G: Uskotko että suurin osa ihmisistä on pohjimmiltaan hyviä?
Hyväntahtoisia, tahtovat muille hyvää? Ajattelevat myös muiden etua, ei vain omaansa?
Kommentit (16)
mutta uskon, että moni paha ihminen ei ole lopulta tarkoituksellisesti paha.
Tähän oli pakko alkaa uskoa, kun tajusin olleeni itse paha (ed. parisuhteessa).
Jokaisessa ihmisessä on hyvää ja pahaa. Se kumman tien lopulta valitsee, määrittää elämän jälkeisen kohtalomme. Elämä on testi ja tässä testataan nimenomaan sitä valitseeko hyvän vai pahan.
Mun uskonnon pohja on tämä.
Tunnen muutamia oikeasti pahoja ja ilkeitä ihmisiä ja paljon itsekkäitä, joilla oma etu tulee aina ennen muita. Aika monet näistä ihmisistä on myös niin älykkäitä, että harva heti tajuaa millaisia he oikeasti ovat, vaan se selviää vähitellen jos silloinkaan. Aika moni osaa hyvin naamioida todelliset tarkoitusperänsä.
On toki olemassa oikeasti hyviäkin ihmisiä. Valitettavasti aika monet heistä ovat sitten myös niin naiiveja, että jäävät näiden edellä olevien ihmisten jalkoihin ja hyväksikäytettäviksi. Ja suurin osa ihmisistä on tietysti jotain tästä väliltä tilanteesta, henkilöstä ja ajankohdasta riippuen.
Ja suurin osa ihmisten erimielisyyksitä ja ongelmista syntyy kyllä siitä, että ei yksinkertaisesti ymmärretä toisia. Ensimmäisenä ongelmana on kommunikaatiovaikeudet, eli ei selitetä omia syitä ja mielipiteitä ja kuvitellaan että toiset ymmärtävät ihan itsestään selittämättä tai kertomatta. Toisena ongelmana on se, että kerta kaikkiaan ollaan niin "eri maailmoista", että ei yksinkertaisesti ymmärretä kuinka toinen voi ajatella niin eri tavalla. Tähän on usein syynä yksinkertaisesti se, että on kasvettu ja eletty niin erilaisessa ympäristössä.
kun olen tustunut esim. afrikkalaisiin ihmisiin, monet heistä eivät ole ollenkaan hyviä edes pohjimmiltaan.
ennen, kun tunsin vain suomalaisia ihmisiä, olisin ehkä vastanut kyllä.
nyt asuttuani kehitysmaissa, vastaan ei, koska maailmassa on niin paljon köyhyyttä, väkivaltaa= joka lietsoo ihmisissä pahuutta ja oman edun tavoittelua.
Olen itsekin Afrikassa joitakin kuukausia viettänyt, mutta en olisi kyllä tätä asiaa Afrikkaan yhdistänyt, mutta ehkä olen vain ollut siellä liian vähän aikaa tai väärässä paikassa...
Oma kokemukseni lähtee ihan suomalaisesta työelämästä ja politiikasta ja sieltä johtopaikoilta. Valitettavasti moni johtoporras on miehitetty häikäilemättömillä oman edun tavoittelijoilla, joille toisten ihmisten elämällä, toimeentulolla, terveydellä tms. ei ole mitään merkitystä, vaan muita ihmisiä kohdellaan pelinappuloina pyrittäessä mahdollisimman suureen valtaan ja tuloihin.
t. 7
Paha ei ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikompi toista.
On hyvää rinnassa jokaisen,
vaikk' aina ei esille loista.
Kas, hymy jo puoli on hyvettä
ja itkeä ei voi ilkeä
-Eino Leino-
kyllähän Veltto Virtanenkin sanoi taannoin että eduskunta on täynnä psykopaatteja.
Olen myös alkanut itse aavistella, että parhaiten (ulkoisesti) menestyvät psykopaatit, ja siksi aika suuri osa johtajista on heitä. Valitettavasti.
Ja minulla myös omaa kokemusta politiikasta ja tietynlaisesta eliitistä Suomessa.
mutta uskon, että moni paha ihminen ei ole lopulta tarkoituksellisesti paha. Tähän oli pakko alkaa uskoa, kun tajusin olleeni itse paha (ed. parisuhteessa).
jos sinulla sitä enää onkaan.
mutta pinnalta usein itsekeskeisiä. Jos pysähtyvät miettimään niin löytävät kyllä itsestään sen hyvyyden, äkkiratkaisut vain tuppaavat usein menemään minä edellä.
Mutta jos vain joko-tai-vastaus pitää antaa niin kyllä, uskon että suurin osa ihmisistä on pohjimmiltaan hyviä ja tahtoo muille hyvää oman etunsä lisäksi.
jokaisesta ihmisestä löytyy hyvää (niinkuin jokaisesta löytyy pahaakin), jokainen on joskus hyväntahtoinen jollekin ihmiselle.
Kumpi siellä pohjimmaisena sitten onkaan, hyvyys vai pahuus, se lienee makuasia miten kukin hsluaa kanssaihmisensä nähdä =)
Itse olen taipuvainen uskomaan ihmisten hyväntahtoisuuteen.
kyllä uskon. Samaan aikaan ihminen tavoittelee omaa etuaan. Hän ikäänkuin tasapainottelee näiden kahden välillä.
Ei ole mitään syytä olla niin naiivi.