Miten pärjäätte kotihoidontuella?
Mieletön paniikki iskee kun mietin kohta alkavaa kotihoidontukea :( Mies on pienipalkkainen(n.2000/kk). Asumme vuokralla halvassa asunnossa, autolaina(pakko olla auto, miehen työmatka ei muuten onnistu) yms. pakolliset tekee tiukkaa jo nyt äitiysrahalla. Mutta en voi kuvitellakaan vieväni vauvaa päiväkotiin. Mietin ja mietin, mutta mitään säästön kohteita en keksi, ei vaan ole ylimääräsiä menoja ollu tähänkään asti! Ei puhettakaan että mies voisi yksin hoitaa kaikki laskut. Surettaa, kun joutuu mmiettimään ihan tosissaan voiko enempää lapsia koskaan edes harkita rahan takia :(
Kommentit (20)
Eli meillä on puskurirahastoa, jolla voidaan kuitata menoja tarvittaessa.
Sinuna miettisin ekstra-ansaintakeinoja: voisitko käydä keikkatöissä edes pari kertaa viikossa? Voisitko ottaa hoitolapsia? Esim. kesä on tulossa ja on paljon koululaisia, joilla ei ole paikkaa päiviksi tai sitten joku pienempi lapsi hoitoon.
lapsettomina, saatiin aikaan hyvät säästöt ja niitä tässä nyt sitten poltellaan :) Toki mies töissä ja ihan kohtuupalkka, mutta ei sillä nyt yksistään lainaa lyhennetä ja muita elämisen kuluja maksella. Yritän olla tarkempi rahankäytössä nykyään. Vaatteita ja lastenleluja ym. voi ostaa kirpputoreilta, lisäksi mielestäni kotona ei tarvitse pukeutua niin viimeisen päälle. Ulkovaatteet meillä on viimeisen päälle, koska ulkona vietetään niin paljon aikaa. Maksavia harrastuksia minulla ja miehellä ei enää ole, lenkkeilyyn menee juoksutossujen hinta per vuosi :)
Laita lainat korolle, tee 1-2 päivää keikkaa viikossa, käytä kirppiksiä, myy ylimääräinen kama pois, tehkää matkojen sijasta retkiä, lopeta ylimääräiset lehdet, media ym. hömpötys. Aika vähällä pärjää ja on kiva köyhäillä. Pankit muuten antaa hoitovapaan perusteella noi lainan lyhennysvapaat (ainaski täällä).
voi yhtään miettiä etukäteen, miten tulee pärjäämään taloudellisesti lapsen synnyttyä? Myöhäistä nyt sanoa, mutta olisi pitänyt säästää etukäteen, jos kerran on pienet tulot. Nyt ei ole muita vaihoehtoja kuin pienemmät menot, keikkatyöt tai osittainen hoitovapaa.
Laita lainat korolle, tee 1-2 päivää keikkaa viikossa, käytä kirppiksiä, myy ylimääräinen kama pois, tehkää matkojen sijasta retkiä, lopeta ylimääräiset lehdet, media ym. hömpötys. Aika vähällä pärjää ja on kiva köyhäillä. Pankit muuten antaa hoitovapaan perusteella noi lainan lyhennysvapaat (ainaski täällä).
Jäi pois tosta, et tee itse ruoat ja suurissa erissä, jotta saa vaikka pakastimeenkin.
mutta yllättävän hyvin ollaan selvitty kotihoidontuella, asumistuella ja miehen satunnaisilla palkkatuloilla. Meillä ei ole autoa, vuokra on edullinen ja ruuan saa helposti hankittua edullisesti kun seuraa tarjouksia ja suunnittelee.
Nyt on inhaa, kun ei tule kuin lapsilisät mutta silti haluan hoitaa lapseni kotona. Nuorin siis neljä, seuraavat 5 ja 6v.
täytyyki siirtyy mol sivuille tästä...
-ap-
jos teil on halpa vuokra-asunto ja autolaina vaan. Meilläkin mies tienaa tuon 2000e/kk ja mä kotihoidontuella. Meillä on auto- ja asuntolaina joihin menee n.600e kk. Ihan hyvin pärjätään.
Vaikka menis 1000e/kk noihin niin siltikin pärjättäis hyvin.
miten te nykyajan ihmiset ootte niin kovia tuhlaajia...
Ihmettelen vaan.
teillä on kyllä älyttömän pienet nuo lainat 11! Maksatteko asunnosta vain korkoja? me asutaan siis vielä vuokralla, voi olla kalliimpaa ku omassa asuminen tietty.
ja autolaina yhdistettiin siihen, et sen takia pieni kk-erä.
Maksettiin aiemmin vuokraa enemmän ku omaa taloa kk...
T:11
Mä olen ollut 4v kotona, lapsia on kaksi 4v ja 2v, miehen tulot 1800e nettona, mulla lapsilisät 210e ja kotihoidontuki 350e. Asumiseen menee 1200e kk (laina, vastike, sähkö), autolainaan 250e kk, eli näiden jälkeen meille jää vielä 910e, ruokaan ja vaippoihin tms. menee 500e kk, ja jäljelle jäävällä 410eurolla saadaan just puhelin-, vakuutus-, ja nettilaskut maksettua, monesti rahaa jää ylikin, joskus ei ihan riitä. Lehtiä meille ei tule ja muutenkin ylimääräinen on karsittu pois. Veronpalautuksia meille tulee aina n.1500e, sillä ostetaan joululahjoja ja loput säästetään vaatehankintoihin ym. Samoin miehen kesälomarahat käytetään tarvehankintoihin. Vaatteet ostan uutena tai huutiksesta, ostan hm hintatason vaatteita ja myyn vanhat pari kertaa vuodessa kirpparilla, muutenkin olen myynyt paljon turhaa rojua pois. Etukäteen ei säästetty.
Sen takia menin töihin kun lapsi oli 10kk vanha.
ja mä olen kotihoidontuella. En saa edes minkäänlaista kuntalisää. Kyllä sitä toimeen tulee, kun on pakko tulla. Välillä on kitkuttamista, mutta mistään tärkeästä ei olla jouduttu tinkimään ja kyllä välillä käydään ulkonakin syömässä ja leffssa yms.
Eikä ole aina pakko pyyhkiä takapuoltaan siihen kaupan kalleimpaan vessapaperiin tai kääriä vauvansa takapuolta kaupan kalleimpiin vaippoihin. Kyllä niitä säästökohteita varmasti löytyy. Ostakaa ruokia tarjouksesta ja vaikka viimeisellä päivämääräällä ja laittakaa pakkaseen.
Itse maksan pienen osan meidän vuokrasta, oman puhelinlaskuni (no joo, neljässä kuukaudessa sitä tulee tosiaan 25€ kun ei puhu turhia) ja Meidän Perhe-lehden, jonka olen tilannut. Lisäksi maksan opintolainaani 100€/kk. Ja jotain pientä muuta.
Mies maksaa ruuat ja suurimman osan laskuista. Auton käyttö on aika minimissä, kun kaikki meillä on lähellä. Tosin kerran viikossa tulee lähdettyä n. 100km päähän sukulaisiin (ei aina, mutta lähes). Kirpparilta löytää lapselle kaikkia kivoja vaatteita ja kenkiä, joita ei ole oikeesti käytetty loppuun.
Että kyllä sillä pärjää. =)
suuruinen tuo teidän vuokranne on tai tuon autolainan lyhennys? Onko kunnassanne kuntalisää?Meillä mies tienaa saman verran ja silti pystyin olemaan lasten kanssa kotona yli 5 vuotta. Vuokra oli alkujaan 650e mutta kun kuopus oli 1v ostimme oman asunnon jolloin aumiskulut olivat/ovat vajaa 1000e. Ei tehnyt edes kovin tiukkaa vaikka makselimme tuota n. 1000e/kk asuntoa kun olin kotihoidontuella, jäi vielä mm. osakkeisiin rahaa. Ja mitään muita tukia ei saatu (asumistuki, sossu tms.). Kulutetaanko me vaan aivan mitättömästi vai miten ihmeessä selvisimme :O?
Palasin juuri töihin ja vaikka tulomme ovat bruttona alle 4000e niin isolta summalta tuntuu ;).
Siis nyt opiskelijana tuloja vielä vähemmän. Mutta ei ne tulot vaan ne menot.
taitoja joita voisit hyödyntää kotona ja hommata siten lisätuloja? vaikka ihan yrityksen muodossa tai sitten huutonetissä myymällä. Yrittäjät myös yleensä saa starttirahaa joka on kuussa yli 500e käteen, siihen päälle kotihoidontuki niin ollaan aika lähellä norminaisen palkkaa josta vähennetty päivähoitomaksut ja työssäkäyntikulut.
Itse siis kotihoidontuella ja lisäksi saan starttirahaa. Meidän kunnassa vielä kuntalisä niin mun tulot on ihan samat kuin työssäkäydessä, tai no joo n. 200e jää vielä enemmän käteen kuin työsskäydessä. Vielä jos firma alkais jotain tuottamaan niin sitten on jo hyvin.
taitoja joita voisit hyödyntää kotona ja hommata siten lisätuloja? vaikka ihan yrityksen muodossa tai sitten huutonetissä myymällä. Yrittäjät myös yleensä saa starttirahaa joka on kuussa yli 500e käteen, siihen päälle kotihoidontuki niin ollaan aika lähellä norminaisen palkkaa josta vähennetty päivähoitomaksut ja työssäkäyntikulut.
Itse siis kotihoidontuella ja lisäksi saan starttirahaa. Meidän kunnassa vielä kuntalisä niin mun tulot on ihan samat kuin työssäkäydessä, tai no joo n. 200e jää vielä enemmän käteen kuin työsskäydessä. Vielä jos firma alkais jotain tuottamaan niin sitten on jo hyvin.
siis ajattelin ompelutöitä tms. Myy nyt alkuun kaikki turha kama vaikka huutiksessa, siinäkin jo pääsee ihan hyville tienesteille. Mene vappuna myymään heliumpalloja torille, milloin mitäkin. onhan noita ideoita kun miettii. Itse ainakin koko ajan kehittelen päässä uusia yritysideoita tilanteen mukaan. Vappuna sitä, jouluna tätä, taustalla joku firma pyörimässä jne. Nyt vaan mietintämyssy päähän!
Mä irtisanoin itseni töistä äippäloman aikana ja kun hoitovapaa alkoi, oli karenssi jo kulunut ja saan nyt ansiosidonnaista n. 1400e/kk. Kannatti!!
Meillä mies hoitovapaalla ja mulla ihan hyvät tulot (brutto 3700e / netto 2500e), mutta ei puhettakaan että sillä voitaisiin maksaa lainanlyhennykset (1300e/kk), laskut ja muut menot. Lapsia meillä on kolme.
Meillä ongelma ratkaistiin niin, että ennen kolmatta lasta me oikeasti säästettiin säästötilille rahaa joka kuukausi. Muuten ei olisi ollut mahdollista kummallekaan jäädä hoitovapaalle.