Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumismenot omakotitalossa?

12.05.2010 |

Onko omakotiasuminen kuinka paljon kalliimpaa kuin kerrostalossa tai rivarissa asuminen? Jos nyt ei oteta siis huomioon remontti yms. kuluja joita omakotitalossa nyt varmasti tulee enemmän kuin muissa asumismuodoissa.

Ihan nää perusmenot, jotka taloyhtiössä katetaan yhtiövastikkeella + sähkö.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko omakotiasuminen kuinka paljon kalliimpaa kuin kerrostalossa tai rivarissa asuminen? Jos nyt ei oteta siis huomioon remontti yms. kuluja joita omakotitalossa nyt varmasti tulee enemmän kuin muissa asumismuodoissa.

Ihan nää perusmenot, jotka taloyhtiössä katetaan yhtiövastikkeella + sähkö.

No jos yleistetään niin maar perkeleen rankasti, niin lämmityskulut(esim. sähkö) on massiiviset suhteessa hyvinhoidetun taloyhtiön vastikkeiden lämmitysjyvitykseen.

Mutta sitten kun palataan normaaliin arkeen noista yleistyksistä, niin voidaankin sanoa että kyseessä on 100% yksilölliset vertailut. Esim. meillä ylläpitokulut laski selvästi omakotitaloon muutettaessa kun pääsi itse vaikuttamaan ratkaisuihin ja huolehtimaan kaikesta. Sähhkösaunan, lattialämmön ja paskan huoneistokohtaisen ilmanvaihtokoneen poisjääminen teki ison säästön meidän budjettiin.

Muutettiin siis 2005 rakennetusta kerrostalosta omakotitaloon, joka rempattiin kuntoon ennen muuttoa.

Vierailija
2/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun hyvin harvoin talosta edes ilmoitetaan kaikkia tietoja, joita tarttis laskeakseen niitä... Ihan sokkonako ihmiset sit muuttaa omakotitaloon ja toivoo parasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kovikaan moni muuttaa taloyhtiöstä omakotitaloon sillä perusteella, että se tulee halvemmaksi. Kyllä siinä painaa muut syyt! Varmasti joku osaisikin vertailla noiden asumismuotojen ksutannuksia, mutta kyllä se vaikeaa on.

Omakotitalossa voi tietenkin vaikuttaa enemmän esim. lämmitykseen ja yrittää säästää siitä. Me ollaan lämmitetty roskapuulla ja säästetty näin öljyn hinnasta. Näin kesäaikaan ei pidetä öljypoltinta päällä, vaan vesi lämmitetään suihkua tai saunaa varten. Pidetään myös sisälämpötila alhaisena, ja lämmitetään talon kahta tulisijaa.

Vierailija
4/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kovikaan moni muuttaa taloyhtiöstä omakotitaloon sillä perusteella, että se tulee halvemmaksi. Kyllä siinä painaa muut syyt! Varmasti joku osaisikin vertailla noiden asumismuotojen ksutannuksia, mutta kyllä se vaikeaa on.

mutta kai sitä nyt vhän haluu ihminen tietää paljonko asuminen tulee maksamaan, ettei tarvii ihan arpoa onko varaa maksaa kaikki...

Vierailija
5/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttavat ylläpitokustannuksiin. Lämmitys on yleensä suurin kuluerä. Lämmityskulut ovat aivan erilaiset esim. uudehkoiss maalämpötaloissa tai toisaalta sitten vanhemmissa, huonommin eristetyissä sähkölämmitteisissä taloissa.

Okt:ssa tulevat sitten ihan erikseen mm. jätemaksut sekä kiinteistövero. Ja tietenkin vesimaksut (puhdas ja jätevesi).

Vierailija
6/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten paljon joutuu kutsumaan ulkopuolisia huoltamaan ja mitä.

Noista jätemaksuista... Mä asun haja-asutusalueella, ja meillä jätehuolto hoidetaan seuraavasti: Meillä on täällä kylällä 2 ekopistettä, joihin voi viedä lasia, metallia, paperia ja muovia. Noiden lisäksi meillä lajitellaan nestekartonki ja tietenkin erilaiset ongelmajätteet. Meillä on myös tulipesiä, joissa poltetaan kaikenlaista poltettavaksi kelpaavaa jätettä.

Sekajätteen määrä meillä on todella pieni. Me ei tilata jäteautoa tyhjentämään roskista, koska se on kallista, vaan laitetaan jäteastian sisältö aina siististi jätesäkkeihin, jotka on sitten helppo laittaa peräkärryyn ja viedä kaatopaikalle.

Ekopisteestä tulee maksu kerran vuodessa (30-40 e). Sekajäteastia tyhjennetään todella harvoin, ja se maksaa parista eurosta kymppiin. Jäte siis punnitaan kaatopaikalla.

Eli jos jätehuollon voi järjestää itse, kannattaa kierrättää ja lajitella mahdollisimman paljon, niin kulutkin ovat pienet.

Vierailija
7/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä roskis tyhjennetään kaksi kertaa/kk, maksu n 4 euroa kerta. Nyt tulee vielä vaippoja, sitten kun ei vaippaikäisiä riittää tyhjennys 3 vko välein. En jaksaisi tuo vuoksi ajella kaatikselle.

miten paljon joutuu kutsumaan ulkopuolisia huoltamaan ja mitä.

Noista jätemaksuista... Mä asun haja-asutusalueella, ja meillä jätehuolto hoidetaan seuraavasti: Meillä on täällä kylällä 2 ekopistettä, joihin voi viedä lasia, metallia, paperia ja muovia. Noiden lisäksi meillä lajitellaan nestekartonki ja tietenkin erilaiset ongelmajätteet. Meillä on myös tulipesiä, joissa poltetaan kaikenlaista poltettavaksi kelpaavaa jätettä.

Sekajätteen määrä meillä on todella pieni. Me ei tilata jäteautoa tyhjentämään roskista, koska se on kallista, vaan laitetaan jäteastian sisältö aina siististi jätesäkkeihin, jotka on sitten helppo laittaa peräkärryyn ja viedä kaatopaikalle.

Ekopisteestä tulee maksu kerran vuodessa (30-40 e). Sekajäteastia tyhjennetään todella harvoin, ja se maksaa parista eurosta kymppiin. Jäte siis punnitaan kaatopaikalla.

Eli jos jätehuollon voi järjestää itse, kannattaa kierrättää ja lajitella mahdollisimman paljon, niin kulutkin ovat pienet.

Vierailija
8/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse merkitsen asumiskulut exceliin:

sähkö, lämmitys, tontinvuokra 1400 e v., tv-kulut (kaapeli + tv-lupa), vakuutukset, jätehuolto ja kiinteistövero tekevät yhteensä 350 e kuukaudessa lauhana talvena ja lähemmän 400 e kuukaudessa sellaisena vuonna, kun on kovat pakkaset.

Meillä on talo täysin kahdessa kerroksessa, v. 2002 rakennettu puutalo, kaukolämmöllä (lattiakiertoinen vesilämmitys) ja neliöitä on 161, kokonaisala 183. Saunassa käydään pari kertaa viikossa ja vaatteet pyöritetään kuivurissa aina (ehkä 3-4 koneellista pyykkiä viikossa). Oikeilla lämmityssäädöillä säästää paljon eli hyödynnetään auringon lämmittävää vaikutusta keväisin, kesäisin ja syksyisin ja lämmitys on siis säädetty sen mukaan.

Vierailija
9/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ennen 15e/henk, eli 60e/kk,

nyt omalla mittarilla kulutuksen mukaan 30e/kk. Ja samalla lailla käydään suihkussa, pestään pyykkiä ym.

Vierailija
10/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala homma.

Selittäisitkö mullekin, mikä tuossa on kamala homma, itse en nimittäin ole huomannut, että tuossa olisi juurikaan työtä. Mä oon lajitellut aina jätteeni. Eri asia sitten, jos on tottunut työntämään kaikki jätteet samasta luukusta...

Meillä tuo sekajäte on toistaiseksi tyhjennetty kerran vuodessa, joten ei se nyt niin usein eteen osu. Kaatiksellekaan ei ole mikään hurja matka. Tosin meillä on tehty remonttia, ja siitä tuleva jäte on viety kaatopaikalle, ja siitäkin osa on sekajätettä.

Vierailija
11/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluiten tarkistaisin nuo, ennen kuin kirjoittelen niitä tänne.

6

Miksei kukaan mainitse summaa? Itse merkitsen asumiskulut exceliin: sähkö, lämmitys, tontinvuokra 1400 e v., tv-kulut (kaapeli + tv-lupa), vakuutukset, jätehuolto ja kiinteistövero tekevät yhteensä 350 e kuukaudessa lauhana talvena ja lähemmän 400 e kuukaudessa sellaisena vuonna, kun on kovat pakkaset. Meillä on talo täysin kahdessa kerroksessa, v. 2002 rakennettu puutalo, kaukolämmöllä (lattiakiertoinen vesilämmitys) ja neliöitä on 161, kokonaisala 183. Saunassa käydään pari kertaa viikossa ja vaatteet pyöritetään kuivurissa aina (ehkä 3-4 koneellista pyykkiä viikossa). Oikeilla lämmityssäädöillä säästää paljon eli hyödynnetään auringon lämmittävää vaikutusta keväisin, kesäisin ja syksyisin ja lämmitys on siis säädetty sen mukaan.

Vierailija
12/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon vakuutusmaksut myös mukana ylläolevassa summassa.

Vierailija
13/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vakuutukset, sis henkivakuutukset 1400e /vuosi. Jätehuolto n 100e/vuosi, vero 60e/vuosi.

Itse merkitsen asumiskulut exceliin:

sähkö, lämmitys, tontinvuokra 1400 e v., tv-kulut (kaapeli + tv-lupa), vakuutukset, jätehuolto ja kiinteistövero tekevät yhteensä 350 e kuukaudessa lauhana talvena ja lähemmän 400 e kuukaudessa sellaisena vuonna, kun on kovat pakkaset.

Meillä on talo täysin kahdessa kerroksessa, v. 2002 rakennettu puutalo, kaukolämmöllä (lattiakiertoinen vesilämmitys) ja neliöitä on 161, kokonaisala 183. Saunassa käydään pari kertaa viikossa ja vaatteet pyöritetään kuivurissa aina (ehkä 3-4 koneellista pyykkiä viikossa). Oikeilla lämmityssäädöillä säästää paljon eli hyödynnetään auringon lämmittävää vaikutusta keväisin, kesäisin ja syksyisin ja lämmitys on siis säädetty sen mukaan.

Vierailija
14/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos kerran vuodessa tyhjennätte, niin ok. Meillä ei riittäisi. Vaikka kierrätetäänkin.

Kamala homma.

Selittäisitkö mullekin, mikä tuossa on kamala homma, itse en nimittäin ole huomannut, että tuossa olisi juurikaan työtä. Mä oon lajitellut aina jätteeni. Eri asia sitten, jos on tottunut työntämään kaikki jätteet samasta luukusta...

Meillä tuo sekajäte on toistaiseksi tyhjennetty kerran vuodessa, joten ei se nyt niin usein eteen osu. Kaatiksellekaan ei ole mikään hurja matka. Tosin meillä on tehty remonttia, ja siitä tuleva jäte on viety kaatopaikalle, ja siitäkin osa on sekajätettä.

Vierailija
15/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos kerran vuodessa tyhjennätte, niin ok. Meillä ei riittäisi. Vaikka kierrätetäänkin.

Kamala homma.

jätettä, johtuu tuosta mahdollisuudesta kerätä muovia. Suurin osa jätteestä koostuu siitä. Meillä oli alkuvuodesta kolme kuukautta sama roskapussi keittiössä, kun siihen ei vain tullut täytettä mistään. Melkein kaiken muovin voi laittaa tuohon keräykseen.

Vierailija
16/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämmitys (pelletti) noin 1500e vuosi eli 125e/kk

vesi ja jätevesi 69e/3/kk eli noin 23e/kk

sähkö 250/3kk eli noin 83e/kk

jätemaksu 17e/kk

kiinteistövero 800e/vuosi eli noin 67e/kk

Tämä tekee yhteensä 315e/kk

Lisäksi tulevat asuntolainan korot, jotka tietysti riippuvat siitä, paljonko lainaa on. Meillä ne on tällä hetkella 25e/kk.

Kun meillä on tällä hetkellä myös kerrostalokaksio, jonka vastike ja vesimaksu on 214 euroa kuukaudessa, mä sanoisin että kyllä omakotitalossa asuminen voi olla halvempaakin, jos ennen kaikkea lämmitysmuoto on kunnossa. Ja on otettava huomioon, että toissavuonna meiltä hajosi pellettipoltin ja se oli uusittava, jolloin lämmityskulut kolminkertaistui heti ja laskemla oli tietty ihan toisen näköinen kuin normaalivuosina.

TÄmän lisäksi jokainen järkevä omakotiasuja ottaa sellaisen kotivakuutuksen, jossa irtaimiston lisäksi kiinteistö on vakuutettu. Se tietty maksaa enemmän kuin pelkkä irtaimistovakuutus, jolla osakehuoneistossa selviään, muta mun on nyt mahdoton laskea sitä erikseen meidän vakuutusmaksuista kun siellä on kaikkea muutakin.

Vierailija
17/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hankkiminen kalliimpaa. Tai no, meidän "kylällä" rivaritkin maksaa jo lähes 300k€ ja sillä saa n 100m2 talonkin.

Meillä lähes 300/350m2 uuden talon asumiskulut n 400€/kk. Vakuutuksia en laskenut tuohon kun ne vaihtelee kohteen mukaan ja kiinteistövero on 444€/vuosi myös lisäksi.

Vierailija
18/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhtiövastikkeeseen verrattavat asumiskulut ovat euron asuinneliöltä, siis järjettömän halpaa! Kyseessä itse rakennettu talo, muodoltaan lähes kuutio, hyvin eristetty, maalämpö ja lämmön talteenotto, pihit vesikalusteet jne. Talolla kokonaispinta-alaa 350 neliötä ja asuinpinta-alaa 250 neliötä, asumiskulut 250 euroa kuukaudessa keskimäärin 4 edellisen vuoden seuranta-ajalta. Talo valmistunut vuonna 2002. Tuohon hintaan laskettu mukaan sähkö, vesi, jätemaksut, nuohoukset, kiinteistövero (iso!), vakuutukset (sekä kiinteistön että irtaimiston) sekä kaikki huolto- ja korjauskustannukset.

Mutta tiedämme olevamme poikkeus. Varsinkin vanhemmissa omakotitaloissa kulut voivat olla helpostikin viisinkertaiset meidän asumiskustannuksiimme verrattuna. Lisäksi oma käyttäytyminen ja kulutustottumukset vaikuttavat omakotitalossa paljon enemmän asumiskustannuksiin kuin kerrostalossa, jossa kustannukset jakautuvat kaikkien asukkaiden kesken. Karkeasti ottaen pihin asujan kannattaa asua omakotitalossa ja paljon kuluttavan kerrostalossa, jolloin voi vierittää kulujaan toisten maksettaviksi. www.rakentaja.fi -sivuilta löytyy muuten erilaisia laskureita mm. asumiskustannusten laskemista varten.

Huomioon kannattaa ottaa myös se, että omakotitalo teettää enemmän työtä. Taloyhtiössä maksetaan yhtiövastikkeessa myös pihatöistä, lumitöistä, porraskäytävien siivoamisesta, kiinteistön paperitöistä ym., jotka omakotitalossa pitää tehdä itse.

Vierailija
19/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumiskuluihin, koska ihan samalla lailla se vakuutus maksaa missä tahansa asumismuodossa. ELi jos sen laskee asumikuluihin omakotitalossa, pitäisi se laskea myös kerrostalossa, sehän ei kuulu yhtiövastikkeeseen.

Meillä on uusi okt, jossa on eristykset kunnossa, ja vesikieroinen lattialämmitys maalämpöpumpulla.

Meillä asumiskulut ovat seuraavanlaiset:

Sähkölasku: 1200e/vuosi

Jätemaksut: 180e/vuosi

vesi: 200e/vuosi

kiinteistövero: 220e/vuosi

vakuutukset: 150e/vuosi ( meillä on huomattavat edut bonuksista)

Eli kuukaudessa n. 167 e

Enpä usko, että samalla hinnalla asustelisi 170m2 asunnossa kerrostalossa ihan hevillä.

Ja tässä ollaan nyt asuttu reilu vuosi, enkä itsekään meinannut aluksi tajuta, että tämä on näin halpaa.

Vierailija
20/23 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todellakin halvempaa! Me asumme 120m2 talossa, rakennettu 1980 eli eristeet ei ihan uusinta. Lämpöä pidetään hurjasti, talvellakin yleensä 23-25 -astetta. Vettä ei säästetä ja saunotaankin päivittäin. Kaikki asumiskulut, siis ihan kaikki, 240 Euroa/kk. Eli 2 Euroa/m2. Missä taloyhtiössä tuon halvemmalla asuisi, kun tuossa kahdessa Eurossa on siis mukana vesi ja käyttösähkö + kotivakuutus? Pelkästään vesimaksut olisi neljältä nykyään 40-80 Euroa/kk, yleisesti kai 15 Euroa/hlö eli 60 Euroa.

Ja jos joku vetoaa siihen, että taloyhtiö sitten tekee remontteja. Minäpä en ole vielä vuokrabisneksessäni törmännyt taloyhtiöön, joka pystyisi jonkun yksittäisen maalipurkin lisäksi mitään maksamaan taloyhtiön rahoista. Aina kerätään osakkailta erikseen ja pienikin remontti maksaa maltaita. Urakoitsijat osaa kyllä rahastaa taloyhtiöitä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi