Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua!!

10.05.2010 |

Meillä on 3,5 kuukauden ikäinen poika. Tänään neuvolassa pojan paino ei kuitenkaan ollut noussut kuin reilu 300g ja viime neuvolakäynnistä on yli kuukausi. Pituutta oli kuitenkin tullut 3 senttiä. On ollut tähän asti täysimetyksellä, mutta nyt viimeisen viikon sisällä olen huomanmnut että maito ei enää heru samalla tavalla kuin ennen. Poika joutuu imemään tosi pitkään ennen kuin heruu (ainakin 3-4 minuuttia). Kun maito alkaa herua poika nieleskelee vajaa kymmenen kertaa kuuluvasti jonka jälkeen imeminen muuttuu "lussutteluksi". Syötän kummastakin rinnasta samalla syötöllä. Tänään siis neuvolasta käsketiin antaa lisämaitoa pullosta imetyklsen jälkeen, jota kokeilinkin päivällä ja poika söikin 100ml tissien jälkeen pullosta. Ja tunnin päästä vielä toisen 100ml. Illalla ennen nukkumaanmenoa imetin kummatkin rinnat, mutta tämän jälkeen ei lisämaito kelvannut. Eli kysymykseni siis on että annanko pojalle lisämaitoa joka syötöllä niinkuin neuvolasta neuvottiin vai onko tissimaidon määrää lisättävissä??? Poika kun ei selvästikään saa tarpeeksi kun paino ei nouse.

Hän on muuten kyllä iloinen ja topakka tapaus. Ei juurikaan itke nälkäänsä tai mitään muutakaan.

T. Mansikka83 ja Luka-poika

Ps. Toivon että jollain olisi neuvoja =)

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetystukilista.net sivustolla, sieltä löydät hyviä vinkkejä.Tässä vaikka yksi linkki....

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…

Tuolta minä ainakin olen löytänyt paljon hyviä vinkkejä. Lyhykäisyydessään joitakin pointteja ainakin tulee mieleen. Vauvasi on 3,5kk ja tähän aikaan hänellä on tiheänimun kausi, jolloin kuuluukin olla tiheästi rinnalla. Kun maidon tulo tasaantuu, ei rinnat tunnu yhtä täysiltä ja niitä puristelemalla/pumppaamalla ei saa luotettavaa käsitystä maitomäärästä. Toisaalta se, että antaa pulloa rinnan päälle ja vauva juo vaikka sen 100 ml, sekään ei kerro sitä että maito olisi loppumassa. Tästä perustelut löydät tuolta imetystuesta. Onhan pojallasi kuitenkin pituutta tullut hyvin, se monesti syö sitä painoa.

Korvikemaidon antamisesta on kahta ajatusmaailmaa, toisten mukaan joka syötölle olisi hyvä antaa pikkuisen ennemmin kuin kerralla paljon. Minä taas olin siinä ajattelumaailmassa, että syötin illalla rintamaidon päälle pullosta. Ensin lisäsin maitomäärää sillä, että syötin molemmat rinnat vaikka kahteen kertaan jos jaksoi ja jos tämän jälkeen oli yhä nälkäisen oloinen, annoin pullosta. Vähitellen vähensin pullomaidon määrää ja pääsin siis tuohon pelkkään iltapulloon.

Äkkiä pääset siihen kierteeseen, että maito loppuu, jos tarjoat korviketta paljon joka ruualla ja lisääntyvissä määrin. Kaikki pullomaito on rintojen stimulaatiosta pois ja viestittää, ettei tarvetta näin paljolle ole. Jos haluat jatkaa imetystä, kannattaa kokeilla noita vinkkejä tuolta. Minä onnistuneesti osaimetin pikkukirppuamme 6kk ikään saakka ja sen jälkeen pelkkä oma rintamaito on riittänyt. Olin ihan varma, etten voi imettää montaa kuukautta, kun maito vain loppuu. Mutta lukemani mukaan maito ei mitenkään voi "vain loppua". Loppuu se jos stimulaatio vähenee jne. Suosi myös esim. Aventin pulloja, joissa virtaus on pienempi. Näin poikasi ei opi liian hyvälle ja halua ennemmin pulloa kuin rintaa.

Luota itseesi, pyydä vaikka kontrollikäyntiä aiemmin neuvolaan jos haluat imettää pelkästään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla