Vauvan maitoallergiasta ja herkästi tulevasta nokkosrokosta!
Tilanne on tämä: meillä on viisikuinen vauva, joka reagoi ihoon tulevaan maitoon nopeasti tulevalla nokkosrokolla. Vauva ei ole saanut maitoa muuta kuin äidinmaidon kautta ja ensimmäisen elinviikkonsa aikana noin viitisen kertaa apteekin erikoiskorviketta.
Allergia paljastui, kun isänsä pusutteli vauvaa ruokailun jälkeen. Iho nousi nokkosille. Sen jälkeen asia on varmistettu laittamalla iholle tippa maitoa ja nokkoset nousevat aika nopeasti.
Nyt ongelma on se, että lapsi saa urtikariaa sinne tänne kehoaan pitkin päivää. Esim. äsken, kun isosisarus höpsötteli ja hellitteli vauvaa, oli iholla paukamia. Monesti, kun imetän hänet, iholle nousee muutama yksittäinen paukama sinne tänne. Suun ympärys lehahti eilen tutin annon jälkeen.
Voiko todellakin olla mahdollista, että vauva reagoi nokkosrokolla niinkin pieniin määriin maitoa kuin mitä erittyy äidinmaitoon? Voiko vauva saada nokkosrokkoa myös esim siitä, että olen koskenut juustoon/suklaaseen ja annan niillä käsillä tutin vauvalle?
Jos nokkosrokko tulee noin helposti, onko todennäköistä, että vetää ahtaalle pienestä?
Kiitos kaikille vastanneille!
Terveisin äiti, josta tuntuu, että pelkkä kosketus saa lapselle urtikariaa... :(
Kommentit (9)
Meillä on silikoniset tutit. Soitin heti seur päivänä ekasta reaktiosta lääkärille, jotta saisin jotain lääkkeitä, mitä noin pienelle saa antaa, jos tulee äkillinen reaktio. Siinä vaiheessa oli siis ollut vain se yksi reaktio enkä tiennyt imetyksen aiheuttavan paukamia. Ei ollut tullut aiemmin. Lääkäri käski sen tiedon perusteella, että pitäisin maidon ruokavaliossani. Juuri ajatteli tuota siedätystä. Tarvii varmaan soitella ja kuulostella, että pidänkö sen siitähuolimatta, että paukamia tulee.
Meidän edellinen lapsi oli kovasti allerginen maidolle (vahinkoaltistus=henki ahtaalle yms.), mutta ei hänkään näin pienestä reagoinut. Ja kun ottaa huomioon, ettei nykyinen pienokaisemme ole saanut itse maitoa, niin oireiden nopeus ja reagointi pieneen määrään saa ajattelemaan, että vaarana voi olla rajukin reaktio. Voi ei! Johonkin suohon ollaan taas taiettu astua:(
Meillä tilanne meni siihen, että minä jouduin lopulta todella tiukalle imetysdietille, sillä lapselle ei meinannut löytyä sopivia ruoka-aineita ja ikää oli jo 7kk. Lopulta onneksi kyllä löytyi. Mutta yleislääkärit tietää tästä aika vähän. Tosin imetysdietille mennään aika harvoin.
neuvolasta lähete allergialääkärille tai mene yksityiselle. Asia kannattaa ottaa hoitoon mahd. pian. Meillä myös 2 pientä maitoallergikkoa joista ensimmäinen pääsi ihonsa kanssa tosi huonoon jamaan ennen kuin saatiin apua.
Allergialääkäriltä (Tiina Tuomela) saatiin hyvät allergialääkkeet ja rasvat ja ohjeet. Mä imetin tän allergikon vielä kaikenkukkuraksi 1v 8kk ikään eli itse olin kans tiukalla ruokavaliolla ja huom. huom. meidän maitoallergikko reakoi vahvasti myös lehmänlihaan ja vuohenjuustot ym. oli kans pahoja.
Mä muistankin elelleeni pitkää kauramaidolla ja kauramaitojäätelöllä sekä kauraleivällä, hieman broileria ja riisiä alkuunsa kans. Eli kokeilemalla mentiin alkuunsa kunnes löytyi ne mitä voin syödä.
Kortisonivoide saatiin urtikariaan ja kutinaan toimi parhaiten ihan allergialääke
Tätä lukiessa sitä taas muistaa, että oman lapsen melko hankalat allergiat ovat kuitenkin tavallaan helppoja, kun ei ole tarvinnut pelätä noin pahoja reaktioita.
Saithan muuten lääkäristä lapselle jotain lääkettä? Noin pienelle ei taida olla olemassa Epipeniä?
Jos lapsen paukamat katoavat kohtalaisen nopeasti, ne eivät kutia tai rikkoudu, en alkaisi imetysdieetille. Riski pahoista reaktioista nykytietämyksen mukaan kasvaa täysin välttämisdieetillä: Joten jos vielä sietää hieman, kannattaa jatkaa noin. Eri asia sitten, jos oireet haittaavat lasta. Tai enintään alkaisin vähäksi aikaa kokeillakseni onko lapselle jotain muitakin oireita, joita en ole tajunnut allergiaksi. Kuten suolisto-oireet tai levottomat yöt.
t. 2
vartan), lisäksi epi-penin saa kuulemma käyttää, jos tarvis. Verikoe otettiin heti ja ke saan jutella uudestaan lääkärin kanssa, jolloin päätetään, miten edetään.
Lääkäri on allergioihin perehtynyt lastenlääkäri.
Meillä ei ole korviketta ja se olisi hakusassa niitä tilanteita varten, jos en jostain syystä pysty imettämään. Almiron peptiä on saanut sen muutaman kerran ihan pienenä. Nyt kokeilua varten hinta tuntui suolaiselta: purkki pitkälle yli 40€ ja 450gramman pakkausta ei kuulemma enää saa (ellei sitten jossain apteekissa ole vielä jäljellä). Otin Nutramigen, että jos testailis, mutta musta vaikutti, että siitäkin tuli nokkosta. Sitä laitoin huulialtistuksesta parin päivän päästä suuhun asti. Ai niin, puklaili myös Nutramigenin jälkeen. Normisti ei puklaa.
Meidän yöt on ollu ihan hyviä. Iho on kuiva, atooppinen, paikoin menee rikki, mutta kuitenkin siedettävässä kunnossa. Vaatii rasvaamista.
Tiedättekö, voiko vauvalle antaa muuta kuin ataraxia? Kun on kolmiolääke...
palstalta jos löytäisit Almironia vajaan purkin. Siellä joku, jolle se ei ole sopinut saattaa myydä loput. Kun iho oireilee muutenkin, kokeilisin imetysdieettiä, jos sattuisi auttamaan. Muutaman viikon sillä menee aika helposti.
Hyvä, että teillä on pätevältä kuulostava lääkäri.
t. 2
Meidän vanhin lapsukainen oli 4 kk ikäinen, kun neuvolasta lähetettiin allergiatesteihin voimakkaiden iho-oireiden takia. Maitoallergia paljastui syyksi sillä kertaa ja aloin heti itse maidottomalle ruokavaliolle, jota jatkoin siihen asti kun imetyksen lopetin lapsen ollessa 11 kk.
Aluksi sai ruokaostosten kanssa olla tarkkana, kun sitä maitoa/ maitojauhetta lisätään joka paikkaan, mutta sitten kun oppi tietämään, mitä ruokia voi käyttää, tilanne helpottui. Lisäksi siinä vaiheessa, kun lapsi siirtyi syömään muutakin kuin maitoa, oli helppoa hänellekin ostaa maidottomia tuotteita.
Olisin siis erittäin varovainen maidon kanssa ja harkitsisin imetysdieettaamista. Toisaalta jos äidinmaidon kautta tuleva maito ei aiheuta kuin pienen reaktion, joka mielestäsi ei haittaa, se saattaa toimia pienenä siedätyksenä ja olla parempi kuin kokonaan maidon välttäminen. Ja kyllä sekin on mahdollista, että reaktioon riittää se, että joku on ensin koskenut käsillään maitotuotetta.
Menisin allergialääkärille kyselemään mitä kannattaa tehdä.
Olen muuten lukenut, että joissakin tuteissa voi olla kaseiinia eli maitoa. Muistaakseni kumisissa. En tosin ole koskaan törmännyt kehenkään, joka siitä saisi oireita, mutta helppohan se on testata vaihtamalla tutti silikoniseen.