Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomuus ja stressi?!

Vierailija
11.05.2010 |

Uusimmassa vauva lehdessä oli juttua 46 vuotiaasta naisesta, joka oli raskaana. Hänelle oli aiemmin tehty kaikki lapsettomuushoidot tuloksetta. He päättivät miehensä kanssa adoptoida ja nyt vuosia myöhemmin nainen on raskaana.

Hän kertoo, että hänellä lapsettomuushoidot eivät varmasti tepsineet stressin vuoksi. Nyt, kun kaikki stressi lapsensaannista oli pois ja toivosta luovuttu, tuli hän raskaaksi.

Tällä palstalla on usein tapeltu siitä onko lapsettomuudessa kyse fysiologian lisäksi myös psyykkisestä puolesta. Itse uskon tähän, sillä olin itsekin vuosia yrittänyt lasta ja minulle sanottiin raskauden olevan mahdotonta. Kun hyväksyin sen etten koskaan saa omaa lasta, tulin aivan yllättäen raskaaksi.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiat puhuvat psyykkisten vaikutusten puolesta useissa lapsettomuus tapauksissa eli yritetään liikaa ja toiveet ovat liian korkealla.

Vierailija
2/13 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun on munatorvet poistettu kohdunulkoisten takia, niin ei paljon auta, vaikka olisi stressaamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tutkimuksia on, mutta niin suppeilla aineistoilla, että luotettavuus on kyseenalainen.

Itse tuli raskaaksi viimeisestä alkionsiirrosta (tämän jälkeen hoidot olisi ollut pakko lopettaa) ja olin aivan valtavan paineen ja stressin alaisena, kun tiesin kyseessä olevan "viimeisen mahdollisuuden". Itselläni siis stressillä ei ollut ehkäisevää vaikutusta.

Vierailija
4/13 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tutkimuksia on, mutta niin suppeilla aineistoilla, että luotettavuus on kyseenalainen.

Itse tuli raskaaksi viimeisestä alkionsiirrosta (tämän jälkeen hoidot olisi ollut pakko lopettaa) ja olin aivan valtavan paineen ja stressin alaisena, kun tiesin kyseessä olevan "viimeisen mahdollisuuden". Itselläni siis stressillä ei ollut ehkäisevää vaikutusta.

sinulla ollut aiemmin kovemmat paineet raskautumisesta ja se on pilannut muut hoidot?

mä ainakin uskon noihin psyykkisiin seikkoihin.

Vierailija
5/13 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun on munatorvet poistettu kohdunulkoisten takia, niin ei paljon auta, vaikka olisi stressaamatta.

hei haloo! eihän stressillä voi olla vaikutusta ellei ole fyysisesti kunnossa!

Vierailija
6/13 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten mielenkiintoinen tuo kyseinen artikkeli.

Vierailija
7/13 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa ns. selittämättömästi lapsettomilta.

Vierailija
8/13 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko ajan

Vierailija
9/13 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuushoitojeni aikana tällaiset et-tule-raskaaksi-kun-stressaat-kommentit raivostuttivat ihan järjettömästi. Ihan kun lapsettomuus olisi mun omaa syytä. Ja miten voisi olla stressaamatta sellaisen puristuksen alla!

Vikaksi päätetystä hoidosta tulin raskaaksi. Itse ajattelin silloin, että turha tätä on tehdäkään, ja suostuin siihen vain miehen toivomuksesta. Pari vuotta myöhemmin tulin uudelleen luomuna raskaaksi, vaikka sen piti olla mahdotonta.

Ehkä mulla oli vaan tuuria, tai ehkä eka raskaus oli muuttanut jotain elimistössäni, mutta kyllä mä nykyään ajattelen, että saattaa stressillä olla jotain vaikutusta lapsettomuuteen.

Vierailija
10/13 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"luovuttaneet", eivätkä he siitä huolimatta tule raskaaksi. Jotenkin aina huomio kiinnittyy vain niihin (harvoihin), joilla raskaus alkaakin yllättäen.

Vierailija
11/13 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkän lapsettomuuden jälkeen ikäänkuin hyväksynyt kipeän tosiasian ja keskittynyt taas uraani. Aloin tuntea jopa helpotusta siitä, ettei minulla ollut lapsia...ja juuri siinä elämäntilanteessa tajusin yhtäkkiä olevanikin raskaana!

Vierailija
12/13 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"luovuttaneet", eivätkä he siitä huolimatta tule raskaaksi. Jotenkin aina huomio kiinnittyy vain niihin (harvoihin), joilla raskaus alkaakin yllättäen.

Minullakin on paljon niitä maagisia muita mielenkiinnon kohteita elämässä (uusi työ, uusi asunto, matkustelu, uusi harrastus, yms.), mutta eipä vain tärpännyt. Ivf auttoi lopulta. En usko omalla kohdallani stressin vaikutukseen (minulla lievä endo, miehellä lievästi epämuodostuneita siittiöitä).

Vierailija
13/13 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei kaikilla, vaikka ei olisi edes mitään fysiologista "ongelmaa" löytynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi