Hammashoitaja vastailee hetken
Kommentit (56)
pitäis kaikki maitohampaat olla tulleet? Meiän tytöltä 2v10kk puuttuu vielä ylhäältä toiset etuhampaat (keksimmäiset 2 on ja sit kulmahampaat ja sitä seuraavat, mutta ei taas sen pitemmälle). Pitäskö huolestua tai jotain?
Miten kielessä olevan hiivan voi hoitaa pois? Kamala maku ja haju suussa, ei auta hiivalääkkeet.
mistä on voinut saada pöpöt kun ei ole saanut vanhemmilta pusuja suulle eikä käytetty samaa lusikkaa?? Onko peli jo menetetty ehjien hampaiden puolelta?
Luultavasti on kuitenkin sieni, tai vaan katetta (Kate lähtee harjaamalla). Hammaslääkäriltä muutaman kuukauden imeskelytablettikuuri, niin auttaa.
ap
hammas on kipeä ja jomottava. Hammaslääkärin mielestä siihen ei voi koskea sillä "juurihoidettu hammas on tunnoton". No tämä minun hammas ei ole ja kaksi kertaa olen käynyt lääkärissä sen takia mutta mitään sille ei tehdä. Häiritsee jo syömistäkin, mitään kovaa ei voi purra ja esim. ulkoillessa kylmä ilma vihloo sitä.
Mitä siis neuvoksi?
eli äidiltä.
Itse on olen vahtinut haukkanan lapseni suuta tartunnalta, mutta molemmilla on se silti.
Suutarin lapset jne ;)
Hyvä suuhygienia, fluori ja ateriakertojen rajoitus pitävät hampaat ehjinä, peliä ei ole menetetty, mutta tarkkana kannattaa olla!
ap
tai vaihdat lääkäriä. Juurihoidot ovat erittäin epävarmoja hampaan pelastamisyrityksiä, täyte voi olla vajaa tai märkää juuren kärjen ympärillä jnejne...
ap
Ovatko rautahampaat väriltään erilaisia kuin maitohampaat ja siksi uudet näyttävät nyt kellertäviltä verrattuna niihin? Muistaakseni huomasin saman kaverin lapsella, mutta nyt 12 v, hänen hampaansa ovat kauniin valkoiset. Vai onko hammasluu nyt vain kellertävä?
siis tuossa viiden-kymmenenkin vuoden päästä?
Tuskin yksikään takahampaistani kestää viittä/kuutta vuotta pidempään, eikä etuhampailla voi mitään purra (purentavirhe). Implantteihin ei tule olemaan elinaikanani varaa.
Olen mietiskellyt, että nykäisen sitten kaikki pois ja hankin proteesit, eikös ne ole aika edulliset. Siltakaan ei käy, kun ei ole hampaita, mihin ne kiinnittäisi...
vanheneminen näkyy hampaiden reikiintymisalttiudessa? Tuttu yleislääkäri väitti, että on normaalia ja ikääntymisestä johtuvaa, että minun nelikymppisen aiemmin täysin ehjät hampaat (eka reikä 39-vuotiaana) ovat parissa vuodessa reikiintyneet yhä enemmän ja enemmän. Ei uusia lääkityksiä tms tai muutoksia hammashygieniassa.
Esikoisellani on kellertävät pysyvät hampaat ja kuopuksella valkoiset, maitohampaat molemmilla valkeat.
Luonto on ne antanut ja niillä mennään :)
Tärkeämpää oon terveys kuin ulkonäkö :)
ap
Juurihoidot ovat erittäin epävarmoja hampaan pelastamisyrityksiä, täyte voi olla vajaa tai märkää juuren kärjen ympärillä jnejne...
Eikö hampaan voisi yksin tein poistaa?
Eli lapsella on alhalla 10 hammasta ja ylhäällä 7.
EIVÄT todellakaan kuulu ikääntymisprosessiin, kuin ehkä hormonaalisten yms muutoksien kautta. Mutta toisaalta: vanhat mitkä vanhat, kuten muukin kroppa.
ap
ylhäältä siis puuttu kakkoset?
Jos maitokakkoset puuttuvat, yleensä puuttuvat pysyvätkin.
Takahampaita voi vielä odotellakin.
ap
EIVÄT todellakaan kuulu ikääntymisprosessiin, kuin ehkä hormonaalisten yms muutoksien kautta. Mutta toisaalta: vanhat mitkä vanhat, kuten muukin kroppa.
ap
sattumaa tai johtuu jostain selkeästä lääketieteellisestä syystä, jota en nyt vain hiffaa?
tämä oireileva juurihoidettu hammas on yläetuhammas, joten toivon ainakin että sitä ei tarvitsisi poistaa...
Eipä olisi varaa uuteen hampaaseen nyt, joten yritän oman hampaan säilyttää
Juurihoidot ovat erittäin epävarmoja hampaan pelastamisyrityksiä, täyte voi olla vajaa tai märkää juuren kärjen ympärillä jnejne...
Eikö hampaan voisi yksin tein poistaa?
Jos purentasuhde on ok, ja rakenne hyvä, ahtautta hoidetaan toisessa vaihduntavaiheessa, jossa takahampaat vaihtuvat, eli noin 12v iässä. Lähestkän kaikki ahtaudet, jossa purentasuhde on hyvä, eivät täytä kunnallisen oikomishoidon kriteerejä.
ap