Brion junarataa - myydä vai säilyttää?
Kahden pojan jäljiltä valtava kasa junarataa ja rakennuksia siihen. Kannattaisiko ne myydä pois vai säilyttää 20v lastenlapsia varten? Säilytystilaa ei liiemmin ole ja muutamme varmasti vielä moneen kertaan tässä välissä. Mitähän junaradasta voisi pyytää?
Kommentit (17)
Junarataa on kaksi laatikollista. Duploja samoin. Onkohan noille kysyntää jos myisin pois?
niin huuto.net:ssä noista maksetaan hyvin. Myös dubloista.
Minkä ikäisiä lapsesi oikein ovat?
oli säilytetty. Nyt poikamme leikeissä ehdoton juttu.
Jos haluat säilyttää, niin säilytä vain osa. Sanoisin, että tosta miehen junaradasta tärkeintä säilynyttä on oranssit helsingin metrovaunut. Aivan ihanat ja ei niitä ole kaupoissa enää näkynyt. Ratapalikat taas on ostettavissa uudelleen. Säilytä vain rajallinen määrä rataa ja ennemmin pistä muita hauskoja osia talteen.
Eikös se ole heidän ratansa?
Vai oodotatko, että 10 vuoden kuluttua tyhjentävät kodistasi kaiken myyntiin kelpaavan vedoten siihen, että sinäkin olet myynyt heidän tavaroitaan.
Eikös se ole heidän ratansa? Vai oodotatko, että 10 vuoden kuluttua tyhjentävät kodistasi kaiken myyntiin kelpaavan vedoten siihen, että sinäkin olet myynyt heidän tavaroitaan.
meillä lapset eivät omista mitään..heillä ei ole tuloja joilla ostaa
Eikös se ole heidän ratansa? Vai oodotatko, että 10 vuoden kuluttua tyhjentävät kodistasi kaiken myyntiin kelpaavan vedoten siihen, että sinäkin olet myynyt heidän tavaroitaan.
Siis tolla ideallahan vanhat vaatteetkin pitäisi säilyttää ja kaikki sekunnin piirrustukset ja ilmapallot yms.
Lapsen lahjaksi saama tavara, halpakin, on lapsen omaisuutta! Vanhemmilla ei ole olemassa mitään aikuisen oikeutta lapsensa omaisuuteen, esimerkiksi lapsen pankkitililtä ei saa ottaa rahaa perheen elatukseen.
Lapsen lelut ovat lapsen omia ihan samalla tavalla kuin isoäidin lahjoittamat pörssiosakkeet.
Kannattaa mennä vaikka OP:n sivuille, sieltä löytyy tietoa.
Lapsen omaisuuden tuhoaminen (myyminen) lasketaan lastensuojlussa kaltoinkohteluksi!
eli sulla tosiaan kaapit pursuaa vanhoja vaatteita ja kindermunan leluja
Mä tekisin kanssa niin, että säilyttäisin vain spesiaaliosia ja sen verran ratapätkiä, että saa lenkin, kahdeksikon tehtyä.
Ne muuten menee kaupaksi tosi hyvään hintaan huutiksessa.
Jos ei ole erikseen lahjoittanut leluja lapsille, niin totta kai niitä saa myydä. Lapsellahan on niihin vaan käyttöoikeus.
meillä kolmen pojan jäljiltä paljon brion junarataa, dubloja ja legoja.
yleensä kierrätän runsaasti tavaraa kirpparilla (vaatteet, peruslelut, jne). mutta olen ajatellut kuitenkin säästää juuri nuo junaradan osat, dublot ja legot. saavat pojat sitten jakaa joskus keskeeään tai jäädä mummolaan leluiksi. eiköhä noista kolmesta joskus joku tule isäksi...
Mitäs jos myy lapsen tavarat ja ostaa niillä uutta lapselle? Ei kai se mitenkään kiellettyä ole, että myy lapsen vanhan pyörän ja käyttää se osamaksuna lapsen uudempaan pyörään? Samoin jos myy Brion junaradan ja sillä rahalla ostaa vaikka pleikka kolmoseen pelin? Nämä ovat sitä "sijaan tullutta omaisuutta", toki ne voi jättää ihan rahaksikin.
Itse kieriskelen noiden samojen kysymysten äärellä kuin ap kohta. Meillä pojilla ikäeroa 7 vuotta ja nyt pienempi noita vielä käyttää, mutta entä sitten kun ei käytäkään... Jotenkin olen miettinyt, että lapsen säilytystila olisi jotenkin vakio. Tyyliin yksi iso kaapillinen voisi olla leluja. Jos haluaa jotain uutta, niin jotain vanhaa on lähdettävä. Yhden ison muistolaatikon per lapsi ainakin aion säilyttää.
ja ei ole vuoteen leikkineet noilla. Taidan noudattaa ajatusta etta sailytan parhaat tai erikoisimmat ja muut kiertoon.
Jos lapsi on saanut tavaran perheen ulkopuoliselta henkilöltä lahjaksi, niin silloin se on lapsen omaisuutta.
Sen sijaan jos perheessä vanhemmat ostavat lapsilleen käyttötavaraa, niin kyllä se tavara silloin on vanhempien omaisuutta. Ihan sama, millä termeillä ja minkälaisessa paketissa se on lapselle annettu.
Itse kyllä olen myöskin pyrkinyt tekemään niin, että lelut ja vaatteet pääsääntöisesti "tulevat meille", eli minä ostan ne ja sitten niitä käytetään leikkimiseen ja pukeutumiseen, mutta niitä ei ojenneta lahjoina kenellekään. Eipähän sitten tule lapsille niin pahasti riitojakaan siitä, kuka leikkii kenenkin lelulla. Toki synttärinä ja jouluna jokainen saa jotain omaakin, mutta esim. joululahjoista aika monet on nimetty "yhteisiksi".
oli myös tuo "yhteisiä leluja" - systeemi. Ja kun veli sai ensimmäisen lapsensa, otti hän kaikki "yhteiset lelut" heille, koska eihän niillä enää muut leiki.
Meille kahdelle nuoremmalle ei sitten jäänytkään lapsuudesta leluja muistoksi :(
Lisäksi säilytän duplot, pienet legot ja Tammen kultaiset kirjat.
Niin ja vielä Jukka hakan ja muotolaatikon säästän.
Joskus sekin aika koittaa ja olet tyytyväinen ettet hävittänyt :)