Toisenlaiset frendit tv1
Miksi Sanna ja Timo asuvat asuntolassa? Vaikuttavat sellaisilta henkilöiltä että selviävät kaikista käytännön asioista aivan normaalisti.
Mukava sarja.
Kommentit (27)
No huhhuh. Olen kehitysvammaisten hoitaja tuollaisessa asuntolassa. Useimmat asukkaistamme ovat huomattavasti huonokuntoisempia kuin nuo Toisenlaiset frendit sarjan tyypit. Kyllä meillä asukkaat käy hoitajan kanssa yhdessä shoppailemassa. Valitaan yhdessä vaatteita ja monesti omaisilta tulee nättiä kampetta synttäri yms. lahjaksi tai muuten vaan. Tyyli ja muoti kuuluvat kaikille jotka sitä tahtovat!
ja ympärillä pyörii terapeutit ja moniammatilliset työryhmät ja on erityisryhmät ja pienryhmät. Sen jälkeen tuetut asuntolat ja raha tulee koko ajan valtiolta ja maksut pannaan kunnan piikkiin. Koskaan ei tarvitse huolta kantaa mistään. Jos olet jonkinverran hyvätasoinen, voit nyt lähinnä vohkata, että miksi sun ei anneta päättää kaikesta yksin ja miksi sua holhotaan. Ja kun käy huonosti kun itse päätät niin sitten voit huutaa, että miks yhteiskunta ei tue mua.
Se, joka sanoo, että kehitysvammaisten ihmisten elämä on suomessa huonosti, ei tiedä mistään mitään. Minä sanon, että saavat niin loistavia palveluita, ettei vanhukset, ei terveet lapset, ei kukaan saa niin hvyää yksilöllistä palvelua. Eikä mihinkään muuhun ihmisryhmään´Suomessa upoteta niin paljon rahaa.
ilman rahahuolia.
ja ympärillä pyörii terapeutit ja moniammatilliset työryhmät ja on erityisryhmät ja pienryhmät. Sen jälkeen tuetut asuntolat ja raha tulee koko ajan valtiolta ja maksut pannaan kunnan piikkiin. Koskaan ei tarvitse huolta kantaa mistään. Jos olet jonkinverran hyvätasoinen, voit nyt lähinnä vohkata, että miksi sun ei anneta päättää kaikesta yksin ja miksi sua holhotaan. Ja kun käy huonosti kun itse päätät niin sitten voit huutaa, että miks yhteiskunta ei tue mua.
Se, joka sanoo, että kehitysvammaisten ihmisten elämä on suomessa huonosti, ei tiedä mistään mitään. Minä sanon, että saavat niin loistavia palveluita, ettei vanhukset, ei terveet lapset, ei kukaan saa niin hvyää yksilöllistä palvelua. Eikä mihinkään muuhun ihmisryhmään´Suomessa upoteta niin paljon rahaa.
ilman rahahuolia.
Voi että kun säkin olisit voinut syntyä kehitysvammaisena, niin saisit kaiken tuon loiston! Kyllä sulla on nyt huonosti asiat.
heh, olin joskus töissä samassa paikassa sen kanssa. Ehkä toisiaan ei ohjelma anna ihan totuudenmukaista kuvaa jos luulette että asuntolassa asuminen on jotenkin outo ratkaisu.
Yksinasuvat ovat yksinäisiä.
Kyllä meidän 10v. kehitysvammainen ymmärtää, että juhliin laitetaan juhlavaatteet.
Eikä monet asiat onnistu, kun yksin asutaan.
Kehitysvamma on hidaste, ei este.
Sydämesi sivistys on olematon. Muutkin sairaat yhteiskunta hoitaa.
Jos sulla olisi mkehitysvammainen lapsi, niin pitäisikö se heittää leijonille ruuaksi?
Aivan varmasti asuntolan asukkaita autetaan arjessa melko paljon, toisia hyvinkin paljon, eivät he todellakaan turhaan asu asuntolassa. Mikäli pärjäisivät yksin, he asuisivat yksin.
Alepassa. Itse ajoin silloin bussia siellä suunnalla, ja lähes päivittäin kulki kyydissä.
Sopii mennä katsomaan miten "aurinkoinen ja ihana" hän osaa olla...;)
Lähinnä nyt ajattelin sitä, kun ainakin itse näkemilläni vammaisilla ei ole tuo tyylitaju ihan vahvimmasta päästä ja yleensä on päällä ylisuurta ja muuta ei niin tyylikästä vaatetta. Tässä sarjassa on kuitenkin pukeutuneet siistimmin kuin kansalaiset keskimäärin.
joka arkiaamu kolme kehitysvammaista kaikki ovat pukeutuneet asiallisesti ja suht. muodikkaasti. Varsinkin nuorin tyttö ei poikkea muista nuorista muuta kuin downin paljastavista kasvonpiirteistä. Kaksi vanhempaa (mies ja nainen noin 30v, eri perheistä) eivät ole varsinaisesti muodikkaita, mutta siistit, yhteensopivat vaatteet ovat päällä.
Onko tullut mieleen, että kehitysvammainen ei aina itse saa päättää pukeutumisestaan, vaan hänen ylleen laitetaan sellainen vaate, joka avustajan on helppo pukea ja riisua? Ajatellaan siis ensisijaisesti avustajan, ei avustettavan, tarpeita.
Onko tässä maassa jonkun ryypiskelyä joskus jotenkin rajoitettu? Ja eikö meillä ole uskonnonvapaus?
että kuinka paljon sarjan henkilöitä on stailattu. Olen nähnyt kehitysvammaisia ennenkin, eivätkä todella pukeudu noin siististi. Ei kai asuntolapaikkojakaan jaeta, jollei tarvetta ole. Luulis, ettei niitä ihan kaikille edes riitä.
että kuinka paljon sarjan henkilöitä on stailattu. Olen nähnyt kehitysvammaisia ennenkin, eivätkä todella pukeudu noin siististi. Ei kai asuntolapaikkojakaan jaeta, jollei tarvetta ole. Luulis, ettei niitä ihan kaikille edes riitä.
Miten kehitysvammaisten pitäisi pukeutua? Tiedän myös kehitysvammaisia, ja he pukeutuvat ihan kuin normaalit ihmiset... :o Ja kun lähtevät jonnekin laivalle, konserttiin, mihin tahansa - parhaat kuteet silloin päälle pistetään!
Ja jos kerta tv-sarjaa tehdään, oli sitten kyse mistä ihmisryhmästä tai henkilöistä tahansa, eikö silloin yritetä näyttää hyvältä?
En usko, että elämänhallinta on niin kondiksessa kuin ehkä puolen tunnin ohjelman perusteella näyttää. Muutenkin taitaa olla aika kaunisteltu dokkari. Mutta ihan positiivista katsottavaa.
Voi jessus.. mistä näitä ihmisiä sikiää jotka luulee, että kehitysvammaiset on vailla omaa tahtoa? Totta kai he haluaa näyttää siisteiltä siinä missä muutkin ihmiset!