Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten uskaltaisin mennä kirkkoon?

Vierailija
08.05.2010 |

Olen aina uskonut Jumalaan, lähinnä se on sellaista omaa puhdasta uskoa, ja koen että uskoni on auttanut minua elämässäni useaan otteeseen, enkä koskaan oikeastaan ole kyseenalaistanut uskoani.

Uskoni on kuitenkin aina ollut minulle henkilökohtaista, perheeni ei usko Jumalaan, ja ovat lähinnä vain alkoholisteja ym. elämässään epäonnistuneita yksilöitä, vailla mitään henkistä "ravintoa".

Tästä syystä oma uskoni on aina ollut minulle henkilökohtainen asia, enkä ole uskaltautunut kirkkoon esim. jumalanpalveluksiin, yksin pitäisi mennä, ihan vieraaseen piiriin. Kuitenkin uskooni kuuluu mm. raamatun lukeminen kotona, joululaulut jouluna. Aina kun tällaisissa harvinaisemmissa sallituissa tapahtumissa olen käynyt, olen kokenut kirkon omana paikkanani, ja nautin suunnattomasti siellä käymisestä.

Nyt vanhempana olen alkanut avoimesti puhua uskostani sukulaisille ja miehelleni, ja tuonut julki myös haluni käydä kirkossa joskus sunnuntaisin.

Ihmeekseni koko sukuni on suhtautunut positiivisesti uskooni, vaikka luulinkin saavani osaksi halveksuntaa, ja ivallisuutta.

Haluaisin mennä aamulla jumalanpalvelukseen, mutta kyseessä olisi ensimmäinen kerta, ja yksin sinne pitäisi uskaltautua. Kauhukuvissani kuvittelen kuinka koko kirkko on täynnä vanhuksia, ja saisin osakseni kummaksuvia katseita ja tuijotusta :( Miten sinne uskaltaa mennä, ja onko kauhuskenaarioni täysin hatusta vedettyä?

Mieheni ei lähde, koska ei usko, eikä minulla ole kavereita tällä paikkakunnalla.

vaikka kuinka uskon ja haluan uskoa että uskossani ei ole mitään väärää tai naurettavaa, miksi koen kirkkoon menon niin vaikeaksi? Tietenkin yksi syy on tuo, ettei kokemuksia kirkkoon menosta juuri ole, eikä siihen ole koskaan kannustettu...

Te, jotka käytte kirkossa, olisiko rohkaisevia sanoja tällaiselle aralle yksilölle?

Ja te, jotka ette usko, ei tarvitse kommentoida mitään pilkkaavaa tai ivaavaa. Enkä kaipaa kommentteja siitä, miksi ei kannata uskoa, tai miksi jonkun usko on horjunut/kadonnut. Vain rohkaisua, kiitos.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkko on ihmistä varten ja jumalanpalveluksia järjestetään ihmisiä varten. Onhan tuota joskus pienten lasten kanssa kirkossa kerännyt katseita, mutta miksi ne katseet kirkossa olis kummempia kuin muuallakaan..

Sä oot rakentanu aika korkean kynnyksen kirkkoon, johon jokaisella sinne kaipaavalla pitäis olla helppo mennä.

Varmaan huomaamattomimmin onnistuisi, jos menisit ihan just ennen kymmentä kirkkoon takapenkkiin. Niin ja voithan tuota miettiä, miten muut ihmiset omassa epätäydellisyydessään voi mennä kirkkoon, jos ne sitten jostain syystä ei sua sinne hyväksyis.

Turhaan myös mietit työtäsi ja siellä tekemiäsi ratkaisuja, teet ne ammattilaisena ja sinulla on syvempi näkemys siitä, miksi teet niin. Meistä jokainen joutuu tekemään elämässään ratkaisuja, jotka tuntuvat toisista vääriltä, eikä se tee kenestäkään sen kelvottomampaa kirkkooon..

muuten, radiostakin tulee jumalanpalveluksia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla