Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*****KESÄHELMET VIIKKO 18*****

03.05.2010 |

Aurinkoista maanantaita kaikille!!!

Vappu oli ja meni. Meillä ihan kotona oikein rauhallisissa merkeissä. Simaa juotiin ja munkkeja syötiin!!

Mullakin alkaa sitten huomenna oikein virallisesti äitiysloma. Tänään on jo muuten lomapäivä. Ihanaa, mutta toisaalta haikeaakin kun oli niin kivat hoitolapset mulla. Kuopus tänäkin aamuna odotti ikkunassa kavereita aamupalalle.. vaikka kuinka olen koittanut selittää että nyt ei pitkään aikaan hoitolapsia tule vaan odotellaan sitä oman vauvan syntymää. No aamulla kuopus sitten hyvin totesi että: “tiedän me lähdetään äitin kanssa sinne äitiyslomalle.. “ Mihinköhän tuo pieni luulee että ollaan menossa..? Hänen kaverinsa olivat jokin aika sitten lomalla espanjassa ja siellä sai syödä jäätelöä joka päivä..!!! Toivottavasti ei raasu odota että mekin oikein ulkomaille..!!

Neuvolassakin kävin tänään:

Pissa: puhdas

Rr: 114/70

Hb: 124

Sf: 31cm

Paino: +494/viikko

Tarjonta: rt (onneksi!!!!!)

Niin ja tervetuloa mukaan kaikki uudet elikkäs hedjun, martsa8 ja keväthymy!! Olikos vielä muita?

Autolla ajosta joku kyseli: Minä olen ainaki ajanut ihan normaalisti loppuun asti. Kovin pitkillä matkoilla ison mahan kanssa autossa istuminen on alkanut olla vähän tukalaa mutta en ole huomannut sillä merkitystä istunko kuskin paikalla vai jollain mulla.

Muuttamisesta: Mekin ollaan kerran muutettu kun olin aika viimeisilläni raskaana. Saatiin kyllä tuolloin paljon apua. Oli ystäviä sekä sukulaisia tavaroita kantamassa että siivoamassa. Silti se oli kamalan rankkaa!! Ja olin sen jälkeen tosi kipeä!!

Jotenkin en malttanut olla touhuamatta.. pitihän sitä itse tietää/päättää mihin mikäkin tavara laitetaa..!! Tsemppiä teille muuttajat!!!!!!

Kivunlievityksistä: Ekassa ja tokassa synnytyksessä sain kohdunkaulanpuudutteen ja ilokaasua. Varsinkin ekassa tykkäsin tuosta puudutteesta. Sen saatuani nukuinkin vähän aikaa. Kolmannessa sain (uskalsin ottaa, pelkään selkään pistämistä!!) minispinaalin ja se oli todella taivas!! Kovien kipujen jälkeen jutustelimme vain miehen ja kätilön kanssa niitä näitä. Kunnes sain luvan ponnistaa. Kuopus syntyikin jakkaralla todella rauhallisesti ja ennen kaikkea kivuttomasti!! Mietinkin kuinka olisin edes osannut ponnistaa jos en olisi synnyttänyt aiemmin. Ekassa ja tokassa olen tuntenut kamalan voimakasta ponnistamisen tarvetta, kolmannessa en mitään. Tällä kertaa mennään taas ihan tilanteen mukaan! En todellakaan ole mikään luomusynnyttäjä, mutta haluaisin taas antaa luonnon hoitaa synnytyksen mahdollisimman pitkälle. Jotenkin pelkään/vierastan kaikenlaista “turhaa” puuttumista. Puudutteita otan kyllä sitten kun alkaa todella siltä tuntua!! Vaikka minäkin uskon että kyllä se sieltä ilmankin tulisi, eipä siinä paljon vaihtoehtoja ole. Mutta miksi sitä itseä sen ennenpää kiusaamaan kun kerran hyviä puudutteitakin on?

Pönttis rv 34+5

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma vaihtuu nyt toiseen lomaan =) Askeleen lähempänä siis ollaan..

Ihanaa, tänne on saatu vauvauutisia! ONNEA TYTYÖ87 vauvasta! Ja myönnän, kävin äskön tutustumassa toukokuisten pinoon ja tajusin, että oma kuu lähestyy koko ajan. Kai sitä sitten menee enemmän tai vähemmän koko kesäkuu jännittämiseen.

Mulla on myös vähän rimakauhua liikkeellä, kuten Tahdon asialla. jotenkin tuntuu,että jos vauva nyt lähtisi syntymään, en olisi vielä valmis. Mutta nyt alan olemaan järjestelyissä jo vähän pidemmällä, eli ei varmaan mikään jää kesken, jos jostain syystä tännekin varaslähtö tulisi. Mitään viitteitä siitä ei tosin ole ;)

Sairaalakassista. jossain vaiheessa olen tutustunut siihen, mitä ottaa mukaan ja milloin se kannattaa pakata, mutta nyt olen totaalisesti unohtanut, mitä se sisältää. Ei kyllä vielä kiire ole, ja varmasti jostain netistäkin löytyy keskusteluja aiheesta.

Supistuksistakin vielä. Jossain vaiheessa en supisteluja tunnistanut, enkä tiedä, oliko niitä ym. Nyt on vähän väliä kivuttomia vatsankovettumia =) Vielä en kyllä ole laksenut paljonko niitä on ollut päivittäin. Tuntuu välillä, että en ole edes tehnyt mitään kovin kummallista ja silti saa levolla yrittää rentouttaa vatsaa. Sitten taas esim. haravoin yhtenä päivänä, eikä kyllä mitään kummallista ilmennyt.

Ensi viikolla on viimeinen lääkärineuvola. Siellä on varmaan sitten kokoarvio ja tarkistetaan tarjonta ym. sekä paikkojen tila. Tämä kyllä tehdään ihan käsikopelolla eli ultraa ei käytetä. Onko muilla kokemusta, saadaanko näin aikaan ok tuloksia? Jos lääkäri ennustaa isoa vauvaa, pääsee kyllä vielä ultraankin. Muistaakseni tämän jälkeen käynnit tihentyvät, kunnes koittaa laskettu aika ja sen jälkeen käynnit taas tihentyvät.

On se "hauskaa" seurata, miten käytännöt eri paikkakunnilla vaihtelevat neuvoloissa. Mulle tosiaan lykättiin se liikkeidenseurantalomake edellisellä neuvolakäynnillä. Siinä käsketään joka päivä puoltuntia laskea liikkeitä. Liikkeitä pitäisi tulla min. 5 kpl. Jos määrä ei täyty, otetaan vielä uusinta. vasta sitten, jos liikkeitä ei tarpeeksi, otetaan yhteys synnärille. En ole tehyt kyseistä toimenpidettä kuin kaksi kertaa. Liikkeitä on kuitenkin niiin paljon päivittäin, etten tunne tätä tarpeelliseksi. Niin ja se lomake käsketään otta mukaan, kun lähdetään synnyttämään..

Täällä on takana melkoinen herkutteluputki, ja vielä olisi viikko edessä. Kakkua siis kerran viikossa ja yritystä tuhota ylijäämäherkkuja nyt useamman viikon. Pelottaa nyt vähän, että miten painon ja sokereiden kanssa mahtaa käydä.. Ja tuleeko mielle nyt herkuttelun seurauksena sitten jättivauva. Tämä kaikki siisselviää ensi viikolla.

Tälläisiä mietteitä tällä kertaa.

Lilium 34+6

Vierailija
22/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kävin lääkärissä ja sairauslomallehan sitä jäätiin. Ihanan huojentavaa. Olo ollutkin jo aika naatti. Kohdunsuun tilanne ei onneksi hälyyttävä - vähän vain auki. Verenpaineet vain heittelivät missä sattuu ja pahoinvoinnista tullut taas jokapäiväinen riesa. Jospa lepo ja kotonaolo auttais.

Onnea Tyttö87! Ilmeisesti teillä on kaikki hyvin, kun niin nopeasti pääsitte sairaalasta kotiin:)

Liikkeiden seurannasta: Yhdeltä lapselta oon täytellyt lomaketta, kun mulla oli raskaushepatoosi. Silloin oli tarkempaa. Nyt vain kyselty, onko liikkunut. Ja liikkuu niin paljon, ettei tarvi miettiä:D Mut periaate oli just tuo: Jos hiljaista, pötkötä makuultaan 30 min. Jos liikkeitä vähemmän kuin 5, syö/juo jotain makeaa ja jatka seuraamista.

Kokoarviosta: Ekalta tehtiin ihan käsikopelolla viimeisellä lääkärikäynnillä. Sittemmin ei ole tehty kun mitään ongelmia ei ole ollut.

Itsestä tuntuu kans, ettei ole oikein vielä kerennyt orientoitua tähän uuteen vauvaan. Kun on nämä toiset lapset, arjenpyöritys ja raksa- ja muuttohommat. Jospa loma nyt auttais asiaa. Vauvankamppeita tai sairaalakassia en ole vielä kerennyt ajatella. Sitten muuton jälkeen. Sairaalakassiin mulla ei varmaan tuu paljon mitään, koska mun synnytys tuskin kestää kovin kauan ja sairaalakin on niin lähellä, että mies voi tuoda tarvittavat myöhemmin.

OnnellinenMamma rv32+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo on edelleen kauhea, oksettaa kokoajan eikä mikään meinaa pysyä sisässä. Vähän sama kuin alkurasaudessakin mutta nyt taitaa olla kyse tosiaan norosta enemmänkin. Jokatapauksessa olo on kamala! Ehkäpä tämä tästä!

Tänään oltiin taas äippäpolilla ja vauvelillä kaikki mainiosti. Painoarvio oli jo 3100g että ilmeisesti aika samoihin mittoihin päästään syntyessä kuin esikoisen kanssa joka oli 3,7kg.

Sektioaika on sitten 27.5 eli toukokuun lapsukainen tulossa. Samalla tehdään sterilisaatio.

Mukava kuulla, että muillakin on samaa "ongelmaa", että vauva on tuntunut kaukaiselta ja nyt onkin huomattu, että sehän tulee ihan muutamien viikkojen päästä! Meillä sama juttu. Vaikka tätä raskautta nyt ei unohda hetkekskään mutta silti on jotenkin mukamas pitkä aika siihen, että vaavi syntyy. Eihän siihen ole kuin kolme viikkoa! Meillä ei ole edelleenkään tehty mitään vauvantuloon liittyvää. Täytys nyt kyllä laittaa tavarat kuntoon, hankkia vaippoja jne. Omaa huonetta ei nyt vielä pikkuiselle ole mutta emmä usko, että sitä se kauheemmin haittaa.. Taitaa tuo äitin syli olla tärkeämpi paikka!

Yyh! Ei tästä kirjottamisestakaan tule nyt mitään kun on niin paha olo. Ehkä pitää vaan mennä halaamaan posliinikuppia vessaan... :(

adore ja wille 36+4

Vierailija
24/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kaikille oikein paljon onnitteluista! :)

Arki on lähtenyt oikein kivasti käyntiin vaavin kanssa. On se vaan niin mukavaa olla kotona, kun saa sen oman rytmin päivään. Enimmäkseen tyttö syö ja nukkuu. :) Vaipan vaihdot ei ole hänen mielestään yhtään kivoja, niin kuin ei se märkä vaippakaan.. :D

Tänään saa soitettua neuvolaan, eilen kun yritin niin se oli kiinni.

Ulkona ei olla vielä oltu, mutta jos sitä aloittais ihan noilla kaupassa käynneillä.. Saas nähä kuinka paljon tätä mammaa jännittää lähteä autolla ajamaan, kun on pikkuinen kyydissä. :)

Ihanaa, teilläkään ei ole enää pitkä aika, kun saatte nyyttinne syliin! Voimia teille jotka olette vatsataudin/noron kourussa, toivottavasti menisi pian ohi.

Tyttö87 ja rinsessa 5 vrk

Vierailija
25/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö87 pikkuisesta prinsessasta !!! :)

Meillä on huomenna neuvola,vähän jännittää onko tuo sf-mitta taas hirmuisesti kasvanut.Viimeksi se tosiaan oli 31 viikolla 31+2 ,olisikohan mun mahdollista päästä painoarvioon jos mitta taas kovasti kasvanut...?kun mietin koko ajan että jos vauva onkin hirmu iso...jännitän muutenkin ihan KAMALAN paljon synnytystä ja sitten vielä jos pikku-ukko onkin "jätti-ukko"... :)

Martsa8 ja Patukka rv 32+6

Vierailija
26/40 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin sit äsken viimeisessä lääkärineuvolassa masentumassa. Kaikki sinänsä hyvin et oli puhdas pissa ja verenpaine ok. Painoo nyt on tullut, mut tuleehan sitä kun syö. :D 20 kiloo on aika paljon, mut jotenkin luotan et laitokselle jää se 15kg. Turvotusta nimittäin on!

Mutta siis oon jotenkin koko ajan ajatellut et tää vauva tulee ulos jo pikkusen etukäteen, mut lääkäri oli nyt sit eri mieltä. Paikat oli kiinni ja kiinteät, kaula lyhentynyt toki kolmesta puoleentoista. Sano vaan et keskisuuri vauva on ja pitäis kivasti mahtua ulos. Sit vaan naureskellen et toivottavasti nyt ei ihan kauheesti menis yli.. Eli mun tuurilla tää on sen viis kiloo ja syntyy joskus viikolla 42. Jos siis sillee kivasti mahtuu ulos.

Eilen jo kirjotin tarkan listan et mitä laitokselle tarviin mukaan, et saa mies sit lähtöö tehdessä tarkastaa että laukussa on se mitä pitää. Oli siis tarkotus tänään tuota laukkua alkaa pakata, mut jotenkin nyt tuli semmonen olo et miks pakata.. Menee kuitenkin vielä monta viikkoo.. Nyt sit luotan ku kallioon et se lääkäri tosiaan tietää mitä sanoo, ja on kaikki ihan kesken ku se tuleekin sit ulos aiemmin.

On tää jännää aikaa. Ei sais kuunnella ketään kovin tarkkaan, koska onhan noi nyt vaan arvioita. Vaikka kuinka olis ammattitaitoisia.. Viime viikolla vielä nimittäin th sano et vauva on sievän kokonen ja nyt lääkäri sanoo et keskisuuri. Kuka nyt sit parhaiten tietää. Uloshan se tuolta on kuitenkin saatava tavalla tai toisella. :) Sori avautuminen, mut jotenki ei nyt oo kiva fiilis.

Me muutes puututaan tosta listalta kokonaan, jos joku sitä joskus vielä päivittää. La ois 8.6., eka vauva ja synnärinä seks. :)

Panumilla rv 36+1

Vierailija
27/40 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään alkoi tälläkin mammalla äitiysvapaa. Kauhean levoton ilta takana, kun pelottaa, että aika käy pitkäksi. Onneksi kotona riittää aina siivottavaa. ;)

Nyt kun vielä muistaa niin PALJON ONNITTELUJA tyttö87:lle!!!

Kuten muutkin on tässä maininnut, olen itsekin vasta nyt ihan oikeasti oivaltamassa, että meille tulee vauva! Eilen meinasi paniikki iskeä, kun isäntä sanoi nauttivansa parhaimpansa mukaan nämä viimeiset viikot, kun ollaan vielä kahdestaan. Ihan viattomasti se sen sanoi, mutta mä en voi kunnolla edes ajatella sitä ilman, että iskee paniikki... Sama synnytyksen kohdalla. Ennen en juurikaan sitä pelännyt, vaikka tiesin tarkalleen, mitä tuleman pitää. Nyt sitten "synnytysvalmennuksen" eli luennon jälkeen vasta totuus kolahti kalloon, että mä joudun ihan oikeasti kohta synnyttämään, ja pelottaa aika paljon...

Panumilla: kiva kuulla, etten ole ainoa, jolle painoa on kertynyt. Mullakin on nyt tullut tasan 20 kg lähtöpainosta ja loppua ei näy. Edellisellä kerralla 1200g/vko ja viime käynnilläkin 700g/vko. Nesteitä mullakin on kertynyt niin, että aamulla ei meinaa saada käsiä nyrkkiin, kun tekee kipeää.

Nyt on pakko vähän valittaa näistä supistuksista, nimittäin taloudellisista supistuksista. Kuinka kauan meidän upea neuvolajärjestelmä pystyy toimimaan, kun jatkuvasti supistetaan? Ennen oli 3 neuvolalääkärikäyntiä, nyt on 1 alkuraskaudessa ja toinen loppuraskaudessa "tarpeen mukaan" eli valtaosalla ei. Synnytysvalmennus on parituntinen luento synnytyksen vaiheista ja sairaalan tarjoamista kivunlievityksistä. Kaikille tarjotaan alkuraskauden ultra ja nyt vasta tänä vuonna myös rakenneultra. Np-ultran "ehtoja" en sitten tiedä. Mulle sanottiin, että olen niin nuori...(?)Olen 23-vuotis. Alkuraskaudessa lupailtiin synnytystapa-arviota (äidillä kolme sektiota, koska lantio ei auennut raskauden aikana), mutta olenkin liian pitkä, että siihen pääsisin. Vain alle 155 cm synnyttäjät mitataan tai jos sairastaa diapetesta. Toki neuvolakäynneillä voi kertoa, jos jokin asia huolettaa, mutta näin ensikertalaisena ei kaikkea osaa aina huomioida. En ole vielä saanut kokoarviota, sanottu vain, että sirokokoinen. Kai se sitten ulos mahtuu... Liikkeiden määrästä ei ole ollut lainkaan puhetta, saati jostain kaavakkeista. Kysytään vain, että liikkuuko -joo. En sitten tiedä... Kaikki on voinut mennä täysin normaalisti ja hyvin ja olen turhaan huolissani. Välillä vain tuntuu, ettei kaikkea oteta tosissaan. On vain sellainen tunne, että muilla seuduilla on hieman parempi käytäntö kuin meillä. Pahoittelut tästäkin avautumisesta.

Enivei, rauhallista ja ihanaa loppuodotusta mammoille! Ja aurinkoista kesän alkua! :)

blitza 34+6

Vierailija
28/40 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää hurjaa aikaa. Viikko eteenpäin, niin esikoinen oli jo maailmassa, kaksi viikko eteenpäin, niin kuopus syntyi. Siis puhun nyt raskausviikoista :) Sairaalakassia en ole pakannut. Vauvan vaatteita olen pessyt jonkin verran. Jotenkin kaikki valmistelut on vielä ihan rempallaan...

Kiva oli lukea, että Tyttö87:n vauva-arki on lähtenyt sujumaan :)

Ite olin tänään neuvolassa. Paineet 124/72, sf-mitta 33 (kasvanut tosi tasaisesti) ja painoa tullut parissa viikossa +600g. Hemppaa ei nyt katottu. Sydänäänet vaihtelivat 125 ja 160 välillä sen mukaan, miten vauva liikkui. Ensi viikolla mulla on sitten lääkärineuvola.

Pylläri 36+3

Vierailija
29/40 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki suht hyvin.

RR 114/92

pissa:puhdas

painoa tullut 100g kahdessa viikossa (kaiken kaikkiaan 12kg)

Vauvan sydänäänet 135+

Sf-mitta 33

Pikkuinen on nyt taas kääntynyt eli istuskelee masussa kun viimeksi oli rt. Toivottavasti kääntyy takaisin raivotarjontaan...ajoissa :)

Että semmosta :) Mutta oikein aurinkoisia päiviä kaikille !! :)

Martsa ja Patukka rv 33

Vierailija
30/40 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minäkin kävin tänään lääkärillä ja sain samat masentavat uutiset kuin panumillakin, ei ole vauva syntymässä lähiaikoina. Olinpa minäkin toivonut, ettei enää kauan kestäisi... Molemmat edelliset ovat syntyneet 40+1, joten sinne tämäkin kai menee. Ei sitten auta muuta kuin odottaa.

Oletteko käyneet mammajoogassa tai mammajumpassa? Itse olen innostunut joogaamaan, tällä viikolla jää valitettavasti väliin :(

Minun kroppani lienee sellainen, että on vaikea sanoa, miten päin vauva on - viimeksi hoitaja ei osannut sanoa ja tänäänkin lääkäri joutui ultralla tarkistamaan, miten päin siellä kellitään. Lopputulos oli, että oikein päin. Vauva on tosi ylhäällä - ja niin olivat edellisetkin kaksi silloin aikanaan, korkealta tulivat. Ilmeisesti minut lapseni nyt kerta kaikkiaan eivät kiinnity/laskeudu.

Mukavaa helatorstaita ja viikonlopppua!

Cedarfalls 35+3

Vierailija
31/40 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut myös täältä suunnalta Tyttö87:lle! Hienoa että kaikki on lähtenyt sujumaan.

Oma vointi on mennyt aika kehnoksi, harkkarisupistuksia tulee yhtäjaksoisesti jos vähänkään liikun enemmän. Töitä olisi vielä ensi viikko, tänäänkin jouduin pitämään kotipäivän - sen verran rankka ilta oli eilenv vaikka päivä oli ihan normi. Pelottaa jonkin verran että vauva innostuu tulemaan nyt jo, ainakin 3 viikkoa pitäisi saada vielä kasaan.

t. UnduS 33+4

Vierailija
32/40 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaisia ajatuksia täällä on ilmassa, hyvä että pohditaan ihan kaikkea. Muutama laittoi että olisi vähän masentunut kun ei vauva synny aikaisemmin. Ymmärrän sen, että olotila on inhoittava - kuten itselläni - ja loppua kohden vain pahenee. Mutta olen sitä mieltä että paras on kun vauva on mahdollisimman pitkään kohdussa, jos siis oltavat siellä hyvät sekä suotuisat. Viimeisillä viikoilla kehittyy keuhkot ja jos kauheen aikaisin syntyy, niin keuhkojen kehityksessä saattaa olla ongelmaa ja lisäongelmia tulla myöhemmin.

Mulla on ensimmäinen syntynyt rv 39+3 ja toinen rv 41+6. Voitte uskoa että tuo toisen odotus oli PITKÄ :) Käynnistykseen meninkin. Ekassa meni lapsivedet.

Olen siis henkisesti varatunut että tämä vauva syntyy yliaikaisena ja sillä sipuli. Mulla on sairaalassa polikäynti tuossa kesäkuun alussa, neuvolalääkäri laittoi lähetteen koska on ollut ongelmia noissa aiemmissa synnytyksissä. Sinänsä hyvä asia.

Meillä tätä vilinää riittää kun on kaksi alle koulukäistä. Joten viikot menee äkkiä, ei ehdi pahemmin miettiä synnytysasioita eikä muita. Tavallaan hyvä, sillä olen sellainen stressaaja ihminen. Tiedän että kuitenkin ne synnytysasia vielä mieleen tulee :)

Noista vauvan kokoarvioista. Ne ovat tosiaan arvioita. Esikoisesta synnytyslääkäri ultras ja sanoi vauvan olevan 3800 g. Eli painoarvio tehtiin samana päivänä kun kiireellinen sektio. Vauva painoi 4200 g. Neuvolassa oltiin sanottu jo ajat sitten eli yli 4 kiloinen tulee. Kokenut terkkari kyllä osaa koettaa vauvan ja arvioida vauvan koon.

Toisesta ei tehty painoarviota koska olin ollut lantion rtg-tutkimuksessa ekan synnytyksen jälkeen. Mutta silloin arvioitiin et yli 4 kiloinen tulisi ja tyttö oli 3800 g.

Eikä se Sf-mitta kerro kaikkea. Mulla on tässäkin raskaudessa aivan yläkäyrien yläpuolella ja silti tiedän että mitään yli-isoa vauvaa ei tule. 4 -kiloinen vauva on ihan mukavan kokoinen, mielestäni helpompi käsitellä ja meillä oppi jopa imemään rintaakin kun ruokahalu oli isompi :)

Mutta tosiaan jokaisella on omat ajatuksensa. Itse kaiketi toivon ettei syntyisi liian aikaisin, koska tiedän että ongelmia saattaa tulla alussa. Suurin muutos mikä tapahtuu synnytyksen jälkeen on se, että äitinä sinua on hoidettua ja sinusta on huolehdittu liki 10 kk. Kun vauva syntyy, kukaan ei kysy mitä sinulle kuuluu, miten voit. Silloin ei ole kuin vauva.. se on ollut minulle se vaikein asia ymmärtää.

t. p ja rv 33+5

Vierailija
33/40 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi kolmesta lapsesta on ollut ennenaikaisia, ja tämän haluaisin kyllä myöhemmille viikoille! Sinänsä ei mitään ihmeempää (aikaisimmin syntynyt oli ehtinyt mm. saada kortisonia keuhkoja kypsyttämään), mutta ei ne vauvat olleet ihan valmiita. Kellastuivat, sokerit heitteli, olivat unisia ja huonoja syömään jne. Aika helposti vauva saattaa joutua eri osastolle äidin kans tai vierihoito ei muuten onnistu (esim. sinivalohoito). Sairaalassaolo ollut kaikilla pidempi kuin normaali, pisimmillään 2vk. Että älkää suotta toivoko ennenaikaisia vauveleita...

Ja toinenkin Paellen komppaus: ekan jälkeen varsinkin oli ylläri, miten minut "unohdettiin" synnytyksen jälkeen. Raskaus oli ollut tosi helppo, kukoistin ja voin hyvin. Ja silloin minua huomioitiin ja hössötettiin. Synnytyksen jälkeen olin järkyttynyt, pihalla, rähjäinen enkä todellakaan voinut hyvin, ja nyt sitä asiaa ei kukaan enää kysynytkään! Tämä tunne on pysynyt sen verran tiukasti muistissa, että olen vauvalahjan sijaan pyrkinyt ensisijaisesti lahjomaan kaikki uudet äidit tuttavapiirissäni:) Pussillinen kaikkea ihanaa hemmotteluhömppää on saanut monen tirauttamaan itkut sairaalavuoteen reunalla;) Ja nytkin olen yrittänyt valmistautua tilanteeseen esim. ostamalla uusia ihania vaatteita sairaalanjälkeiseen aikaan ja hoitamalla ihoa ja hiuksia kivaan kuntoon. Ja sitten hurjasti kehuja itselle!! Ja kerrotaan sitten kaikille, mitä meille kuuluu (ja oikeen isoon ääneen!), vaikkei kukaan kysyiskään...

Vierailija
34/40 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no enpä mäkään varsinaisesti toivo ennenaikaista vauvaa, mutta en kyllä myöskään yliaikaista.. Just nimenomaan tuon kokoarvion takia. Jos nyt jo puhutaan keskisuuresta, niin kuinkahan suuri se on sit kun on mennyt jo sen kaks viikkoa yli. En kuitenkaan ite oo mitenkään ihan mielettömän levee lanteinen, niin ois kauheen kiva että se sit tosiaan mahtuu ulos ilman pahoja repeämiä tai välilihan leikkauksia. Ja en mä kyllä käynnistystäkään toivo.. Senkin ne taitaa viimeistään parin viikon ylimenon jälkeen aloitella.

Kun siis mun kaks pahinta pelkoa synnytykseen on just tuo repeäminen ja sitten ne käynnistetyt supistukset, jotka ilmeisesti on aika jatkuvia.. Jotenkin ajattelen että kyllä normaalin synnytyskivun kestää puudutteiden voimalla, kun tietää että se kipu loppuu ihan varmasti sen tietyn ajan jälkeen, joka siis on sen 10-35 tuntia. :) Mutta jos tavara repeytyy palasiksi ja sitä sitte ommellaan kasaan, niin ihan varmaan se on kipee monta kuukautta. Ei pysty istua, käydä vessassa, harrastaa seksiä ym perus juttuja..

Tuo äidin huomiointi juttu on kyllä mun kohdalla jo nyt niin että kaikki kysyy vaan että no mitäs vauvalle kuuluu. Pikkusisko täs jonain päivänä ihan sano sen ääneenkin koko perheelle, että mitäs jos nyt välillä ihan kysyttäis et mitä tuolle äidille kuuluu.. Voi tietysti olla ihan hyväkin että asia on näin. Enpä ainakaan oo nyt raskausaikana kereny tottua mihinkään liian aktiiviseen voinnin kyselyyn. :D Toki onhan sitä nyt kyselty, mutta ei mitenkään tavallista enempää..

Mä odotan kyllä niin paljon sitä, et saa sitten ostaa taas uusia vaatteita ilman tätä mahaa!! Ja mahtuu niin sanotusti omiin vaatteisiin. Ihan kamalaa näissä yksissä ja samoissa mamivaatteissa pyöriä jo ties monettako kuukautta.. Alkaa osa jo hajoaan kovan käytön takia. :) Et voi kyllä ainakin sanoo että on tullu näitä pidettyä koko rahalla. Mutta siis omat kivat vaatteet, ei näin turvonneet jalat ja kesä!

Vierailija
35/40 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana sää kerta kaikkiaan! Pitkästä aikaa tuntuu että jaksaa olla tytön kanssa lähes koko päivän ulkona :) . Paljon helpompaa kun ei tarvitse pukea lasta eikä itseään niin paljon, eikä solmia mitään kengännauhoja, sen kun sujauttaa vaan kesäkengät jalkaan. Paljon helpompi olokin mahan kanssa, kun on vähemmän vaatteita päällä. Tervetuloa kesä!

Mua mietityttää nyt kovasti tämän vauvan koko. Esikoinen kun oli syntyessään yli 4,5kg ja kiireellinen sektio tehtiin. Nyt sitten asia pyörii päässä koko ajan että onko tämäkin yhtä iso -vai kenties vielä isompi! Sikäli itsekin toivon että synnytys käynnistyisi mieluummin viikon kaksi ennen laskettua aikaa kuin jälkeen.. Haluaisin kuitenkin mieluummin alatiesynnytyksen, jos vauva vaan mahtuu tulemaan. Mutta en tod. enää halua toista kertaa yrittää itselleni liian isoa vauvaa synnyttää..sen verran kauheeta se oli. No, viikon päästä mulla on ultra ja painoarvio, silloin ehkä hieman tietää jo osviittaa, millä käyrillä kasvaa..... Ei pitäis vielä stressata, mutta kuitenkin pyörii mielessä.

-vanilja 34+0

Vierailija
36/40 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panumilla: Vauvahan kasvaa laskettuun aikaan asti, näin loppuaikana kuulemma jopa 200 g viikossa. Sitten lasketun ajan jälkeen kasvu hidastuu huomattavasti ja jopa pysähtyykin. Mutta kaipa sekin on yksilöllistä ja jos on sokeriarvoissa jotain häikkää niin vauva tietysti voi kasvaa yliaikaisena vielä.

Mutta kannattaa tietysti keskustella asiasta neuvolassa. En tiedä, miten herkästi esim. käynnistävät synnytystä lasketun ajan tienoilla jos ei selkeästi ole syytä. Itselläni olisi monta syytä siihen, mutta en tiedä miten suhtautuvat..

Mulla esikoisesta terkkari sanoi niin ihanasti että jos on iso vauva, se vauva itsessään nopeuttaa sitä synnytystä kun on painvamapi. Hänellä oli viimeinen (viides) ollut yli 5 kiloinen! Ja sanoi että se oli helpoin synnytys :) Mutta tosissaan riippuu monesta asiasta. Olihan tuossa 3800 painosessakin mun mielestä ihan tarpeeksi ponnisteltavaa, etenkin kun 3 tuntia sitä vaihetta mentiin...

ON: Äitiysloma häämöttää ja tänään sain hankittua mm. imetysliivejä, liivinsuojuksia sekä vauvalle pari vaatetta. Hiljalleen kerään jotain tavaraa, maidonkerääjä on ollut ehdoton kun imettää niin toisesta rinnasta valunut kauheesti maitoa! Noita harsoja ihmettelin, miten kalliita ne valmisharsot on..Prismassa 17 euroa eikä ollut kuin 6 kpl!! En ostanut... yritän etsii kätköistä niitä, muistan vain et aina ne oli jossain hukassa ja likaisia :)

Mutta on se kummallista miten on unohtanut, mitä se vauva tarviikaan... lapset ovat kuitenkin sen ikäisiä nyt että vauva-ajasta on 4 vuotta.. :))

Aurinkoista viikonloppua! Täällä jalat alkaneet turvota nyt ihan kunnolla. Lämpö tietysti lisää sitä vielä..

t. p ja rv 33+6

Vierailija
37/40 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä huoli on hieman päinvastainen - nimittäin että vauva tulee ennenaikojaan. Eilen kävin lääkärissä ja sairaslomaa tuli. Eihän töitä olisi ollutkaan kuin viikko jäljellä, mutta nämä vika päivät on olleet aika tuskaisia. Vauvan pitäisi hyvin pysyä sisällä vielä pari kolme viikkoa ihan vain levolla. Kohdunkaula oli pehmentynyt, mutta muuten mittaa oli tallella ja paikat kiinni. Milloin teillä on tuo pehmentyminen alkanut?

Turvotusta on myös täällä, pari yötä takaperin heräsin siihen että sormukset puristaa pirullisesti. Liittyy varmaan siihen kun vain makoilee kotona päivät niin nesteet ei pääse poistman.

t. UnduS 34+0

Vierailija
38/40 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein viikkoon en ole konetta edes avannut ja voi ihanaa kuinka paljon olette kirjoitelleet!! Huomaa että monet alkavat olla jo äitiys- tai mulla lomilla!

Täälläkin tuntuu että aika on mennyt jotenkin todella nopeasti! Kohtahan sitä saa jo pienen nyytin syliin vaikka vasta sitä alkoi odottaa.. Meillä on vielä edelleen sänkykin kokonaan hankkimatta. Edellinen ehdittiin jo antaa kiertoon ja nyt sitä sitten vielä tarvittaisiin! Uudet vaunut hankittiin ja vaatteita olen saanut jo aika kasan kaivettua esiin, pestyä ja kaapiin viikattua. Turvakaukalo pitäisi vielä etsiä ja vähän katsella missäköhän kunnossa sekin on.. Sitten pitäisi keritä kaupoillekin kun ei ole ensimmäisiäkään imetysliivejä enää tallessa.. Joku kirjoitti maidonkerääjästä. Mun mielestä se on kans ihan ehdoton juttu! On nimittäin aina (ainakin alussa) toisesta tissistä suihkunnut maitoa ihan samaan tahtia kuin siitä josta ruokaillaa.. Ja liivinsuojuksia niitäkin on hankittava!! Että jos ei pikkuinen nyt ihan vielä päättäisi syntyä!!

Toisaalta taas odotan jo malttamattoma että syntyisi nyt se pieni!!!! Ekaa kertaa mulle jää jo ehkä himppasen ikävä tätä mahaakin. On nimittäin meidän viimeinen tämä pienokainen!!

Se verran vielä omaan nappa että mulla sitten puhkesi taas (kuopusta odottaessa oli myös) raskaushepatoosi. Olen nyt saanut ravata äippäpolilla tarkastuksissa ja labrassa vähän väliä. Lääkityskin aloitettiin vaikka arvot ei vielä niin kovin korkeat olleetkaan. Ensi viikolla kun tulee 37 rv:tä täyteen aletaan keskustella mahdollisesta käynnistyksestä jos arvot eivät ole lähteneet tippumaan. Toivottavasti ei vaan tarvis käynnistellä.. Jotenkin hirvittää kaikki “toimenpiteet”, kun vaan sais mennä ihan omalla painollaan loppuun asti. Mut toisaalta hepatoosi ei ole mikään leikinasia että täytyy vaan luottaa noihin lääkäreihin!!

Tulipa nyt vaan kamalan omanapaista juttua.. Mutta oikeesti täytyy jo lopetella. Ollaan mökille lähdössä!! Ihanan kesäistä päivää ja hyviä vointeja kaikille!!!!!!!!

Pönttis rv 36+3

Vierailija
39/40 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paelle77: Ostin eilen kärkkäiseltä harsoja 1,50e kpl, väreinä oli valkoinen, vaal.sininen ja vaal.punainen. Mun mielestä noi oli ihan edullisia =)Vauvaliikkeessä maksoi 2.70 kpl, mut olihan niissä kuvia.... Sielläki olis isompi paketti maksanu jotaki 18e. Itse käytän harsoja pyllyn kuivaamiseen ja sit pukluharsoina.

Vierailija
40/40 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin niitä name it -merkkisiä kuviollisia ja värillisiä harsoja myös imetys- ja vaunuharsoiksi, maksaa 10 kpl 15euroa. Ihan name itin liikkeestä, stockaltakin ainakin Helsingissä saa.. Mutta vaippaharsoiksi jos ostatte, niin kannattaa katsoa se paino(grammoina), meillä esim. vaippaharsoina on parhaiksi ja imukykyisimmiksi havaittu ruskovillan harsot. Niistäpä en hintaa muista, kun esikoisen ajoilta ovat, mutta kyllä selvästi tuntee käteenkin jo että on paljon paksumpi ja vahvempi kuin nuo name it tai muut halvemmat. Mutta en mä niitä ruskovilloja siihen vaunun kuomuun ripusta, vaan ostin nätimmät ja ohuemmat siihen :) .

Niin ja nettikaupoista saa myös halvalla!