loukkaannuin hänen asenteesaan minua kohtaan niin paljon että kysyin hänen nimeään (nimi ei jäänyt mieleeni) ja kerroin tekeväni jonkinlaisen valituksen hänen käytöksestään. Hän ei suostunut sitä kertomaan...
no kuulostaa siltä että toi on ollu aika asiatonta. Tossa kohtaa ois kyllä ehdottomasti pitäny pyytää lääkäriin.
Asiakashan voi itse käytöksellään vaikuttaa siihen ettei niin tapahdu täytyyhän meilläkin joku keino olla millä saadaan uhkailijat tms kuriin..ja taas kerran tämäkin sääntö tullut ylempää joten meitä hoitajia tästä on turha moittia.
Ja myöskään ne lääkärin ajat ei ole hoitajista kiinni. Meillä lääkärit on antanut selkeät ohjeet minkälaisilla vaivoilla millekkin ajalle..esim onko akuuttia ja akuutti asioihin löytyy selkeä hoidontarpeen arvionti paperilla jonka mukaan meidän pitää kysellä ja ohjata hoitoon..
Se onkin hassua kun ei ihmisillä ole pokkaa sanoa henkilötunnusta, sitten on helppo haukkua ja uhkailla mutta yleensä henkilö löytyy ilman sitä tunnustakin...kun vaan tietää esim. lääkärin...