Onko todella alakoulun opettajilla lomaa siitä alkaen kun
4.6.2010 koulu loppuu ja alkaa taas elokuussa?ja palkallista .
Niin kehtaavatkin narista 
Kommentit (89)
Itse en tekisi ko.työtä,vaikka saisin 10 000 e kuukaudessa.
minä oletan, että opettajilla on edes alkeelliset oikeinkirjoitustaidot ja kappalejakotaju.
oon aikaisemmin ollut lastentarhanope. Tein työtä liki 20 v, sitten halusin jatkaa opintoja ja nyt olen luokanope. Joo, myönnän - työajat on paremmat. Siinä yksi syy, että jatkoin opintojani. Palkka ei mielettömästi kohonnut, mutta mulle riittää, että työ on mielekästä. Tosiaan, työaikani on 28 tuntia viikossa OPPITUNNEILLA, mutta tämän lisäksi teen todella paljon töitä sekä koulun jälkeen koulussa että myös kotona.Suunnitteen aina tuntini huolella. Tämän työn lisäksi vanhmpinvartit (yli 20 oppilasta, eli aikaa menee, ennen kuin kierros on läpi), vanhempanillat, erilaiset palaverit (joita on +paljon), yhteistyö kotien, terkkaren, sossujen, terapeuttien ym kanssa. Jos kaikki toimii perheen kanssa, asia on ok,mutta aina on niitäkin perheitä, joiden kanssa takutaan kaikesta mahdollisesta. Kännykkä on pirissyt ennen aamuseitsemää, kun perheeni on velä nukkumassa tai illalla kymmenen kieppeillä... Tekstiviestjä satelee, viimeksikin klo. 05.22:/ Työ n tosiaa paljon muutakin kuin mitä oppilaat/vanhemmat näkevät. Tänääkin oli koula klo 8-15, ja vasta kulun päätyttyä ennätin vessaan...Välitnnit menevät välituntivalvonnoissa, oppilaiden kahnausten ja asioiden slvittelysä, puhelimessa, pikapalaveressa yms... Hakeutukaa vaan koulutukseen, jos luonnetta löytyy, ei sitä kukaan estä! Kivaa työtä, muttei tosiaan helppoa...
En ymmärrä niitä, jotka narisevat siitä, etteivät opettajat tyydy palkkaansa. Opettajista on pula, eivätkä opettajat pysy alalla. Palkka ei siis riitä, kun kukaan ei halua sillä rahalla työtä tehdä. Ei, vaikka loma on pitkä.
Luulisi, että korkeakouluopinnot suorittanut henkilö ymmärtää, miten vaarallista on, jos antaa verensokerinsa pudota.
Eiköhän opettaja kuin opettaja ole tarpeeksi aikuinen ja jämpti, että osaa sanoa Holkerin tapaan: minä juon nyt kahvia!
Voiko ehkä olla, että lapsesi opettaja ei välitä muuta kuin haukata leipansä ohimennen käytävällä, jotta ei joutuisi ruokailemaan kollegoittensa kanssa - jos vaikka häntä ei oteta rinkiin?
Viestiketju
Mun ekaluokkalaisen opettaja
Vierailija - 03.05.10 04:22 (ID 10412804)
kertoi, että ei ole kuukausiin ehtinyt syödä lounasvoileipiään päivän aikana.
Nostan hattua heille enkä kadehdi heitä.
Sitä opetusta on tosiaan vain nelisen tuntia päivässä, mutta lisäksi tulee tuntien suunnittelu, oppilashuolto, yhteydenpito kotiin jne.
Juu, oikein odotan taas piiiiiiiiiiiitkää palkallista lomaa.eikä se palkkakaan niin huono ole kun julkisuudessa on puhuttu, mullakin on bruttotulo vuodessa lähes 50 000 euroa.
mutta eihän kukaan opettaja vuodesta toiseen tuntitolkulla valmistele eka-ja tokaluokan oppitunteja. Eikös se jo ihan hatusta tule, ei niissä voi olla tuntitolkulla valmisteluja, ja tehkööt tikulle kerran jota päivittää sitten vuosittain.
Ja kokeet eka-ja tokaluokan opehan voi korjata ne helpot matikkakokeet jo tunnin aikana jos avustaja kiertää ja auttaa. 
missä palkkaus on 4h työpäivästä noin hyvää
niin se EI tarkoita sitä, että työpäivän pituus olisi neljä tuntia. Jos sinulla on kahden tunnin palaveri, niin ei kai työpäiväsi ole kahden tunnin mittainen?
Ahdistus häistä ja opettajien lomista.
...ihan normipäivä minullakin tänään.
Tunteja pidettävänä klo 9 - 14,
mutta työpaikallani olin klo 7.40 - 15.15.
Nyt olen istunut pari tuntia koneella suunnitellen ensin viestiä vanhemmille + sen jälkeen päivittänyt kahden oppilaan HOJKS-papereita kuntoon + yhdelle pedagogista selvitystä, joista kaikista noin  tunnin palaverit tällä viikolla, jonka jälkeen taas päivitän tiedot kuntoon... vielä olisi tämän päivän listalla yksi kokeen tekeminen...
...vitsit, että tää on helppoa, kun on niin lyhyet päivät....
OIKEESTI.... kun tavis ei ymmärrä open työstä yhtään mitään, niin kannattaa pitää suu supussa, ettei paljasta tyhmyyttään ja tietämättömyyttään ihan kaikille...
Kadehtikaa välillä meteorologeja. nehän työskentelee vain muutaman kerran viikossa vartin pätkiä. Ja vielä mieletön palkka... !
Se on puppua. Ainakin kolmen lapseni kokeet ovat kaikki järjestään oppikirjan laatijan valmiita monisteita.
Varmaan ne muutkin työt on huuhaata....
kuin opettajilla (juhannuksesta syyskuun alkuun), kuuden viikon talviloma (joulusta helmikuun ekalle viikolle) ja maanantaitkin vielä vapaata! Ja entäs se palkka! Ja sopeuttamisraha edustajakausien jälkeen! On niitä parempiakin kadehdettavia kuin oikeasti hyvää ja raskasta työtä tekevät opettajat.
miksette kaikki rupea?
t. eräs, joka vaihtoi opettajan työt huomattavasti leppoisempiin hommiin (miespuolisista opiskelukavereistani vain yksi toimii opettajana, muut ovat hohdokkaammissa ja parempipalkkaisissa hommissa)
Opet listaavat aina työtaakkaansa "kokeiden laatiminen" Se on puppua. Ainakin kolmen lapseni kokeet ovat kaikki järjestään oppikirjan laatijan valmiita monisteita.
Varmaan ne muutkin työt on huuhaata....
Näitä aloituksia kun täällä riittää. Koulutus on maisterin koulutus, palkka surkea ja töitä ihan sikana, kun on kouluaika. Kesäänkin kuuluu suunnittelua ja esim. oppilaiden erilaisissa palavereissa istumista, fysioterapia, puheterapia, toimintaterapia, psykologi jne... Kun olen katsellut erilaisilla palvelualoilla ihmisiä, niin heillä on aikaa jutella, pelata pasianssia koneella, pyöriä facebookissa ym. Opettajalla ei oikeesti ole koulupäivän aikana tälläiseen mitään mahdollisuutta. Työtä tehdään koko ajan ihan täysillä! Oppilaat, tehtävät, kokeet, suunnittelu, kopiointi, valvonta, vanhemmat, erilaiset puhelut, materiaalit, jne. Kyllä kesä on ihan ansaittu hengähdystauko. Tervetuloa alalle, jos päätä ja soveltuvuutta riittää pääsykokeissa. - Nyt äityislomalla oleva luokanopettaja.
Toivoisin että sinäkin arvostaisiit muiden työtä. Työtä tehdään muuallakin koko ajan ihan täysillä.
Miksi ihmeessä ope ei syö oppilaidensa kanssa??? Tiedän, että kaikilla paikkakunnilla ei makseta valvontaruokailusta erillistä korvausta. Mutta lämmin ruoka kerran päivässä on mielestäni niin tärkeä, etten jättäisi sitä väliin.
-ekaluokan ope täälläkin
kertoi, että ei ole kuukausiin ehtinyt syödä lounasvoileipiään päivän aikana.
mutta eihän kukaan opettaja vuodesta toiseen tuntitolkulla valmistele eka-ja tokaluokan oppitunteja. Eikös se jo ihan hatusta tule, ei niissä voi olla tuntitolkulla valmisteluja, ja tehkööt tikulle kerran jota päivittää sitten vuosittain.
Ja kokeet eka-ja tokaluokan opehan voi korjata ne helpot matikkakokeet jo tunnin aikana jos avustaja kiertää ja auttaa.
Kyllä ne oppimateriaalitkin vähän vaihtuu, ei sitä samaa aapista loputtomasti käytetä vuodesta toiseen... ja mun ekaluokkalaisen luokalla on 27 oppilasta, esim. matikankokeissa on yleensä kaksi sivua, tekee 54 tarkistettavaa sivua, ja pisteiden lasku - menee siihen jonkun verran aikaa, vaikka rutiinia oliskin. Sitä paitsi se avustaja, jota lupailtiin syksyllä, hän on ollut ehkä viitenä päivänä tämän vuoden aikana auttamassa.
opehan vetää yleensä yhtä luokkaa vaikka 1-3 tai ihan kutoselle asti; kyllä ne tunnit täytyy valmistaa, vaikka vuosien kuluttua varmasti rutiiniakin tulee. Ja ryhmät on aina erilaisia, eri kokoisia, eri määrä erityislapsia jne.
En tiedä eka- ja tokaluokan opettajista, mutta mulle ei ainakaan aineenopettajana tulis mieleenkään pitää vuodesta toiseen samoja tunteja. Kyllä olis työ tylsää! Mun mielestä hyvä opettaja suunnittelee tunnit huolella ja seuraa aikaansa. Mä ainakin saan useinkin ideoita tyyliin "hei, tommostahan voisi käyttää opetuksessa" ja siitä sitten kehittelen tunneille uusia juttuja.
Eikä ainakaan aineenopettajilla kaikkia menetelmiä vaan pysty soveltamaan kaikkien ryhmien kanssa.
lauantai-päivien oppitunnit, jotta saavat esim. helatorstain jälkeisen perjantain vapaaksi ja me muut joudutaan kärsimään siitä, että pienet lapset joutuvat olemaan pitkän päivän yksin kotona. Kun meillä "normaali työläisillä" se helatrostain jälkeinen perjanta on töitä. Ja mielestäni on suorastaan ihmeellistä etteivät vanhemmat ole nousseet barrikadeille näistä opettajien pitkistä kesälomista....On nimittäin erittäin hankalaa järjestää lapselle/lapsille kesällä tekemistä, kun isovanhemmatkaan eivät pysty auttamaan lastenhoidossa. Meidän vanhempien pitää laittaa lomat "pötköön" (Lue: ei perheen kesken yhteistä lomaa), jotta lapsen yksinolo olisi mahdollisimman lyhyt. Siltikin lapselle jää muutama viikko siten, että joutuu olemaan pitkiä päiviä yksin kotona!!! Mielstäni kolmasluokkalainen ei saisi joutua olemaan kahdeksaa-kymmentä tuntia yksin (saatikka ykkös-kakkosluokkalainen)!!!
oon aikaisemmin ollut lastentarhanope. Tein työtä liki 20 v, sitten halusin jatkaa opintoja ja nyt olen luokanope. Joo, myönnän - työajat on paremmat. Siinä yksi syy, että jatkoin opintojani. Palkka ei mielettömästi kohonnut, mutta mulle riittää, että työ on mielekästä.
Tosiaan, työaikani on 28 tuntia viikossa OPPITUNNEILLA, mutta tämän lisäksi teen todella paljon töitä sekä koulun jälkeen koulussa että myös kotona.Suunnitteen aina tuntini huolella. Tämän työn lisäksi vanhmpinvartit (yli 20 oppilasta, eli aikaa menee, ennen kuin kierros on läpi), vanhempanillat, erilaiset palaverit (joita on +paljon), yhteistyö kotien, terkkaren, sossujen, terapeuttien ym kanssa.
Jos kaikki toimii perheen kanssa, asia on ok,mutta aina on niitäkin perheitä, joiden kanssa takutaan kaikesta mahdollisesta. Kännykkä on pirissyt ennen aamuseitsemää, kun perheeni on velä nukkumassa tai illalla kymmenen kieppeillä... Tekstiviestjä satelee, viimeksikin klo. 05.22:/
Työ n tosiaa paljon muutakin kuin mitä oppilaat/vanhemmat näkevät. Tänääkin oli koula klo 8-15, ja vasta kulun päätyttyä ennätin vessaan...Välitnnit menevät välituntivalvonnoissa, oppilaiden kahnausten ja asioiden slvittelysä, puhelimessa, pikapalaveressa yms...
Hakeutukaa vaan koulutukseen, jos luonnetta löytyy, ei sitä kukaan estä! Kivaa työtä, muttei tosiaan helppoa...