Onko IT-alalla olevia paikalla?
Minkä pituisia työpäiviä teet ja teetkö kotona iltaisin tai viikonloppuisin töitä? Onko alalla yleistä tehdä iltaisin ja viikonloppuisin töitä ja muutenkin pitkiä työpäiviä?
Kommentit (7)
Jos olen pois, teen tunteja sisään kotona etänä jos tarvitsee.
pidempää päivää/ etätöitä/ ylitöitä ainakin kausittain.
ja teen norm. 8,5h päivää, noin kahtena päivänä viikossa lisäksi töissä tai kotana à 2h. Joskus viikonloppuna, joskus öitä. Ylityöt maksetaan mutta ne ei käytännössä ole vapaaehtoisia. Mielelläni tekisin vähemmän.
Minä joustan mielelläni pidempää päivää silloin tällöin, koska työaikani on erittäin joustava. Eli ei ole 8-16 hommaa :).
Meillä testaus taitaa tehdä pisintä päivää projektien loppuvaiheessa. Samoin koodarit tekevät ylitöitä minkä ehtivät tarvittaessa, jotta projektit saadaan päätökseen.
Puolisoni teki kaikista pisimpiä päiviä vuosia vuosia sitten ollessaan integrointitestauksessa. Sittemmin on siirtynyt manageritasolle ja päivien pituus on huomattavasti inhimillisempi kuin testaajana.
Tarkoitin lähinnä sitä, että jossain it-tuki-tyyppisissä "perusduuneissa" voi olla ihan jatkuvasti normaali työpäivä.
Projektihommissa on aina kiireisiä kausia. Managereilla voi ollakin inhimillisempi työmäärä, jos osaavat delegoida, mutta esim. vaativamman speksausen puolella taas on työläämpää.
4: määrittele "vaativa it-alan tehtävä" Meillä testaus taitaa tehdä pisintä päivää projektien loppuvaiheessa. Samoin koodarit tekevät ylitöitä minkä ehtivät tarvittaessa, jotta projektit saadaan päätökseen. Puolisoni teki kaikista pisimpiä päiviä vuosia vuosia sitten ollessaan integrointitestauksessa. Sittemmin on siirtynyt manageritasolle ja päivien pituus on huomattavasti inhimillisempi kuin testaajana.
Riippuu firmasta, toimenkuvasta ja vaikka mistä.
Minä teen jonkin verran töitä iltaisinkin ja viikonloppuisin välillä. Mutta pidän sitten vastaavasti kaikki kertyneet tunnit pois, koska olen normaalisti kuukausipalkkalainen (en siis kokonaispalkalla). Tekisin kyllä ylitöinä, jos maksettaisiin, mutta tällä hetkellä ei makseta. Joten kerään saldoja ja pidän sitten ne pois :). (Jolloin työt kertyvät, tulee lisää saldoja jne)
Mutta siis riippuu monesta asiasta. Mm. firman tavasta toimia. Minulla on ICT-alalla olevia kavereita, jotka eivät esim. koskaan tee töitä vloppuna.