Onko lapsesi rokotettu tuberkuloosia vastaan? ov
Kiinnostaa vaan tietää että rokotetaanko nykyään ihan suomalaisiakin lapsia, vai pelkästään maahanmuuttajia? Millä perusteella suomalaisia rokotetaan? Tarkoitan siis BCG/calmette -rokotetta.
Kommentit (42)
mutta nykyisessä rokotteessa on isommat sivuvaikutusriskit kuin saavutettu hyöty, jos ei ole todellista rokotustarvetta. Matkustelu ei lisää riskiä, vaan pidempi oleskelu jossain maassa.
ole rokotettu kumpaakaan. Kummankin syntyessä sitä vielä annettiin mutta kielsin sen laittamisen. Nykyään se on jo poistunut yleisestä rokotusohjelmasta ihan siksi että haitat arvioitiin suuremmiksi kuin hyödyt.
ei rokoteta, ellei kuulu riskiryhmään! Meillä ainakin neuvolassa kysytään että onko syytä rokottaa, ja laitetaan merkintä neuvolakorttiin.
Vasta kolmannen lapsen kohdalla minulle selvisi, että kaikkia lapsia ei rokotetakaan, vaan vain nämä tietyt riskiryhmät. Niin automaattisesti se homma siellä toimi, etten tajunnut asiaa edes ihmetellä.
On rokotettu. Miehellä sellainen työ joka voi heittää meidät kevyesti "tubimaihin". Lääkäri totesi että parempi antaa nyt kuin myöhemmin on vaikeampi antaa kun pitää ensin saada joku vaikeampi vasta-ainetesti.
Ensin laittoivat ettei ole puoltoa, puhumalla ja perustelemalla laittoivat, lastenlääkäri sanoi että on omansakin kaikki rokottanut.
Kakkosellekin haluan rokotteen. Katsotaan kuinka käy.
olen yskinyt verisiä ysköksiä pitkin vuotta ja välillä nousee kuume päiväksi tai pariksi. Joinakin päivinä voin paremmin. Terveyskeskuksesta en ole saanut apua ja yksityiselle en saa mentyä, ensinnäkin rahapulan takia.
ihan identtinen tilanne kuin teillä! Miehen työn takia vanhempi, nyt lähes 3v. rokotettiin. Pikkusisko (1v) sai myös synnärillä, jotenkin sitä pidettiin aika automaattisena että pikkusisarus sai myös rokotteen.
Itse kerroin asiasta neuvolassa, jossa neuvolakorttiin laitettiin puoltava ruksi. Synnärillä asiaan ei kiinnitetty mitään huomiota, piti jopa itse muistuttaa asiasta!
Jos olet käynyt tk:ssa, sulla ei kyllä tubia varmaan ole. Eivät sieltä kovin helpolla kyllä tubiepäilyä käännytä!
Veriset yskökset voi johtua muustakin. Ja todennäköisesti sut on lapsena rokotettu. Tiedät sen siitä että lonkasta löytyy sellainen soikea/pyöreä rokotusarpi.
Mulla ei ole mitään, vaikka on rokotettu. Samoin tyttäreni on rokotettu, muttei mitään jälkeä.
Jos olet käynyt tk:ssa, sulla ei kyllä tubia varmaan ole. Eivät sieltä kovin helpolla kyllä tubiepäilyä käännytä!
Veriset yskökset voi johtua muustakin. Ja todennäköisesti sut on lapsena rokotettu. Tiedät sen siitä että lonkasta löytyy sellainen soikea/pyöreä rokotusarpi.
mutta millaiseen riskiryhmään kuulut? Tai siis mitä ovat nämä riskiryhmät?
olen venäjällä syntynyt, ja olen oikeesti iloinen että vauva sai sen rokotuksen =D
Aika harvinaista ettei tule mitään arpea. Arpi on merkkinä onnistuneesta rokotustehosta.
Nykyään rokote laitetaan käsivarteen, koska muualla maailmassa rokote on jo kauan annettu käsivarteen ja kädessä olevan arven avulla on helpompi tunnistaa/todistaa rokotuksen saaminen.
Sanoin, että matkustelemme eikä tubi ole mikään voitettu tauti. Sain ekalle hieman nikotellen, toiselle antoivat heti, kun ekakin oli saanut. Hyvä, että on rokotettu. Uudesta rokotteesta on todettu erittäin harvinaisena esiintyvänä sivuvaikutus. Suurin syy rokotteen poistamiseen suomesta tällä hetkellä on raha. Valtion rokotusohjelma laaditaan sen hetkisen näkemyksen mukaan sellaisiin tauteihin, jotka katsotaan vielä "uhaksi". Tubi on suomesta kadonnut rokotusten avulla, mutta kukaan ei sano ettei tule takaisin, koska esim. naapurimaassamme Venäjällä on todella ilkeä kanta, johon ei edes rokote kunnolla tepsi. On kuitenkin hoidettavissa niillä, joilla on rokotettu(lieventää tautia), Muilla tosi vaikea tauti hoitaa. Jokainen uskoo mihin tahtoo, mutta ainakin meidän terveudenhuolto ihmiset uskovat, että joudutaan vielä lisäämään takaisin rokotusohjelmaan, kunhan taas alkaa suomessakin tauti jyllätä.
Lapseni syntyessä tubirokote kuului vielä rokotusohjelmaan, mutta olisimme perustellusti saaneet sen muutenkin.
ja lapsi saa calmetten heti laitoksella. Pyysin rokotetta neuvolassa koska mekin matkustelemma paljon. Olisin kyllä todella ahdistunut jos en olisi saanut lapselle ko. rokotetta! Onhan tubia tavattu suomessakin, jo päiväkodeissakin!!
Ihan hullun hommaa jättää se pois rokotusohjelmasta. Saa nähdä miten käy ja koska tauti alkaa levitä afrikkalaisten maahanmuuttajien keskuudesta ja itärajan takaa!
Ja nyt viimeksi sai tehoste polio-rokotteen, sillä polio alkoi leviämään asuinmaassamme.
En ikinä uskaltaisi olla antamatta näitä rokotteita, sillä maailma on liian avoin -ihmisiä tulee ja menee vailla suurempaa valvontaa ja aina välillä ikävät taudit alkavat leviämään.
Onnneksi asuinmaassani otetaan rokotukset hyvin vakavasti ja jos jossakin päin maata on havaittu vakava tauti, jossa epidemia-riski, kaikki lapset otetaan syyniin.
ja siitä muistona lonkassa ikuinen vuotava fisteli