Millaisia ajatuksia sinulla pyörii päässä kun et saa unta ja herätys on jo 5 tunnin päästä?
Jos olet jo pari tuntia valvonut ja aamulla olisi joku tärkeä meno tai tärkeä päivä työpaikalla, millainen fiilis on siinä vaiheessa yötä?
Kommentit (7)
lääkettä. Tai siis olisin jo ottanut aiemmin. Tuossa vaiheessa ei enää uskaltaisikaan ottaa koska sitten voisi olla aamulla tokkurassa. Minä hermostun herkäskti jos en saa unta ja sitten en ainakaan saa unta. unettomuus iskee tietenkin aina kun seuraavana päivänä on jotain jännittävää. Minulle jo parin tunnin univaje tietää aika kurjaa oloa.
Mulla auttaa unensaantiin jääkaapilla käynti ( syöminen) tai aromaöljyt/eteeriset tipat esim. laventeli tms.
Ajattelen, että näillä unilla mennään ja nukun sitten joskus. Yleensä uni tulee parin tunnin sisään tai juuri ennen kuin pitäisi herätä.
Kuulemma neljälläkin tunnilla kroppa periaatteessa pärjää, loppu uniaika on enemmän mielenterveyden hyväksi, eikä se vielä yhdestä yöstä järky.
Yrittäisin siis ajatella että "onneksi vielä on 5 tuntia nukkumisaikaa" ja yrittäisin lietsoa itseäni nauttimaan tilanteesta tyyliin että "oi miten ihanan lämmintä, oi miten pehmeä peitto" jne.
Hätätapauksessa nousen ylös ja menen katsomaan telkkarista jotain viihdyttävää. Kerron itselleni että jos tänä yönä en saa nukuttua niin ensi yönä sitä vasta sitten nukuttaakin.
Kuulemma neljälläkin tunnilla kroppa periaatteessa pärjää, loppu uniaika on enemmän mielenterveyden hyväksi, eikä se vielä yhdestä yöstä järky.
Olen koko elämäni tottunut nukkumaan 8 tunnin yöunet. Sitten lapsen vauva-aikana sain toisinaan nukkua vain kuusi tuntia ja jo yhden sellaisen yön jälkeen olin aivan hajalla. Eilen tuli juuri muistaakseni Teemalta dokkari siitä, miten eri tavalla univaje vaikuttaa eri ihmisiin. Joku pystyy valvomaan pitkiäkin aikoja, joku ei juuri ollenkaan.
Teen aina niin kauan kunnes simahdan ihan pakosta. Silti en ehdi kaikkea.
t. aloitteleva opettaja joka viikolla yleensä nukkuu reippaasti alle 5 tuntia yössä.
yleensä pyrin vain makaamaan rauhassa silmät kiinni. Rentoutusharjoituksia yms.
tällä hetkellä viiden tunnin unet kuulostaisi unelmalta.. (pieni vauva valvottaa)