Nuukailun rakastajat, tulkaa tänne!
Onko palstalla paljon muita, jotka saavat melkein päivänsä pelastettua onnistumalla jonkin säästävaisen teon? Se voi olla sitten kirppislöytö, kallis hankinta erittäin hyvällä alennuksella, onnistunut vaihtokauppa kaverin kanssa, luova ratkaisu jo olemassa olevien tavaroiden käytöstä?
Minä kuulun näihin, mutta vain hiljaa ja salatusti. Ei tästä juuri kehtaa kaikille hehkutella, kun monesta tässä ei ole mitään hienoa. Itselleni iloa tuovat juuri kirppis- ja alelöydöt, kimppakyytien ja tehokkaiden kaupunkipäivien suunnittelu (maalta ollaan) tai oman tarpeettoman tavaran antaminen kaverille ihan jo siksi ettei hyvä esine makaa turhan panttina. Minulla on melko isot varastot milloin mitäkin tarpeellista, joten harvoin mitään täytyy varta vasten lähteä hakemaan.
Pari sääntöä kuitenkin on, en koskaan osta mitään roinaa vain siksi että se on halpaa ja lahjoissa en nuukaile (mutta saatan toki ostaa arvotuotteita poisto- ja loppuunmyynnistä -50%)
Kommentit (22)
etten osta mitään tarpeetonta, ja suosin halpaa ja hyvää, en mene merkkien perässä. Meillä ei ruuat homehdu jääkaappiin, paitsi silloin kun mies käy kaupassa ja ostaa jotain suolasilliä, jota kukaan ei syö. :D
ostan lähes kaiken aina alennuksesta! Ja nautin kun teen löytöjä kaupoista tai kirppiksiltä. Mä oon ihan koukussa "nuukailuun". Miksi ostaa kalliilla kun halvallakin saa? nuukailusta huolimatta olan aika tarkka mitä ostan, esim lastenvaatteiden ulkonäön suhteen.
tunnen itseni suorastaan epäonnistuneeksi, jos joudun ostamaan jonkin ei-kiireellisen tavaran normaalihintaisena. Torun itseäni että kun en huomannut sitä aiemmin katsoa alesta tms. Todella harvoin ostankaan mitään ilman alennusprosentteja.
soimaan itseäni siitä etten ajatellut asiaa esim puoli vuotta aiemmin.
Minä yritän kyllä tietoisesti päästä irti tästä nuukailusta, nyt olemme miehen kanssa molemmat töissä ja varaa on ostaa vaikka sillä normaalihinnalla. Mutta kun on nuukailuun tottunut niin minkäs teet.
Kirppiksillä en usein kierrä, nyt kun lapset jo isompia en oikein löydä heille sieltä mitään. Itselle en ole juuri koskaan löytänyt kirppiksiltä vaatetta.
ja silti elämme aivan tavallista elämää eli päällepäin se ei varmaan näy.
Minulle on tärkeää että lapset ovat siististi puettuja, vaikka olisikin kirpparivaatteita joukossa. Lapset myös harrastavat paljon ja kalliisti ja mm. jääkiekko on sellinen missä emme nuukaile kovin paljoa mutta muussa sitten taas enemmän. Ostan ehkä kallista mutta sen on sitten oltava todistetusti laadukasta eli kestävää... Hyödynnän aleja, mutta en osta esim. vaatteita juurikaan varastoon vaan vaatteet hankitaan tarpeen mukaan (aikaisemmin hamstrasin alesta ja lopulta huomasin että ilmankin olisi pärjännyt tai tuli ostettua turhaa)
Meillä kierrätetään, sekä jätteet että tavarat ja paljon sisustusjuttuja on pelkästään kierrätyksestä, tämä siksi että uutena ei edes löydä sitä mitä haluamme : )
Lisäksi olemme kaikki hurahtaneet tuohon 60-l joten juuri kirpparit ja kierrätys... se on melkein pakollista
että en osta juuri mitään. Inhoan kaupoissa kiertelyä ja alennusmyyntejä, hankin vain tosi tarpeeseen ja silloinkin vain jos löytyy täsmälleen oikeanlainen tuote.
En osta lähes koskaan mitään minäkään, vain äärimmäiseen tarpeeseen ja silloinkin sellaista, että tiedän tavaran palvelevan vähintään vuosia (paitsi tietty lastentavara, jonka jää pieneksi tai poistuu käytöstä aika nopeasti). Täydellisen tavaran voin ostaa kalliillakin, mutta usein ei tarvitse.
Lisäksi kierrätän meille tarpeettomat tavarat tehokkaasti. Ostan aika paljon käytettyä tavaraa (esim. monet huonekalut ovat vanhoja, antiikkiliikkeestä ostettuja) ja myyn ne myöhemmin. Ilahdun, kun huomaan nauttineeni jostain ihanasta huonekalusta vuosia ilmaiseksi tai että olen jopa saanut voittoa :-) Lastentavara on kulkenut myös taloutemme läpi pääosin lähes ilmaiseksi: myin esim. juuri turvakaukalon kirppiksellä vain 20 € halvemmalla kuin itse olimme sen ostaneet. Polkupyöristä, urheiluvälineistä ja monista vaatteista saa käytön jälkeen usein vähintään omat pois.
Nuukailuni on sikäli hassua, että ansaitsen aika hyvin (kk-palkka yli 5000 €). Mieheni on yhtä nuuka ja ansaitsee vähän vähemmän. Yhtälön ansiosta meillä on pk-seudun rivitaloasunto lähes velaton nyt 5 vuotta asuntokauppojen jälkeen.
Enkä kehtaa sanoa, ettei asuntolainaa ole kuin pariksi vuodeksi. Ei tosin tienata noin paljon, mutta ei asuta pk-seudullakaan.
kun ap:n esimerkit ja sen myötä koko ketjun sisältö on ostelua.
Mulle nuukailu on sitä, että en osta. Mulle kirppiksestä tai alennuksesta ostaminen on tuhlaamista. Minä oon tyytyväinen niihin päiviin, kun ei tarvi mennä minnekään kaupoille, vaan saa vaan olla kotona ja tehdä hommia käyttämättä rahaa mihinkään.
Uutta ei osteta ennenkun vanha on kierrätetty tai loppuunkäytetty. Tämä sama sääntö koskee niin kännykkää kuin sohvakalustoakin
onhan ostamattomuuskin nuukailua. Mutta kun meidän ainakin on joskus pakko jotain ostaa, niin silloin se hankitaan alesta tai kirpparilta.
En kuitenkaan pihi. En vain halua ostella tavaroita kun ennestään on käyttökelpoista kamaa yllin kyllin ja mieluummin ostan kestävää kuin halpaa. En koskaan heitä käyttökelpoista tavaraa roskiin, en halua myöskään päästää ruokaa pilaantumaan. En kuitenkaan pihistele esim. lahjoista tai tarjottavista. Meillä tavallinen kaatopaikkaroskis on lähes aina tyhjä. Palveluita käytän kuitenkin mielelläni.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2010 klo 15:16"]
kun ap:n esimerkit ja sen myötä koko ketjun sisältö on ostelua.
Mulle nuukailu on sitä, että en osta. Mulle kirppiksestä tai alennuksesta ostaminen on tuhlaamista. Minä oon tyytyväinen niihin päiviin, kun ei tarvi mennä minnekään kaupoille, vaan saa vaan olla kotona ja tehdä hommia käyttämättä rahaa mihinkään.
[/quote]
Mä ostan kirpparilta vaan sellaista, mitä ostaisin myös normaalihintaan kaupasti. Tykkään esim vaatteist aja säästän paljon rahaa kun ostan kirpparilta juuri ne vaatteet, jotka ostaisin kaupastakin. Tänään ostin 7 vaatetta kirpparilta, yht. 14 euroa tuli hintaa. Ja mä todella käytän noita vaatteita, eli tulivat tarpeeseen.
Minusta nuukailu on ällöttävää. Tulee aina mieleen eräs deittailukumppanini, joka oli suorastaan sairaalloisen pihi. Hän juoksi oikeasti 20 sentin takia halvempaan kauppaan ja kaikista tuotteista ensimmäinen kommentti oli "kauhean kallis, ihan liikaa hintaa, hui kamala."
Minä en varta vasten osta 3,50 e maksavaa tuotetta jos läheltä saa saman hintaan 2,80e, mutta kyllä minä usein ostan kalliimmankin jos tarvitsen just heti nyt enkä jaksa juosta kauemmas pienen hintaeron vuoksi.
Vaatteissa "nuukailen" ainoastaan siksi, että jos budjettini on 100 e, en voi laittaa koko rahaa yhteen takkiin, kun sitten jää sata hankintaa tekemättä sen takia.
Muistakaa että nuukuus, säästäväisyys ja piheys on eri juttuja. Säätäväinen ei osta turhaa ja käyttää kaikki loppuun ja ostaa käytettyä ja alea. Muukalainen taasen ei osta vaikka tarvitsisikin ja pihi taas ei osta mitään uutta yleensä itse eikä tarjoa toisille mitään mutta tykkää tulla ja mennä ja laittaa muut maksamaan lystin
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 17:42"]
Minusta nuukailu on ällöttävää. Tulee aina mieleen eräs deittailukumppanini, joka oli suorastaan sairaalloisen pihi. Hän juoksi oikeasti 20 sentin takia halvempaan kauppaan ja kaikista tuotteista ensimmäinen kommentti oli "kauhean kallis, ihan liikaa hintaa, hui kamala." Minä en varta vasten osta 3,50 e maksavaa tuotetta jos läheltä saa saman hintaan 2,80e, mutta kyllä minä usein ostan kalliimmankin jos tarvitsen just heti nyt enkä jaksa juosta kauemmas pienen hintaeron vuoksi. Vaatteissa "nuukailen" ainoastaan siksi, että jos budjettini on 100 e, en voi laittaa koko rahaa yhteen takkiin, kun sitten jää sata hankintaa tekemättä sen takia.
[/quote]
Evvk. Tää ketju on nuukailun rakastajille, vai etkö osaa lukea otsikkoa...
Nuukailuni on tosin varsin kohtuullista ja rajallista; kunnon kirppaireita kun ei asuinpaikallani ole. Harrastetaan pikemminkin kulutuksen suitsimista, eli meille ei osteta tarpeetonta tavaraa.
Ylijääneet ruuat pyrin hyödyntämään, se on mulle oikea urheilulaji. :) Tarpeettomat tavarat kierrätetään, pihanläntillämme kasvatetaan vihanneksia, yrttejä ja marjoja. Kauppaan viedään omat muovikassit... Kaveripiirissä kierrätetään lelut ja tarvikkeet... Joka isompi ostos vertaillaan huolella.
Rahanmeno ei oikeastaan edes ole motivaationa, lähinnä vaan ekoillaan.
Omasta pöydästä tavaraa oli mennyt viikossa yli 300 euron edestä. Enkä ostanut itse mitään :-)
appivanhempani ovat ottaneet nuukuuteni jo vitsailun aiheeksi enkä ymmärrä miksi.
En minä mitenkään sairas ole säästäväisyydessäni, olen vain tarkka ja pakko on ollut ollakin kun olen ollut 5v. äitiyslomalla ja hoitovapaalla eikä miehen tulot päätähuimaa.
Meillä on lapsilla hienot vaatteet, valtavat määrät leluja, kirjoja, kaikki harrastusvälineet ja koti on kivasti sisustettu, päälle päin ei näy nuukuuteni, minä vain en osta mitään normaalihinnalla ja koluan kirppareita.