Olen kokki ja inhoan työtäni. Mihin ammattiin kouluttautuisin? ov
Valmistuin muutama vuosi sitten hyvillä papereilla kokiksi ja sain heti vakituisen paikan, kun koulu loppui. Työni on stressaavaa, eikä ikinä tiedä ensiviikon työvuoroista. Aina joko liikaa tai liian vähän töitä, joku sairaana joten joudun perumaan omat menoni ja joskus olen ollut 7pv töissä kiinni, niin etten lastani ole pahemmin nähnyt. Palkkakin vain 10€.
Mulle riittää... Haluan hyvän ammatin, josta tienaakin. Sopivat työajat ilman viikonloppuvuoroja. Miksi kouluttautuisin?
Kommentit (18)
Ammatillinen opettajankoulutus
TAOKK
TAOKK järjestää ammatillista opettajankoulutusta ammattikorkeakouluihin, ammattioppilaitoksiin ja aikuiskoulutuskeskuksiin suuntautuville opettajille. Koulutus antaa pedagogisen kelpoisuuden myös muiden oppilaitosten opettajille. Koulutus on osanottajille maksutonta. Se on 60 opintopisteen laajuinen ja suoritettavissa työn ohessa opiskellen 1,5 - 2 vuodessa.
TAOKK järjestää opettajankoulutusta myös muilla paikkakunnilla kuin Tampereella. Lukuvuosina 2009 - 2010 ja 2010 - 2011 alueellisesti toimivia ryhmiä on Tampereen lisäksi Kokkolassa, Kuopiossa, Lappeenrannassa, Porissa ja Seinäjoella.
brutto 2000 paikkeilla ja myös olen vasta valmistunut. Olen tosin kouluttautunut alalle 35-vuotiaana ja toistaiseksi tykkään. Itse teen töitä henkilöstöravintolapuolella, jossa kiinteät työajat ja viikonloput aina vapaat. Tiesin koulua aloitteassani, että työ on stressaavaa, mutta pidän työn hektisyydestä, mutta monilla on harhakuvitelmia ja luulevat työtä trendikkääksi, mutta se on kovaa työtä!,
Kun on kaupallinen koulutus ja osaa jotakin itämaista kieltä tai venäjää, työpaikka on taattu ja saa sanella palkkansa itse. Sama homma ydinfyysikoilla.
Mulla on 10,24e tunti ja oon vaan keitti;apulainen
klo7-15 työaika,lomaa kesä/heinä/joulu/hiihtoloma.Sopii mulle ja mun lapsille ja nautin työstäni! tehnyt jo kokin hommia 15v.
ja sen jälkeen aineenopettajan pätevöityminen 1-1½ vuotta.
Kokin ammatti on todella raskas ja harva nuori sen tajuaa kun opiskelut aloittaa. Lisäksi miehiä arvostetaan alalla enemmän, onhan jotenkin hienoa että mies kokkaa.
Perinteisesti keittiömestareina on ollut enemmistö miehiä ja naispuoliset harvassa. Olen keittiömestarikoulutuksen suorittanut ja toiminut myös mestarina.
Pääkaupunkiseudulla töitä tehdessäni olen saanut palkkaa reilusti yli alan työehtosopimuksen. Tiedän että monilla paikkakunnilla ei saa enempää mitä sopimuksessa seisoo.
Minä suosittelen että menet ammatinvalinnanohjaukseen työvoimatoimistoon ja mietit ja tutkistelet siellä ammatinvalintapsykologin kanssa itseäsi. Siellä tehdään myös testejä.
Ajattele myös sitä mitä haluaisit tehdä, mistä nauttisit. Tutustu eri alojen työehtosopimuksiin netissä, sieltä löydät palkkataulukotkin Googlettamalla.
Tiedät varmaan että kolmen viikon työvuorolista tulee olla esillä ja aina uusi lista viikkoa ennen entisen umpeutumista. Vuoroja voi muuttaa suostumuksesta muttei aina työntekijän voi/tarvitse joustaa. Voi ilmoittaa että muuta on jo sovittu.
Kannattaa kuulua alansa liittoon ja sieltä saa apua jos työpaikalla asiat ei suju sopimusten mukaan.
Muista myös se etteivät kaikki paikat ole samanlaisia, joskus työpaikan vaihtaminen auttaa ja työn tekemisen ilo löytyy uudestaan.
Ehdotan että haet uuden työpaikan ja samalla mietit mitä tulevaisuudeltasi aiot ja jos vielä ensi talven hakuaikaan tuntuu siltä että haluat muutoksen haet opiskelupaikkaa.
Kokin ammatista on hyötyä sinulle loppuelämäksesi joten mitään ei ole mennyt hukkaan.
vaihto on ollut ennenkin mielessä. Olin hakemassa amk:un, mutta sitten esikoinen ilmoitti tulostaan ja se vähän jäi.
Olen taitava käsistäni ja hyvä ihmisten kanssa. Psykologin ammatti olisi suurin haaveeni, mutta mietityttää jaksanko päntätä niin paljon?
Erilaisia työpaikkoja alaani liittyen näin paljon jo kouluaikana mm harjotteluiden kautta, karseita oli melkein kaikki... Tuntuu typerältä työkseen tehdä ruokaa, tiskata, siivota, kun sen saman joutuu tekemään kotonakin. Työpäivän jälkeen olen aivan poikki enkä jaksa paljon lapsen kanssa enää touhuta.
Onneksi jään tämänvuoden puolella uudestaan äippälomalle ja sieltä tuskin palaan vanhoihin "hanttihommiin". silloin viimeistään on aikaa miettiä mikä minusta vielä tulee.
ap
tosin entinen koulutukseni vastaa nykyistä restonomia.
tosin entinen koulutukseni vastaa nykyistä restonomia.
Mikäköhän se vastaava koulutus mahtaa olla..?
vaikka tienaan vähemmän kuin te. vihaan tuollaista sähellystä ja sitä ettei jää omaa aikaa. Tykkään mennä töihin silloin kun jaksan ja lähteä silloin kun haluan. En kestäisi tuollaista rääkkiä. Hirveitä olette, olette metkalla hautaan ennenaikaisesti, tuo on stressaavaa.
sitten opettajaksi ammatilliseen oppilaitokseen. t. ope
vaikka tienaan vähemmän kuin te. vihaan tuollaista sähellystä ja sitä ettei jää omaa aikaa. Tykkään mennä töihin silloin kun jaksan ja lähteä silloin kun haluan. En kestäisi tuollaista rääkkiä. Hirveitä olette, olette metkalla hautaan ennenaikaisesti, tuo on stressaavaa.
Hupaisaa. Itse olen ydinfyysikko ja jos jotain muuta haluaisin tehdä niin haluaisin nimenomaan kokiksi. Siinä saisi tehdä juuri sitä mistä oikeasti nautin.
Kokin homma on älyttömän raskasta työtä, sitä harva tietää minkälaista todellisuudessa on.
Jossain ketjuravintolassa muuta mutta yksityisissä ravintoloissa olet työsi kanssa naimisissa.
Työ on elämä, muu jos jää aikaa. Olen paiskinut 17 päivän putkia 12-14h ja pisin päiväni 19h...
Aivan yleistä ettei makseta ylitöistä, ei tiedetä työvuoroja tai ne muuttuu, lasta tai kauha ei ködestä tipu kun työvuoron pitäis päättyä jos tilanne on se et se ei nyt käy..
Käsivarret arpiset, selkä paskana, mutta niinhän sitä sanotaankin- pitää olla hullu että kestää ja tykkää tosta..
Keski ikä ala carte kokilla 26v...
Itse nyt reilustu päälle 30n enkä muutes enää jaksa.
Eikä todellakaan ole perheellisen hommaa.
Ja jokatoinen on juoppo tai käyttää douppia tai molempia.
Faktat olkaahyvät.
Muusta tulee diizei hurumyckett. Yhdiistän trancen ja jazzzin. Duracellpupu voiss olla toineen.
Vierailija kirjoitti:
Muusta tulee diizei hurumyckett. Yhdiistän trancen ja jazzzin. Duracellpupu voiss olla toineen.
Sitten sellaisia hampurilaisia myyntiin että niitä ei kukaan pysty edes kännissä tilaamaan: hörköri,hörpöriköipöri, nyt ei oikein saa selvää.
ehdotus kiinnostaisi kovasti. Mitäköhän siihen ammattiin vaaditaan? Ravintola-alan ulkopuolisiakin ammatteja saa ehdotella. Tässä nykyisessä ammatissa on ole onnellinen, ja se vaikuttaa jo perhe-elämäänkin.
ap