Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

jos jauhelihassa saisi olla max 15 % rasvaa

Vierailija
09.05.2010 |

ja jauheliha painaa 0,652 kg, paljonko rasvaaa saa olla enintään?



Paistoin just paketillisen ja rasvaa tulvi pannussa ettei mitään rajaa ... :/

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muuten täytyy puolustautua noin ihan yleisesti, että tulevina viikkoina kauppaan tulee väkisinkin rasvaisempaa lihaa. Eläimet kun eivät ole koneita. Ja nyt näiden lakkojen vuoksi ne on kasvaneet ylisuuriksi. Ja kun täysikasvuista sikaa ei saada ajoissa teuraaksi, kuten nyt on tilanne lähes kaikissa sikaloissa, niin silloin sika alkaa kasvattamaan läskiä.



Että sori vaan kaverit, mutta elintarvikelakoista kiitoksena saadaan nyt rasvaisempaa lihaa monta viikkoa, jopa 4 kuukautta, ennen kuin teurastusruuhka saadaan purettua.

Vierailija
2/10 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi sitä vettä tulee niin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi sitä vettä tulee niin paljon.

Vierailija
4/10 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sitä rasvaa ei tarkoituksella laiteta enemmän sekaan. Mutta jos atrian JAUHELIHA pihveissä on kanan nahkoja niin onko myös Atrian JAUHELIHASSA kanan nahkaa?

Vierailija
5/10 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaisempaa kuin mikä? Rasvaisempaa kuin 15% vai rasvaisempaa kuin eilen vai mitä?



Mitä ikinä tarkoitatkaan, niin jauhelihan rasvamäärä riippuu tietenkin siitä mistä ruhonosista jauheliha on jauhettu. Osan lisäksi vaikuttaa se, miten rasvaista liha ruhossa on. Ja se rasvaisuus vaihtelee teurastetun eläimen iän, ravinnon ja ominaisuuksien mukaan (rotu, jalostusaste, yksilölliset erot).



Jauhelihan rasvamäärä ei siis ole mitenkään vakio, sillä lihan tuotanto-olosuhteet eivät ole niin tarkkaan vakioitu, ettei lihan rasvaprosenteissa olisi eroja. Ja ruhon osia nyt ei edes voi vakioida.

Vierailija
6/10 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki ei ole rasvaa, vaan nestettä ja vettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1% 652g on 6,52g.



15x6,52=97,80g Eli melkein 100 grammaa.



Lisäksi pannuusi saattoi valua myös lihanesteitä ruskistaessa.

Vierailija
8/10 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaa enintään 10%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

just laskin, että pannuun jäänyttä lillinkiä (joka muuten oli ihan pelkkää rasvaa, vesi ja neste haihtui jo) oli 1,5 dl. Jos lasketaan se veden painoiseksi rasvaprosentti on 23 ja jos rasvan arvioidaan painavan 200g rasvaprosentiksi tulee jo 30. Hyi helvetti!



ap

Vierailija
10/10 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1dl rasvaa painaa n. 90g. Joten sulla on rasvaa siinä n. 135g