Viime vuonna tyttäreni ammattikoulun valmistujaisissa tapahtunutta:
On selvää, että vielä löytyy ihmisiä jotka arvostavat lukiota ammattikoulua enemmän. Silti voisi noudattaa edes peruskäytöstapoja ammattikoulusta valmistuvan juhlissa.
Tyttäreni valmistui ammattiin vuosi sitten ja pidimme hänelle juhlat kotonamme. Juhliin oli kutsuttu kummeja, tätejä, setiä, isovanhempia jne.
Moni jätti tyystin vastaamatta kutsuun ja muutamat vastasivat siihen malliin, että "kattoo nyt lähdetäänkö mökille silloin". Eli juhliin tullaan jos parempaa ei keksitä.
Ainoastaan muutama toi lahjan tai kukkia. Eikä tässä ole kyse siitä että lahjoja kinutaan, mutta meillä on ainakin tapana viedä lahja aina kun meidät on juhliin kutsuttu. Moni ei tajunnut edes onnitella tyttöä niinkuin on esim. yo-juhlissakin tapana. Tulivat vain paikalle tavallisesti tervehtien.
Pukeutuminen oli osalla todella huonoa. Ei siinä mitään jos ei halua ykkösiin pukeutua, mutta crocsit, polvipituiset reisitaskuhousut ja kellastunut t-paita eivät ole sopiva juhlavaatetus.
Kommentit (142)
meidän siviilivihkimiseen+juhliin jotkut tulivat arkivaatteissa.
Millainen sanamuoto kutsuissanne oli? Sekin vaikuttaa siihen miten kutsu ja juhlat ymmärretään.
pitäny ylioppilaaksi sehän olis tietäny monen vuoden ajanhukkaa
Samahan sen pitäisi olla, mitä koulua käy, kunhan vaan jaksaa pakertaa töitä valmistumisen eteen. Ihan yhtä lailla amiksessa kuin lukiossakin on ahkeria opiskelijoita ja toisaalta sitten "vapaamatkustajia", jotka vain luovivat läpi koulutuksen.
Toivottavasti muistitte kuitenkin itse sitten painottaa tytölle sitä, miten hieno ja tärkeä juttu valmistuminen on, ettei hänelle jäänyt paha mieli.
Mietin tässä, että törmäävätköhän syksyllä valmistuvat yo:t samaan ongelmaan? Juhlia ei oteta vakavasti, kun ne eivät ole "oikeaan aikaan"?
tässä ei ole mikään ammattikoulu vs lukio keskustelu vaan se, että mikäli sinut on kutsuttu JUHLIIN niin olisi suotavaa käyttäytyä niinkuin juhlissa kuuluu.
Sivistynyt ja normaaliälyinen ihminen kykenee arvostamaan toisen juhlia sillä perustein, että ne ovat todennäköisesti juhlakalulle tärkeät. Vaikkeivat ne ehkä esim. omaan ideologiaan sattuisikaan.
Vai menettekö te eri uskontokuntaa edustavien häihin sikailemaan koska kuulutte eri kirkkoon tai ette kuulu laisinkaan? Tai jos eri kulttuurista oleva henkilö pitää juhlat jotka ovat hänen kulttuurissaan yleiset, mutta meille suomalaisille vieraat. Menettekö sinnekin sikailemaan?
Pienenä vihjeenä teille jotka koette olevanne muita parempia: minusta myös esim. suvaitsevaisuus ja erilaisuuden ymmärtäminen on älykkyyden ja sivistyksen merkki. Eikös se ole aika "junttia" jos ymmärtää vain sen mikä on itselle tuttua ja turvallista? Ja ajattelee, että vain oma käytäntö on hyvä ja suotava?
huonokäytöksisistö vieraista :(
Ammattiin valmistumista taidetaan juhlia sen verran harvemmin, että juhlan luonne ei tainnut olla vieraille ihan selvä kutsusta huolimatta. Sen sijaan tavallisempiin YO-juhliin taitaa jokainen normaaleilla sosiaalisilla taidoilla varustettu osata panostaa juhlan arvoisesti.
Mutta älkää nyt ainakaan tehkö niin kuin joku aikaisempi neuvoi, että käyttäydytte vastavuoroisesti yhtä moukkamaisesti huonokäytöksisten vieraiden juhlissa!
Kyllä ammattiin valmistuminen on tärkeä asia! Jos työinto ylittää lukuinnon, niin ehdottomasti ammattikoulu on parempi vaihtoehto kuin koulujen käymättä jättäminen. Kukin intonsa ja kiinnostuksensa mukaan, eikä tutkinnon erilaisuus vähennä sen arvoa valmistujalle :)
Kyllä ammattiin valmistuminen on ihan yhtä ison juhlan aihe kuin ylioppilaslakkikin. Ja jos haluaa, niin voihan sitä jatkaa opintoja, itsekin tunnen muutama jotka ovat amispohjalta lukeneet lisensiaateiksi.
terv. FM
tässä ketjussa taas näkee, ettei korkeakoulutus (jos nämä muutamat ihmiset sellaisen saaneita edes todellisuudessa ovat) ole tae sivistykselle. Sivistyneen ihmisen ei tarvitse haukkua ketään junteiksi pönkittääkseen omaa asemaansa.
joo meitin suvussa amiksen suoritaneilla on ollut kymmenkertaa paremmat ja varvemmat työllistymismahdollisuudet kuin amk/insinööreillä!
on mmm sähkäreitä/putkimiestä/lähihoitajaa ja varmat työpaikat =) insinööreillä on taas kymmen kertaisesti stressiä säilyykö t.paikka jne... nykyään mm. lähihoitajat ovat samalla viivalla lukion käyneiden kanssa koska aina voi "parit pakolliset kurssit lukea" ja sen jälkeen voi pyrkiä yliopistoon ja amk, te böndet ku ette tiedä näistä asioista nähtävästi yhtään mitään =) mä olen kouluni käynyt juuri näiden murrosten aikaan.
Ja se nyt vaan on niin, vaikka sunkin tyttäres sitä koulua kävi, että amis ei ole kovin arvostettu koulutuspaikka. Vai vituttaako sua nyt se, että se ei saanutkaan paljon lahjoja?
jos olet yhtään seurannut uutisointia, niin tietäisit, että lukiolaisilla on huonommat työllistymismahdollisuudet kuin ammattiin valmistuneilla.
musta ainakin ammattiin valmistuminen on suurempi juhlanaihe kuin lukion suorittaminen (olen suorittanut lukion sekä kaksi ammattitutkintoa, ainoastaan yo-tutkintoa on juhlittu). ammattitutkinnon suorittamisen jälkeen muori on valmis työelämään mahdollisten jatko-opiskelujen ohessa. lukiolaisilla samanlaista valmiutta ei ole.
tuntuu edelleen olevan tiukassa ihmisten ajattelutavoissa tuo, että amislaiset eivät ole mitään ja amis käydään vain, koska lukioon ei pääse. jokaisella on oikeus valita, mihin ammattiin haluaa itsensä kouluttaa ja missä ammatissa tehdä työuransa.
omasta mielestäni se, että nuori on valmis tekemään työtä ja oppimaan työnteon kautta ollakseen mahdollisimman hyvä työssään on paljon arvokkaampaa hänen tulevaisuuden kannaltaan, kun lukiossa rimaa hipoen kurssien suorittaminen vain vanhempien painostuksesta.
nuorelle pitäisi aina antaa se kunnioitus hänen tekemästään työstä, oli se sitten lukion tai amiksen suorittaminen. hänen oma ahkeruutensa on se juhlan aihe ja hän on sen juhlapäivänsä ansainnut ilman vertailuja muihin.
Nykyaikana (ilmeisesti teillä ei ole mitään käsitystä nykyajan koulutusjärjestelmästä) lukio on samantasoinen koulutus kuin ammattikoulu = toisen asteen tutkinto. Ammattikoulussa syvennytään vain enemmän siihen OMAAN alaan. Yleiset pakolliset aineet kuitenkin käydään kaikissa toisen asteen kouluissa.
Toiseksi: myös ammattikoulupohjalta voi hakea korkeakouluun. Ihan samalla tapaa kuin lukiostakin, eikä siihen tarvita mitään "parit pakolliset kurssit". Ne pakolliset on käyty jo, jos on valmistunut.
tuo ap:n tapaus on kyllä aika ikävä juttu. Kuitenkin luulen ihmisten ajattelevan jotenkin, ettei ammattiin valmistumista "tarvitse" juhlia tai ei yleensä juhlita sellaisen hössötyksen kanssa kuin ylioppilaita. Ylioppilaita julistetaan vaatemainoksissa, lehtien ruokaresepteissä, ylioppilaista julkaistaan oikein oma lehtiliite jossain iltapäivälehdessä jne. Siis tuo ylioppilaiden ylistäminen on vakiintunut tapa ja jos joku ei halua pitää ylioppilasjuhlia, häntä kummaksutaan koska ne juhlat kuuluvat asiaan. Jos taas ammattiin valmistuva ei halua järjestää juhlia, kukaan ei ihmettele sitä. Itsekään en ole juhlinut kahta eri ammattitutkintoani, vaikka ylioppilasjuhlat piti aikoinaan pitää.
oli päässyt ylioppilaaksi 4v aiemmin ja samanlaiset juhlat äiti järjesti kuin lakkiasiinkin. Minä en mennyt paikalle (eikä erikseen kutsuttukaan), koska asuin 650km:n päässä.
Kun menin käymään viimein elokuussa, äiti kertoi, että oli saanut hävetä, kun vieraat olivat kyselleet, että missä X on ja mitäs X antoi valmistujaislahjaksi siskolleen.
En ollut ymmärtänyt, että kyseessä oli niin iso juhla ja että lahjain olisi pitänyt lähettää. Lakkiaisiin olin kyllä mennyt.
eli menepä lukemaan omat kirjoituksesi ja palataan sitten asiaan. Yksityiset ammattikoulut eivät sijoitu kovin korkealle niissä tilastoissa, joissa tarkastellaan työssäoloprosenttia 6 kk kuluttua valmistumisesta.
Näytä ihmeessä missä menin henkilökohtaisuuksiin ja vieläpä olen mollannut sinua. Ja aliarviointi ja mollaus jatkuu edelleen. Meidän luokasta yksikään ei ole työttömänä, moni jatkoi korkeakouluun, loput meni töihin. Nyt voit keksiä taas jotain uutta mollattavaa. Ja kyllähän nyt vauvapalstan kirjoittaja tietää ilman muuta minun äidinkielen taitoni paremmin kuin yläasteen, lukion tai ammattikoulun opettajat!
eli menepä lukemaan omat kirjoituksesi ja palataan sitten asiaan. Yksityiset ammattikoulut eivät sijoitu kovin korkealle niissä tilastoissa, joissa tarkastellaan työssäoloprosenttia 6 kk kuluttua valmistumisesta.
Näytä ihmeessä missä menin henkilökohtaisuuksiin ja vieläpä olen mollannut sinua. Ja aliarviointi ja mollaus jatkuu edelleen. Meidän luokasta yksikään ei ole työttömänä, moni jatkoi korkeakouluun, loput meni töihin. Nyt voit keksiä taas jotain uutta mollattavaa. Ja kyllähän nyt vauvapalstan kirjoittaja tietää ilman muuta minun äidinkielen taitoni paremmin kuin yläasteen, lukion tai ammattikoulun opettajat!
jotka on valmistunut amiksesta, eikä kyllä olisi tullut mieleenkään ostaa kukkaa tai jotain. Ihan oikeesti, ei ole tapana juhlia jos valmistu amiksesta. En ole ennen kuullut, että kotona pidettäisiin juhlat, ei voi mitenkään verrata ylioppilashattuun.
Tiedän kirjoitustaidoistasi tismalleen sen, mitä olet täällä näyttänyt. Jos tuolla kirjoitustaidolla olet saanut lukiossa kiitettävän arvosanan, kannattaisi opettajasi tarkistaa oman osaamisensa taso. KatsoPPa kun on sen luokan virhe, että siitä pitäisi antaa iso miinus jo viidennellä luokalla alakoulussa.
Ja sinä et kyllä tiedä mistään mitään. Ammattikouluun ei pääse joka räkänokka, nykyään sinne on hankalampi päästä kuin lukioon, ainakin täällä meidän leveyspiirillä. ( Lappi ) Lukiohan alentaa koko ajan keskiarvo vaatimusta, jotta ne surkeimmatki äitin pikku pojat ja tytöt pääsisivät yläasteen jälkeen jonnekki kouluun..
Ja sinä et kyllä tiedä mistään mitään. Ammattikouluun ei pääse joka räkänokka, nykyään sinne on hankalampi päästä kuin lukioon, ainakin täällä meidän leveyspiirillä. ( Lappi ) Lukiohan alentaa koko ajan keskiarvo vaatimusta, jotta ne surkeimmatki äitin pikku pojat ja tytöt pääsisivät yläasteen jälkeen jonnekki kouluun..
keskeyttämisprosentti 30 luokkaa
Jos laitoitte vain tekstarilla tai soititte niin moni saattoi ymmärtää, että kyse on vähän niin kuin tavallisesta kahvillakäymisestä.
se perimmäinen syy.
Juhlan kutsun tulee olla siisti ja tilanteeseen sopiva.
Ei yliopistosta valmistumistakaan juhlita kummemmin tai peruskoulusta pääsemistä.
ei henkilöa arvosteta vaan valkolakkia mikä minun mielestäni on menettänyt merkityksensä nykyajan koulutuksessa