Musiikkiopistoon pyrkiminen?
Mihin musiikkiopistoon kannattaa musikaalisen mutta muskareita käymättömän lapsen pyrkiä? Ei osaa siis mitään rytmi- ja taputusjuttuja, joita muskareissa harjoitellaan mutta laulaa mielestäni puhtaasti ja haluaisi soittaa pianoa.
Asumme Helsingissä ja autolla pääsee mihin tahansa pääkaupunkiseudun kouluun mutta pelkään, että osaan vaikea päästä kun muskarilaiset täyttävät paikat.
Kommentit (11)
kun meil oli siellä useampia lapsia soittelemassa =)
itse en ole mitään soittanut, enkä osaa opettaa kokeita varten. lapsi perinyt muusikkoisänsä musikaalisuuden mutta isä ei ole enää kuvioissa
Voi koittaa lapsen kanssa itse hajoitella rytmitehtäviä. Taputat jonkin lyhyen ja yksinkertaisen rytmin ja pyydät lasta taputtamaan saman. Pikkuhiljaa vähän pidempiä pätkiä, niin siinä oppii muistamaan niitä rytmejä. Jos teillä on piano, niin voisi harjoitella sitäkin, että aivan lyhyitä melodioita lapsi laulaisi kuultuaan melodian kerran ja kolmisointuja yrittäisi löytää laulaen sävelet, jotka soinnussa ovat. Harjoituksen kestoksi pienelle lapselle en suosittelisi kun noin 20 minuuttia. Muskarin käyneillä on tosiaan iso etu pääsykokeissa, harmi sinänsä, lapsi voi vähän säikähtääkin uutta tilannetta ja tehtävää.
"Itse en ole mitään soittanut, enkä osaa opettaa kokeita varten. lapsi perinyt muusikkoisänsä musikaalisuuden mutta isä ei ole enää kuvioissa"
Rytmitehtävät ovat aika helppoja harjoitella, taputtelen jotain rytmiä, vaikka kappaleesta, josta rytmin muistat pieni pätkä ja pyydät lasta taputtamaan saman. Aivan lyhyillä rytmeillä alkuun.
Nehän vaan testaa, onko mitään rytmitajua. Jos lapsi on alle 8 v. ainakin Espoossa voi pyrkiä ns. soitinvalmennukseen.
Jos valitsee soittimen, johon ei niin paljon tunkua, ei ole vaikea päästä.
Muuta ap mainitsee lapsen tahtovan pianotunneille, eli tavallisesti kaikkein suosituimmille tunneille. Hyvä jos aloituspaikkoja on edes musiikkiopistossa 10 enempää muskarilaisiin verrattuna, joista suurin osa pyrkii kyllä opistoonkin.
joten olepa ensi keväänä aiemmin liikkeellä.
Googleta kotikuntasi musiikkiopisto ja etsi sieltä tietoa..
Minun tyttö ei ollut käynyt koskaan muskarissa, sai musikaalisuustestistä 39/40. Soittaa instrumenttia, on orkesterissa ja käy yksityistunnilla sekä teoriassa.
Musiikkiopistossa on se hyvä puoli jos soitin on orkesterisoitin pääsee heti mukaan soittamaan myös ryhmässä. Nyt on jo konkari kun on soittanut viisi vuotta.
joten olepa ensi keväänä aiemmin liikkeellä. Googleta kotikuntasi musiikkiopisto ja etsi sieltä tietoa.. Minun tyttö ei ollut käynyt koskaan muskarissa, sai musikaalisuustestistä 39/40. Soittaa instrumenttia, on orkesterissa ja käy yksityistunnilla sekä teoriassa. Musiikkiopistossa on se hyvä puoli jos soitin on orkesterisoitin pääsee heti mukaan soittamaan myös ryhmässä. Nyt on jo konkari kun on soittanut viisi vuotta.
paikat ei mitenkään ensisijaisesti mee muskarilaisille vaan musikaalisuustestin mukaan
http://www.kapylan-musiikkiopisto.fi/
eikä yksityinen opettaja tule välttämättä paljoakaan musiikkiopistoa kalliimmaksi. Varmista vain, että opettaja on pätevä (suorittanut pianonsoitonopettajan tutkinnon Sibelius-Akatemiassa, konservatoriossa tai amk:ssa), sillä tuntien tarjoajissa löytyy hyvin monentasoisia henkilöitä.
Ainakaan Espoon musiikkiopistoihin (Musiikkiopisto Juvenalia ja Espoon musiikkiopisto) hakuaika ei ole vielä päättynyt, eikä niihin pyrkiessä muskarin käyneillä ole mitään etusijaa.