*** HEINÄKUUN IHANUUDET *** viikot 19 ja 20
Kommentit (46)
Asteri: onneksi olkoon pikkuisesta,ja paljon voimia tuoreelle äidille ja vauvalle =) onneksi viikkoja oli jo noinkin paljon!
( . ) : tän mamman naama on ihan palanut. oltiin eilen ja toissapäivänä koko päivät ulkona ja sen huomaa. en yhtään tajunnut laittaa aurinkorasvaa ja nyt kirveltää naamaa :/
käytiin myös pitkällä lenkillä toissapäivänä ja mulla jalat on ihan poikki vieläkin :D
vauva möyryää massussa ihanasti ja apuva,eilen alkoin rv 30 jo :o mihin tää aika hukkuu???
tänään taas lekuriin,sairaslomaa jatketaa. supistuksia senkun tulee ja kamalat liitoskivut on iskeneen :( ainakun kävelee niin viiltää niin kauheesti tuolta häpyluusta että ihankun joku puukolla koittais tunkee sinne...
vaniliini: sama täällä,vauva painaa kovasti rakkoa,ja joutuu taas heräilemään yöllä vessaan.:s
oikein mahtavaa hellepäivää ja viikonloppua kaikille :P
sunniee ja masukki 29+1 !
Nukkumaan oikeastaan pitäisi, mutta kun avokkikin vielä kukkuu koneen ääressä niin~
Naaw, niin paljon vauvaisia jutuja kertynyt luettavaksi. Asterille onnea pikkuisesta ja toivottavasti menee kaikki hyvin!
Mitäs meillä täällä, neuvolatäti oli viimeksi pyytänyt tuomaan pissinäytteen tullessamme (kuten joka kerta) mutta eiköhän vaan unohdettu se jääkaappiin. No siellä sitten uusi (onneksi avokkia pissattaa melkein koko ajan) ja siinä oli sitten vähän valkuaista... Ensi viikon alussa sitten labraan kiikuttamaan näytettä.
Vauveli on voinut hyvin, hikkaa ei ole vielä ollut (tietääksemme) joten nyt huolestun siitä. Asentokin on yhä jotenkin vinottainen.
*jää miettimään, että joko käytiin lääkärintarkastuksessa vai oliko se vasta tulossa*
Viikot senkun vähenee~ Ihan outoa. Tosin ei siltikään enää viimeaikoina ole ollut sitä tunnetta että tää on jo tässä, ja elämä jatkuu masuvauvan kera ikuisesti. Siis XD En silloin aiemmin muistanut aina että se syntyykin joskus.
Kakkosta pitäisi alkaa (taas) saattelemaan alulle näinä päivinä... siittäjä-kerpele vaan luuhaa jossain teillä tietymättömillä, ahdistaa kun ei yhtään tiedä, saako tapaamista sovittua ajoissa? Ovulaatiotestejä pitäisi alkaa tekemään mutta ahdistaa, jos se sitten näyttääkin positiivista ja sitten hirveällä kiireellä pitää alkaa säätämään jajaja...
Greippimehukin on pahaa! Ja lopussa! Sehän se asia oli joka piti ostaa...
Pistinpä tänään sähköpostia ensikotiliitolle. Olivat sossut kuulemma anopille sanoneet puhelimessa, ettei avokkia voi päästää omaan kotiin vauvan kanssa YKSIN! Asdfghjklöä mä nään niistä sutturoista jo painajaisiakin =___= Toivottavasti nyt saisi jonkun fiksun vastauksen sieltä jonka voisi lyödä sossujen eteen ja sanoa että tässäpä on ihan ensikotien virallinen kanta asiaan!
(koska uskon ettei ne siellä liitossa koe mitenkään tarpeelliseksi alkaa väkipakolla vahtaamaan kahta -melkein- aikuista, onnellista, täysjärkistä ja vauvastaan huolehtivaa vanhempaa)
Pikaiset kuulumiset täältäkin. Perjantaina tuli äitiyspakkaus ja uutta versioita oli. Ihan mukavia vaatteita oli, mutta jotenkin yllätti, että niin paljon suuria kokoja. No, viime päivät ovat kuitenkin menneet ihan muissa jutuissa, sillä lauantain vastaisenä yönä syntyi tammalleni varsa, jota onkin kovasti odotettukkin. Sitä siis hoideltu tässä viime päivät ja yötkin osittain. Kaunis ja reipas tamma-varsa tuli, ja eka kerran ulkonakin jo päässeet käymään :D
Tänään aamulla kävin neuvolassa ja kaikki oli pikkuneidillä hyvin. Syke +150 ja kovasti se siellä touhusikin. Raivotarjonnassa on pikkuinen niinkuin olen epäillytkin potkujen suunnista. Hyvin olen myös onnistunut päättelemään missä mikäkin pikkuisella on kun peppu ja selkä olivat vauvalla siellä missä olin arvellutkin niiden olevan. :) Sf-mitta oli jo 30, eli ihan keskikäyrillä mennään. Painoa on tullut nyt alkupainoon 7kg. (Alussa painoin 48.6 ja nyt painan jo 55.5) Painoindeksi ennen raskautta 19, joten en ole säikähtänyt. Hyvä että painoa tulee lisää, että jaksaa sitten imettääkin, kun on jotain mistä antaa, vaikka voi olla että suurin osa kiloista lähtee synnytyksen jälkeen aika pian. Parin viikon päästä on taas neuvola ja siitä muutama viikko niin on neuvolalääkärin synnytystapa-arvio. Todella nopeaan menee aika. Ja siitä lähtien kai sitten on viikon välein niitä neuvolakäyntejä.
Ensi viikon perjantaina on muuttopäivä, pitäisi alkaa jo pakkailemaan enemmän. Kovasti neuvolatäti sanoi, etten saa kauheasti touhottaa muutossa, mutta vaikeaahan tuo on kun haluan aina tehdä kaiken itse. :D Onneksi sain sentään loppuun asti käydä samalla kätilöllä, ettei tarvitse neuvolaa vaihtaa kesken kaiken muuton takia.
Supisteluja on ollut satunnaisesti, mitä en itse edes ensin älynnyt. Neuvolassa vain kysyttiin että onko supistellut ja sanoin että sellaisia tuntemuksia on ollut että kuukautiset alkaisivat. Neuvolatäti sanoi niiden olevan supisteluja. :O Mutta ovat onneksi olleet ihan satunnaisia ja lähes kivuttomia. Rautalisääkin piti alkaa syömään jo muutamia viikkoja sitten, mutten ole ikinä saanut aikaiseksi ostaa, kunnes neuvolassa tänään siitä sanottiin että nyt kipin kapin ostamaan! Tänään sitten aloitin sen raudan syömisen. (Obsidan Fe ++) Toivotaan että se kuuri puree. :)
Eikai tässä sen ihmeempiä, pikkuinen heiluu kovin. :) Ja ihanat kesäilmat ulkona ollut! Tänäänkin on ihan tuskallisen kuuma!
Hyvää viikon jatkoa kaikille heinämassuille! :)
Vaniliini 32+3
Neuvolassa on taasen käyty täälläkin, ja kaikki edelleen hienosti. Painoa yhteensä tullut lisää 7,2 kg (68 -> 75), eli vissiin ihan riittävästi muttei kuitenkaan liikaa. Paisuessani olen jaksanut huvittaa itseni kuitenkin ajatuksella siitä, että en vieläkään paina yhtä paljon kuin vuosi sitten tähän aikaan! :D Onnistuin siis just ennen raskautumista tiputtamaan painoa ja olin suunnilleen ihannepainossani. No, jospa siihen sitten vielä palauduttaisiin synnytyksen jälkeen.
Vauvelin sykkeet oli hyvät +150, mutta vieläkin se pikku pirulainen haluaa köllötellä masussa perätilassa! Onhan tässä toki vielä aikaa ja tilaa kääntyä, mutta tietysti helpottaisi jännitystä mitä nopeammin kääntyisi oikein päin.
Neuvola siis aamulla ja iltapäivällä oli fysioterapian vuoro. Siellä sitten ringissä treenailtiin lantionpohjanlihaksia ja syviä vatsalihaksia. Periaatteessa ihan hyvä juttu, vaikka suurin osa olikin tuttua asiaa. Oletteko muut käyneet vastaavissa?
-HK (30+1)
Meilläkin neuvolassa oli kaikki ok. Rt on ollut jo reilu kuukauden, selvästi iteki tuntee kun mahan toisella sivulla on pylly ja selkä ja toisella sivulla pikku jalat pyörii. Ja tosiaan välillä keikauttaa itsensä toiselle sivulle, pitää kai se välillä kylkeä kääntää jos ei muuten enää pääse pyörimään :)
Nämä helteet toi mukanaan turvotuksen jalkoihin :( ärsyttävää.. mutta ei kovin paha jos näin vähällä selviää.. kun ei muuta vaivaa ole nyt ollut. Supistelee toki jonkin verran mutta ei sillä tavalla huolestuttavasti kuitenkaan.
Tuntuu, että rakenne-uä:stä on ikuisuus ja tekis niin mieli nähdä vauva vielä ultrassa.. Harmi kun täällä neuvolassa ei ultralaitetta ole.
Toisaalta sitä odottaa jo vauvan syntymää mutta toisaalta tuntuu että haluan vielä nauttia tästä jäljellä olevasta ajasta. Ja kun koko ajan viikkoja tulee lisää niin ennenaikaisen synnytyksen mahdollisuus pienenee ja helpottaa omaa stressiä sen suhteen ja oman voinnin tarkkailun suhteen tietysti voi ottaa rennommin.
Onko teillä jo vauvan sängyt yms. laitettuna?
Mä en ole vielä siihen asti päässy, vois toki alkaa pestä pinnasänkyyn reunapehmusteita yms. ja pestyt pikkuvaatteet silittää. Vaunujen kangasosat oon irrottanu ja pessy.
Pikkuhiljaa hyvä tulee :)
Tällaisia ajatuksia tällä kertaa,
Apsideisi rv33+0
Täälläkin on vauveli perätilassa. Pitkään oli raivotarjonnassa, mutta nyt päätti sitten kiepahtaa ympäri, höh. Aiemmat on pysytelleet kiltisti oikein päin viikolta 28 asti. Hemoglobiini laskee tasaiseen, vaikka rautaa olen ottanut kohta... pari kuukautta, muistaakseni. Ja kohdunpohjan korkeus kasvaa hitaanlaisesti, nyt mennään ihan alarajoilla.
Painoa on tullut koko raskauden aikaan 9,9kg! :D Eipä tuo paha ole, kun bmi oli 20 raskauden alussa. Samalla tavalla on painoa tullut edellistenkin aikaan ja parissa kuukaudessa on synnytyksen jälkeen kilot karisseet. Saa nähdä millon poksuu masun ympäryksessä satanen rikki : )
Onkos muuten kaikissa neuvoloissa B-ryhmän streptokokki –testi nykyisin? Edellisten aikaan en ollut sellaisesta kuullutkaan, mutta nyt sain tikun mukaani.
ApsiDeisi kysyi vauvan sängystä, ei ole vielä valmiina reunapehmusteet ym. Itse sänky on ollut makuuhuoneessa koko ajan (sen jälkeen, kun kuopus siirtyi omaan huoneeseen), ei muutakaan paikkaa ole. Lakanat pesin viikonloppuna ja lähiviikkoina voisi pestä nuo pehmusteet, sitterin kangasosat yms. Suurin osa vaatteista on silitettynä lipastossa odottamassa : ) Viime viikot on ollut sellainen kiireen tuntu, että apua, aika loppuu. Vaikka siis järki sanoo, että hommat on hyvällä mallilla... Hetken aikaa teki mieli pakata lapsillekin hoitokassi valmiiksi, jos tulee kiire lähtö sitten heinäkuussa :D Ehkä sen kuitenkin ehtii tekemään vähän myöhemminkin, heh... Kunhan vaan on pakko pörrätä ympäriinsä kuin mikäkin herhiläinen.
Asterille ja pikkuiselle paljon onnea ja voimia matkaan!
shira 32+4
Onnea Asterille pikkuprinssistä!! Ensimmäinen heinäkuinen on sitten syntynyt. Voimia Asterille ja perheelle ja pikkuiselle voimia kasvaa. Käy, Asteri, välillä kertomassa kuulumisia, jos vain jaksat.
Onneks tänään on hieman vilpoisampi päivä kuin muutama edellinen. Mukavaa toki, et on ollut lämmintä ja aurinko paistanut, mutta tässä olotilassa on ollut aika tukalaa. Täälläpäin kun on ollut aika hiostava/painostava tuo ilma.
Oma olo on hyvin väsynyt, koska parina viimeisenä yönä en ole voinut nukkua kunnolla kuumuuden takia. Turvotustakin on tullut ja jalkapohjat kutisee, etenkin iltaisin. Päivittäin supistelee ja muutamia yksittäisiä kivuliaitakin supistuksia on tullut. Närästyskin on alkanut ja kuvotus jatkuu. Onneksi huomenna on neuvola, niin pääsen sinne valittamaan. Oon muuten huomannut, että kun autolla ajetaan mukulakivikatua tai muuten kuoppaista tietä, niin mua alkaa supistelee. Miehelle pitää aina muistuttaa, et ajaa hiljaa.
Pikku-Heppu kyllä liikkuu aktiivisesti. Sunnuntaina oikein nauratti, kun katseltiin X-Factoria, niin mun masussa alkoi oikein isot bileet. Maha vaan heilui ja potkuja sateli, etenkin kun se Elias lauloi. Taisi olla Hepun suosikki. Mulla ei ole yhtään käsitystä siitä, kuinka mun masussa oleillaan. Potkuja ja nyrkkejä satelee niin ylä- kuin alavatsalle, enemmän kuitenkin vasemmalle puolelle, joten olisko selkä oikealla puolella. Mutta ollaanko siellä pää vai pylly alaspäin, niin en tiedä. Vähänkin jos yritän tunnustella, niin maha kovettuu.
Apsideisi: Mulla ihan sama tunne, et rakenne-uä:stä on jo ikuisuus ja olisi kiva vielä päästä kurkkaamaan vauvaa ultralla. Meilläkään ei ole neuvolassa ultralaitetta, harmi. Toivon kyllä, että vielä ennen synnytystä pääsen käymään äippäpolilla ultrassa, etenkin kun ei ole varmuutta tuon vauvan asennostakaan. Kyselit myös, joko vauvalle on kaikki valmiina. No, pinnis on kasattuna makkarissa ja vaatteet haettu varastosta sisälle. Mitään vaatteita tms. en ole vielä pessyt, pitäis varmaan pikkuhiljaa aloitella. Hoitotaso pinnasängyn päälle pitäis vielä hankkia sekä jotain pikkujuttuja, kuten vaippoja, tutteja yms.
T. Sanjuska + Pikku-Heppu rv 33+5
kaikki oikein hyvin. massu kasvaa ja sf-mitta olikin 28cm nyt,nätisti siinä keskikäyrän yläpuolella oli,ja sanoivat että hyvänkokonen vauveli on tulossa.lupailivat sellasta 3800grammaa syntymäpainoarvioksi :D hemppa on edelleen pysynyt siellä 129 tienoilla ja mutta neuvolatäti sanoi että sillointällöin voin varmuudeksi ottaa rautavalmistetta..YÖK
vauva pyörii vielä hieman,mutta suurimman osan ajasta on kyllä raivotarjonnassa. iltaisin se menee aina poikittain tuolla massussa mutta sitten taas kääntyy oikeinpäin ! =)
KUUMA,läähpuuh. ei tekis mieli pukea päälleen ollenkaan kun niin hiostaa kokoajan. :(
onko nukkumisvaikeuksia muilla ?? mä oon alkanu pyörimään ihan hirveesti öisin.varsinkin nyt kun on niin kuuma,niin ei hyvää asentoa mahan kanssa löydy.kokoajan hiki puskee ja tekis mieli käydä kylmässä suihkussa myös öisin.. :/
mutta oikein mukavat viikonjatkot kaikille tasapuolisesti :P
sunniee ja turoaurora 29+5
Mäkin tuun nyt taas kirjottelee jotain pitkästä aikaa. Kuuuuma, ahistaa ihan hulluna tällänen kuumuus! Ei sais valittaa,mut silti.. meillä on kämpässäkin niin kuuma ettei täällä voi nukkua ollenkaan. :/ mäkin herään öisin monta kertaa kun ei oikeeta asentoa löydy tai sitten on kauhea vessahätä, taitaa pikkunen painaa tonne virtsarakkoon ihan kivasti. :D Mulla on kans jalat ihan turvoksissa koko ajan..oikein sattuu jalkoihin ku on nii turvoksissa. :( Pikkunenkaan ei nyt ole liikuskellut niin paljoa, mut kyl se tuolta välil muistuttaa olemassa olostaan. Mä en varmaan ees laita meijän pinnistä vielä kuntoon, kun meillä on sellanen hieno kehto missä vauveli voi ekaks nukkua, sitten kun se on joku 6kk niin sen voi siirtää tonne omaan huoneeseen nukkumaan.. :)
mutta siis en mä sitä kehtoakaan ole vielä valmiiksi laittanut, kaikki vuodevaatteet olen kyllä pessyt jne. mietinkin että pitäskö ostaa vauvalle unipussi? Onko muilla sellasta? Tai onko ollut tarpeellinen? :)
joo, ei meilläkään ole ultra laitetta neuvolassa et seuraavan kerran näkee sitten ihan livenä pikkusen! :D mua on ruvennut jännittää kamalasti, että mitä jos se onkin poika.. :D koska tyttöähän ne lupailivat.. ja sen mukaan kaikkea ollaan ostettu.. :D noo, kyl se siel ultrassa sen niin hyvin kyl näki.. mut eihän sitä koskaan tiiä. Painoahan mulle on tullut jo se 20kg varmaan.. mutta turvotuksesta johtuu suurin osa. Tulee mitä tulee.. kyllä mä sit treenaan ne pois :D
T: Britney ja vaavi 33+2
Nyt on alkanut olla tukalat oltavat, kun mötkö on suurimman osan ajasta poikittain tosi alhaalla ja navan kummaltakin puolelta pitää pukertaa koipia-päätä-kättä ulospäin. Venytysharjoitusten välissä vetäistään pikaiset nyrkkitreenit kohti virtsarakkoa ja taaaas vetäistään sivuttain pitkäksi kuin kissa uuninpankolla. Huoh.
Neuvolassa oli kaikki ok, mitä nyt hemoglobiini on 111, ja koska liikkumiseni on niin huonoa, varattiin seuraava neuvola-lekuriaika vasta juhannuksen alle. Sain itseseurantaohjeet ja pissatikkuja kotiin. Lekuri kirjoitti sairaslomaa äitiyslomaan asti ja saikkua on ollut jo niin pitkään, että tipahdin huhtikuussa Kelan sairaspäivärahalle.
Kotosalla on kaikki muut roinat ja romppeet kunnossa, mutta pinnasänky pitäisi vielä hakea kavereilta ja mahduttaa se jotenkin tuonne makkariin. Markettikamatkin on jo hankittu, eli aikas lailla valmiita ollaan.
Synnärille päästään tutustumiskäynnille ensi viikolla, saa nähdä miten selviän useamman tunnin reissusta. Kiva kuitenkin nähdä sairaalan tilat, sillä esikoinen syntyi ihan eri kaupungissa ja sairaalassa. Jotenkin tuntuu turvallisemmalta mennä tositilanteessa paikkaan, joka on jo jollain tavalla tuttu. Synnytys on alkanut pyöriä mielessä ja mietityttää puudutukset sun muut, h-hetki lähestyy vauhdilla...
Onnea ensimmäiselle syntyneelle touko-heinävauvalle! Toivottavasti saatte kaikki hyvää hoitoa ja pienokainen saa kesästä voimaa kasvuun!
Keräkurmitsa 30+2
Ihan hirveä hiki täälläkin koko ajan, öisin nukun ilman peittoa ja remmon ikkunaa auki. Höyry vaan nousee kun meikäläinen koisaa. Kivuttoman nukkuma-asennon löytäminen on ollut vaikeata, mutta viime yönä keksin ottaa kokonaisen peiton tueksi, eli tungin sitä koipien väliin ja koko kropan tueksi. Kyllä helpotti, nukuin paremmin kuin pitkään aikaan, enkä yrittänytkään kääntyillä kyljeltä toiselle. Pelkkä tyyny koipien välissä ei ole enää auttanut, joten tuo paksu peitto oli hyvä keksintö.
Olen päättänyt, että yletön jäätelönsyönti on hyvä viilentäjä!
Keräkurmitsa
Tänään kävin tosiaan lääkärissä menkkamaisten jomotusten takia (joiden aikana pakki menee ihan sekaisin) ja niinhän siinä kävi, että kohdunkaula on lähtenyt lyhentymään ja pehmentynyt. Lääkäri ei kuulemma viitsinyt paljon edes sinne pidellä, koska vauvan pää tuntui jo sormelle ja on tosi alhaalla lantiossa. Ei kuulemma viitsinyt ärsyttää enempää kohdunsuuta, ettei vaan etene tilanne.
Sairaslomalle loppuajaksi ja ehdoton seksikielto muutaman viikon, jonka jälkeen ei ole enää samanlaista riskiä, vaikka syntyisikin.
Tässä sitä sitten totutellaan kotona oloon. Oli kyllä outoa käydä työpöytä tyhjentämässä ja ajatella, että seuraavan kerran sinne tulen sitten ehkä parin vuoden päästä.
Omituista, että vauva voi olla sylissä muutaman viikon päästä tai sitten vasta elokuussa, jos menis vaikka pari viikkoa yli. Aika jännää. Mä en ole oikeen mitään tehnyt vielä kotona vauvan tulon eteen, vaatteet pesemättä, sänky laittamatta jne. Kestovaippoja olen tehnyt ja ostanut siten, että niitä alkaa jo olemaan ensi hätiin. Nythän on niitäkin aikaa tehdä, kun oon kotona ja lapset hoidossa.
Mulla on kanssa ollut yöunet vähissä. Jos otan pienetkin torkut päivällä, niin illalla kestää kauan ennen kuin saan unta. Ja yöllä pyörin ja hyörin ja vaihdan kyljeltä toiselle. Mies sanoikin hauskasti, että olo on kuin kuoppaisella savanniajelulla, kun minä vieressä vaihdan asentoa; koko sänky heiluu vaikkei hepposta tekoa olekaan. :o)
Kaipa sitä on mentävä takaisin katsomaan jääkiekkoa. On kyllä niin jännää, ettei meinaa pysyä sohvalla aloillaan. Noita jäähyjen määrää...!
Hyviä vointeja ja tsemppiä helteisiin. Mulla on ainakin nilkat niin turvonneet, ettei meinaa omiksi tunnistaa.
Elisabet rv 31+1
Mullakin on muutaman kerran viime viikkona poltellut mahaa niin kuin menkat alkaisi. Nyt vasta teidän juttuja luettua tajusin, että kaippa ne on sitten supistuksia. Onneksi olen lähinnä kotona koulujuttuja tekemässä eli vähän niin kuin omatekoisella sairaslomalla, ei tule paljoa riehuttua ympäriinsä. Ensi viikolla taas neuvola, niin voisi asiasta mainita. Täälläkin on nilkat turvonneet kuin elefantilla ja sormuskaan ei enää mene sormeen :/
Mullakin on vielä vauvanvaatteet, lakanat ja muut pesemättä. Hoitopöytä puuttuu vielä, tilattiin se pari viikkoa sitten, mutta ei ole vielä tullut. Muuten kaikki alkaakin olla kasassa. Tietysti täytyy vielä hankkia vaippoja ennakkoon, mutta ne ehtii kyllä hakea.
Kauniita kesäpäiviä, nautitaan näistä!
Fanni 32+6
Kävinpä valittelemassa vaivojani neuvolassa. Jalkapohjien ja ihon kutinan vuoksi sitten kontrolloidaan maksa- ja sappiarvot, ettei kyse olisi hepatoosista. Huomenaamulla sitten pitäis mennä labraan ravinnotta. Supisteluihin suhtautui myöskin vakavuudella ja niinpä hän varasi huomiselle neuvolalääkäriajan. Painoa oli tullut +500 g /vko (kaikkiaan nyt +8,5 kg). Pissa oli puhdas, verenpaine 145/86 ja hb 114 (laskenut siis). Hepun sykkeet huiteli 160-180 ja perätilassa istuskellaan edelleen. Kovasti hän siellä liikuskeli ja nyrkkeili, kun sykkeitä kuunneltiin. Sf-mitta on pompannut kahdessa viikossa 30 cm:stä 36 cm:iin. Terkkari mittaili tätä moneen kertaan ja aina sama tulos. Äitiyspolillekin laittaa lähetteen synnytystapa-arvioon (eka synnytys päättyi sektioon) sekä myöskin vauvan asennon ja koon vuoksi. Tietysti jos huomenna on jotakin häikkää verikokeissa, niin joudun heti äitiyspolille.
Paljonko teillä on tullut painoa lähtöpainoon? Entä onko kellään ollut hepatoosia tai tietääkö joku siitä?
Nukkumisvaikeuksia on täälläkin. Viime yönä nukuin muutaman tunnin, eikä sitä edellisetkään yöt mitään loistavia ole olleet. Nukkumisasentoa on vaikea löytää ja on niin kuuma. Viime yönä mua piti hereillä tuo jalkapohjien kutina ja nilkkojakin särki, kun tuota turvotusta kertyy. Yleensä mä nukun kyljelläni ja kuten Keräkurmitsakin, niin myttään peiton jalkojen ja mahan tueksi. Pissallekin ja juomaan täytyy herätä 1-2 kertaa yössä. Että silleen ne yöt kuluu…
Britney kyseli unipussista. Mä olen ajatellut, että ehkä hankin sellaisen myöhemmin, jos tämä vauveli osoittautuu samanlaiseksi kuin siskonsakin. Ihan vastasyntyneenä häntä rauhoitti kapalo, mutta sittemmin hän nukkui aina ilman minkäänlaista peittoa. Aina kun laittoi peiton, hän potki sen pois. Edelleenkin hän nukkuu aika usein ilman peittoa.
Täytyis varmaan vähitellen aloitella tuota vauvan vaatteiden pesua. Samoin turvakaukalon ja vaunujen kankaat voisi ottaa pesuun. Niin, ja pitäis perehtyä tuon turvakaukalon telakan kiinnitysohjeisiinkin. Huomisesta kun ei tiedä, et jos joudun sinne äitiyspolille, niin päästetänkö mua sieltä enää ilman vauvaa kotiin…
Jännittynein miettein, Sanjuska + Pikku-Heppu rv 33+6
kiva ku on kesä mutta nää helteet alkaa olla tuskaisia tällä mahalla.. yöt menee pyörimiseen ku on kuuma ja jalat turpoaa.. sitte on vielä toi Siitepöly! lääkkeittä pitää kärsiä vaikka silmät valuu ja kutiaa ja nokka vuotaa.. :( ei oo kivaa.. toiveissa viileä kesä.. ainakin heinäkuulle saakka..
Mä kävin viime viikolla neuvolassa, ylimääräisellä käynnillä ku tuli muutama pisara verta pönttöön, mutta onneksi ei löytynyt mitään pahempaa.. lääkäri totesi et mulla on ennenaikaisia supistuksia ja niitten takia saitsua..itse tosin en ollut tajunut että ne on suppareita.. ennen ku lääkäri sanoi et sulhan supistelee...ei sitä voi kaikkea tietää..:) nytku tiiä miltä ne tuntuu nii kylhän niitä aika paljon on.. mut onneksi kohdun suut oli nätisti kiinni ja kaikki alapäässä hyvin.
hemppa oli edelleen alhaalla joten nyt otan kaksi obsidania päivässä..
painoa mulle on tullu lähtöpainosta noin kymmenen kiloo.. pelottaa vähän paljo se on sitte heinäkuussa..nyt jo noin paljon..
Tänään ois taas valmennus.. viimeeksi puhuttiin synnytyksestä.. alko vähä jännittää.. nykyään kuulemma ei välttämättä enää saa ilokaasuakaan ku sitä ei koksiin enää lisää tilata vain varastot tyhjiksi.. sitä mä viimeeksi käytin joten enpä tiiä miten nyt pärjään. en haluais mitään piikkejä..
En oo juurikaan laittanut mitään valmiiksi.. mutta onhan tässä vielä aikaa.. viisi päivää vielä töitä ja sitte kesäloma ja äippäloma.. kaksi kuukautta kotona, ehtiihän siinä laittaa vaikka mitä :)
Yritetään "nauttia" helteistä..
nasuste rv 30+1
Aivan ihania ilmoja ollut, vaikka en niistä nyt kyllä välitä niin paljon kuin normitilassa. Suuri auringon palvoja kun olen aina ollut.
Tänään kävin siinä sokerirasituksessa ja hyvin meni. Kauhea jano oli koko yön ja aamun joten kun 2h labrassa tuli täyteen niin join varmaan litran vettä kerralla :D Eikä nämä helteet ja kovat yölämpötilat auttanu asiaa mutta onpahan nyt takana ja terkkarilla mielenrauha sillä en usko että mitään ihmeellistä tuloksissa on. Piti ottaa poika mukaan joten oli aika kirjojen lukemisen ja eväiden syönnin täyteinen 2h mutta yllättävän hyvin poika jaksoi, ja oli jopa kiltisti. Sit mentiin rannalle tekemään hiekkakakkuja ja kahlaamaan veteen. Oli aivan järkyttävän kylmää, mutta poika hyppäs kontalleen veteen ym... vähä kun pyyhkeessä kuivatteli välillä niin kohta tarkeni mennä uudelleen. Pyörällä oltiin taipaleella ja olin kuin aasi sillä meillä oli mukana: tietenki poika 2v istuimessa takana, mulla ihan täysi reppu ja marimekon olkalaukku, etupuolella järkyttävän kokoinen maha ja niin vaan pyöräiltiin. Tosin oli varmaan viimesiä pyöräilyjä sillä nivuset alkaa kipeytymään pyöräilystä joten en polje enää jos ei oo aivan pakko. Mutta yllättävän pitkälle tuo pyöräily kuitenki oli hyvä liikuntamuoto.
(.) Tyttönen on minun mielestä raivotarjonnassa, mitä neuvolatädillekin jo viime viikolla sanoin mut ei se uskonu eikä ite osannu tulkita miten se on. Joka tapauksessa potkut tuntuu kyljissä melko ylhäällä, välillä vaihtaa kylkeä että kummalla puolen on. Nivuset on kipeät vähänkin fyysisemmän homman jälkeen ja supisteluja tulee päivittäin ja etenkin öisin kun rakko täyttyy ja tila vauvalta vähenee. Yöt on tuskaa niinku tuntuu kaikilla muillaki olevan. Yöllä mulla on pari tyynyä ja peitto mytättynä millo minkäkin kohdan alla jota nyt sattuu kolottamaan. Asentoa vaihdan lähinnä wc-reissujen jälkeen. En unissani ilmeisesti uskalla kääntyä koska se tuntuu pahalta, supistaa ja joskus jopa repäisee selästä, mahasta tai nivusista. Makkari meillä on ihan järkyttävän kuuma, siellä on tollaset 2m x 1,5m ikkunat joissa on tuuletusräppänät siellä ikkunan päällä eikä ne toimi yhtään. Mitään avattavia pienempiä ikkunoita ei ole joten ovi auki ja tuuletin päällä nukutaan. Ja onneks ei ole enää kovin montaa viikkoa jäljellä. olisin valmis synnyttämään vaikka heti :)
Mutta nyt lähden kuitenkin kärvistelemään tonne aurinkoon, vaikka ihan vain tuohon varjoon. Rusketusraidat on jo hommattu ja se olikin alkukevään tavoite koska loppukesästä tuskin on bikinikunnossa ;)
T:HanniS + paputar 33+6(ja huomenna taas POKS).
huh,heti omanapaista valitusta tähän alkuun.
sain ihan kauheet käämit tänään kun oltiin kävelyllä. ylämäkeen kun piti taapertaa niin joka paikkaan alko sattumaan ja rintakehää painamaan.en saanut happea ja melkein itku pääsi. mies tuijotti ihan kummissaan että mikähän mulle tuli ku en sanaa saanut suusta. sitten se kiltisti veti mut ylämäkeen perässään ja kanto vielä mun laukunkin. =)
tää kuumuus ei sovi mulle YHTÄÄN. oon ihan tukehtumaisillani ja nyt vielä pukkas allergian lisäksi kunnon flunssa päälle. :(
NAM,ostin tänään mansikoita kaupasta kun en voinut vastustaa. oli ne vaan niin hyviä että mieli parani kummasti !
massussa oli eilen hiljainen päivä. ei pieni kovin jaksanut liikkua mutta tänään taas on heilunut kuin heinämies =) liekö oli sitten joku kasvupyrähdys ja nukkui enemmän sen takia?
muttajuu,toivotan oikein ihanat ja mukavat melkein alkavat viikonloput kaikille mammoille :P
taidan tästä mennä viileeseen suihkuun ja sitten tehdä oikein kylmää juotavaa itelleni.
sunniee ja turoaurora POKS 30+0
Olen alkanut valmistautua synnytyseen toden teolla. Henkisestikin olen alkanut jo valmistautua ja miettinyt synnytystä oikeen urakalla. Enää neljä viikkoa niin raskaus on täysiaikainen ja tulokasta voi alkaa todenteolla odottelemaan. Toivottavasti jaksaisi olla siellä vielä sen neljä viikkoa, että kerkeisi saada valmiiksi kaikki kun muuttokin on tasan viikon päästä. Muutenkin haluaisin vielä hetken valmistautua synnytykseen ja äitiyteen. Supistelujakin on ollut, mutta todella lieviä. Sellaista kuukautismaista tunnetta ja painetta alavatsalla ja selässä aina välillä. Vatsakin kovettuu välillä, mutta kivuttomasti. Olen alkanut yhä enemmän tarkkailemaan kehon viestejä jne. Yllättävän nopeasti se tärkeä hetki kuitenkin koittaa.
Masussa on liikkuvainen neiti ja liikkeet ovat muuttuneet enemmänkin venyttelyiksi ja pyllyä liikutellaan ja nostellaan välillä puolelta toiselle. Kyllä välillä sitten taas tulee sellaisia hetkiä, että koko masu heiluu kun pikkuisella on kova tarve potkia ja heilua. :) Se on vaan niin jännittävää kun nyt on alkanut tuntea joka ikisen liikkeen mitä vauva tekee, kun alkaa olemaan pikkuinen jo iso. Hikottelee myös aina välillä. :)
Saas nähdä milloin alkaa lisää heinävauvoja syntymään kun katsoo viikkoja, niin osalla on tullut jo 34 viikkoa täyteen! :)
Vaniliini 33+0
Asteri: Todella paljon onnea pienokaisen johdosta! Toivottavasti kaikki menee hyvin huolimatta ennenaikaisuudesta! Paljon voimia pikkuiselle ja tietysti teille vanhemmille, teillä on nyt varmasti raskasta aikaa.
Me olimme keskiviikkona uuden asuntomme tarkastuskäynnillä ja oli se aivan ihana! En malta odottaa muuttoa. Nyt täytyisi vaan ahkerasti aloitella tuota pakkaamista. En ole saanut kun yhden pahvilaatikon täyteen, mutta onhan tässä vielä tasan kaksi viikkoa muuttopäivään.
Vauva on taas ollut pirteällä päällä ja heiluu kuin heinämies, kääntynyt taas pää alaspäin. :) Nyt on kyllä tuota painetta tullut virtsarakkoon enemmän kun se siellä oikein päin köllöttelee. Yölläkin juoksin kolme kertaa vessassa. Onko tämä nyt ihan normaalia? Unet ovat muutenkin tosi katkonaisia! :(
Ihanat helteet ovat nyt saapuneet ainakin tänne etelään! Ihanaa! Tänäänkin luvattu 23 astetta lämmintä, jollei enemmänkin! :) Ihana kesä!
Vaniliini 32+0 (korkeintaan 10 viikkoa niin on vauva sylissä!)