Onko teidän ysiluokkalaisilla
7 sivun esseitä läksynä?
Meidän tytöllä on. Esseissä tulee olla lähteitä tieteellisistä artikkeleista, väitöksistä tai muuten asiallisista lähdekirjoista.
Tutkielman rakenteella tulee olla toteutettu yms.
Eikö noi oo aika vaikeita juttuja peruskoululaiselle?
Kommentit (11)
4 sivunen tais olla lyhin.
Ihmeen vaativia tehtäviä ne nykyisin laittaa.
Ammattikoulussakin on lyhyempiä, eikä lainkaan noin tarkkoja lähdesääntöjä..
Parisivuisia on tehnyt ja juuri sai yhdestä 9,5!
Mun tyttö o saanut myös kiitettäviä.
Etiikan työssä se käsitteli hienosti syyllisyyden ongelmaa. Eli kuinka paljon syyllisyyttä voidaan sijoittaa yksilöön, kun yksilö on kulttuurinsa "tuote." Perheväkivalta-yhteydessä tuota käsitteli. Eräänä näkökulmana oli väkivaltaisessa ympäristössä kasvaneen vanhemman eriarvoiset valmiudet tuottaa tasapainoista vanhemmuuta suhteessa ihmiseen, joka on kasvanut eheässä ympäristössä...ja siis sitä että onko niillä skeemoilla rahkeita väkivallattomaan vanhemmuuteen. Tai että jos ei ole, niin kuinka paljon se on yksilön syy, ja kuinka paljon systeeminen ongelma.
Äikässä käsitteli jälkimodernia kuluttamista. Sitä kuinka me rakennamme sen kautta identiteettiämme ja toisaalta kuinka tavaratodellisuus rakentaa meitä.
Hienoja aiheita, muta ei mun nuoruudessani tollasia vielä käsitelty...ja lähteineen kaikkineen. En olis kyenny.
meidän piti kanssa tehdä pitkiä esseitä. Muistaakseni oli 12 sivuisiakin. Siitä oli mielestäni hyötyä opiskeluita ajatellen, kun oli kokemusta ennestään.
Tyttö teki maantieteen työnä ainakin 15 sivuisen tutkielman. Jokainen sai valita Euroopasta mieluisen maan jossa on käynyt tai haluaa käydä. Kuvia yms sai olla, mutta oli pelkkää tekstiäkin jo 10 sivun verran. Opettaja oli antanut aiheet, mitkä pitää olla mukana esim. ko maan lippu ja sen historia, asumismuodot jne..
Tyttö teki maantieteen työnä ainakin 15 sivuisen tutkielman. Jokainen sai valita Euroopasta mieluisen maan jossa on käynyt tai haluaa käydä. Kuvia yms sai olla, mutta oli pelkkää tekstiäkin jo 10 sivun verran. Opettaja oli antanut aiheet, mitkä pitää olla mukana esim. ko maan lippu ja sen historia, asumismuodot jne..
riippuu vähän, miten niitä käytetään. Toisaalta itse yliopisto-opettajana sanoisin edelleen, että esseen/tutkielman tasoa ja vaikeutta ei kuvaa sen pituus vaan asiasisältö. Voi olla helpompi kirjoittaaliirumlaarumia pitkästi kuin tiivistää asiansa tiukkaan.
Itse minun ei tarvinnut tehdä koulussa mitään tutkielmia eikä esseitä, ei ainakaan peruskoulussa ja lukiossakin tosi vähän. Mut poikani joka on kuudennella on joutunut tekemään niitä jo pari vuotta. Ja pituus on tosiaan kaikki 5 -15 sivun väliltä. Ne pitää myös esittää suullisesti.
Jänittävää on se, mihin kaikki nämä peruskoulussa tutkielmantekoa ja lähdetyötä opiskelleet ihmiset kaikkoavat ennen yliopistoon tuloa. Täällä ne nimittin eivät selvästi osaa yhtään mitään.
Opena kun olen nähnyt ison osan oppilaiden tuottamia alle 1 sivun tuotoksia, niin ihmettelen moista tehtävän antoa ja vaatimustasoa.
Keskustelepa sen opettajan kanssa: onko hän oikeasti vaatinut noin paljon, vai onko oppilas kenties itse nostanut rimaa korkeammalle? Niitäkin nimittäin on, jotka tekevät huimasti enemmän kuin mitä 10 arvosanaan vaadittaisiin.
Kuulostaa enemmän yliopistotason vaatimuksilta nuo väitöskirjat yms. Toki kun lähteitä käytetään niin oikea merkintätapa on hyvä oppia jo nuorena - että ei mene väittämään sitä omaksi tekstikseen, vaan merkkaa mistä on tiedon löytänyt.
Toki kun lähteitä käytetään niin oikea merkintätapa on hyvä oppia jo nuorena - että ei mene väittämään sitä omaksi tekstikseen, vaan merkkaa mistä on tiedon löytänyt.
vaikka tekstin sisältämä tieto onkin jostain muualta kuin omasta mielikuvituksesta? Vai saako teillä kirjoittaa suoria lainauksia peräkkäin?
kyselee se yliopisto-ope ylempää - ja alkaa ymmärtää, miksi ne opiskelijat ovat ihan pihalla?
Mutta tuo kuulostaa jo aika hurjalta jos esseen pituus pitää olla 7 sivua en ole noin pitkistä kuullutkaan. Oliko vielä kotiläksynä? Meidän poikakin väsäsi eilen jotain yhteiskuntaopin esseetä muttei tosin noin pitkää (ehkä 3 sivua)