"Onneksi tyttömme ei ole vain kympin tyttö, vaan...
...jättää välillä huoneensa siivoamatta".
Mitä ajatuksia herättää tämä lausunto, jonka kuulin lapseni koulukaverin äidiltä? Minulle tuli siitä vähän outo olo. Ihan kuin olisi huono asia, että tyttö on hyvä koulussa. Samat vanhemmat kuitenkin tuntuvat vaativan lapseltaan aika paljon.
Kommentit (4)
mutta voisi olla huono asia, jos tyttö on ns. täydellinen - hyvä koulussa, hyvä harrastuksissa, kiltti kotona jne. KOska useinhan "kympin tytöt" mielletään tietyn kaavan mukaisesti "liian kilteiksi".
Eli on hyvä asia, että "kympin tytöstä" löytyy myös särmää ja uhmaa.
Jos lapselle (tai aikuiselle) on välttämätöntä olla aivan kaikessa täydellinen niin siihen liittyy aika iso romahduksen riski jossakin vaiheessa. Tulee masennusta, pakko-oireista häiriötä tai muuta.
Olen itse turhasta kilttiydestä aikuisiällä pois opetellut "kympin tyttö".
Lukekaapa muuten eilisestä Meidän perhe -lehdestä juttu "Anna lapselle lupa riehua"!
Ei se ole huono asia, että on hyvä koulussa, mutta voisi olla huono asia, jos tyttö on ns. täydellinen - hyvä koulussa, hyvä harrastuksissa, kiltti kotona jne. KOska useinhan "kympin tytöt" mielletään tietyn kaavan mukaisesti "liian kilteiksi". Eli on hyvä asia, että "kympin tytöstä" löytyy myös särmää ja uhmaa.
täydellisyyden tavoittelu ei ole koskaan tervettä...ei aikuiselta eikä lapselta.