Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lontoossa asuneet/asuvat

Vierailija
29.04.2010 |

Tämä on TYHMÄ kysymys, mutta koska minulla ei ole kokemusta kuin turistimatkoista ko. kaupunkiin, pakko kysyä. JOS Lontoossa saa palkkaa noin 2 500 euroa (verot maksetaan Britanniaan eli pienempi vero%), pärjääkö sillä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkku kylla parjaa, ja pystyy hyvin maksamaan vuokran joko huoneesta jaetussa kampassa tai jopa yksiosta.

Vierailija
2/7 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 90-luvun puolella vuokra huoneesta n. 90 puntaa viikossa. En tiedä mikä hintataso on nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkku kylla parjaa, ja pystyy hyvin maksamaan vuokran joko huoneesta jaetussa kampassa tai jopa yksiosta.

Osaatko kertoa, millainen on Lontoon hintataso? Noin esim ruokakaupassa peruselintarvikkeet?

Vierailija
4/7 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tarkistaa, paljonko tulovero oikeasti olisi. Mieheni palkasta meni Lontoon-vuosina enemmän tuloveroa prosentuaalisesti kuin nyt Suomessa, mikä oli meillekin yllätys. Oman palkkani (pienempi) verotus oli samaa luokkaa kuin täälläkin.

Toivottavasti pidät kimppakämppäasumisesta, se on Lontoossa hyvin tavallista myös aikuisten, ns. hyvässä työssä olevien kesken. Me asuimme miehen kanssa kaksiossa 5-zonella, sen vuokra oli noin 1500 euroa kuussa. Vuokran lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että vesi- ja sähkölaskut voivat olla yllättävän suuria, lämmityskulut etenkin, koska brittiläinen arkkitehtuuri ei ole maailman energiatehokkainta... Näiden lisäksi tulee myös ns. kuntavero (council tax), joka on yleensä n. £100 kuussa asuntoa kohden alueesta ja asunnon koosta riippuen.

Kauempana keskustasta on edullisempia asuntoja (tottakai poikkeuksia on), mutta tällöin myös työmatkat ovat pitkiä, jos työpaikkasi on keskustassa. Itse matkustin päivittäin aivan Lontoon ydinkeskustaan töihin ja työmatka oli yli puolitoista tuntia suuntaansa. Kuukauden matkakortti £150.

Ruoka on tosiaan edullisempaa, samoin osa muistakin kulutushyödykkeistä. Tietysti Lontoossa on myös paljon kalliita houkutuksia. :) Terveydenhoito on ilmaista (ei siis edes mitään nimellisiä vastaanottomaksuja) ja mielestäni erittäin hyvin järjestettyä. Myös reseptilääkkeet ovat näennäisen ilmaisia, joskin niistä täytyy maksaa kiinteä nk. reseptinkirjoitusmaksu.

Vierailija
5/7 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on tosiaan halvempaa, ainakin vähän. Vuokrataso riippuu kovasti siitä, missä asuu ja millainen alue, jakaako vai asuuko yksin. Matkakustannukset ovat korkeat ja etäisyydet pitkät.

Vierailija
6/7 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mun miehelle on tarjottu työtä tuolla palkalla ja me vähän tässä arvotaan... Itse toisaalta olisin ihan intopinkeänä lähdössä, sillä Lontoo on suosikkikaupunkini MUTTA se on niin kallis. Tarkoituksena siis tietenkin, että minä etsin sieltä itselleni töitä. Olen koulutukseltani YTM ja mulla on ihan hyvä työkokemus, niin uskoisin että jotain duunia saisin...

Kannattaa tarkistaa, paljonko tulovero oikeasti olisi. Mieheni palkasta meni Lontoon-vuosina enemmän tuloveroa prosentuaalisesti kuin nyt Suomessa, mikä oli meillekin yllätys. Oman palkkani (pienempi) verotus oli samaa luokkaa kuin täälläkin.

Toivottavasti pidät kimppakämppäasumisesta, se on Lontoossa hyvin tavallista myös aikuisten, ns. hyvässä työssä olevien kesken. Me asuimme miehen kanssa kaksiossa 5-zonella, sen vuokra oli noin 1500 euroa kuussa. Vuokran lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että vesi- ja sähkölaskut voivat olla yllättävän suuria, lämmityskulut etenkin, koska brittiläinen arkkitehtuuri ei ole maailman energiatehokkainta... Näiden lisäksi tulee myös ns. kuntavero (council tax), joka on yleensä n. £100 kuussa asuntoa kohden alueesta ja asunnon koosta riippuen.

Kauempana keskustasta on edullisempia asuntoja (tottakai poikkeuksia on), mutta tällöin myös työmatkat ovat pitkiä, jos työpaikkasi on keskustassa. Itse matkustin päivittäin aivan Lontoon ydinkeskustaan töihin ja työmatka oli yli puolitoista tuntia suuntaansa. Kuukauden matkakortti £150.

Ruoka on tosiaan edullisempaa, samoin osa muistakin kulutushyödykkeistä. Tietysti Lontoossa on myös paljon kalliita houkutuksia. :) Terveydenhoito on ilmaista (ei siis edes mitään nimellisiä vastaanottomaksuja) ja mielestäni erittäin hyvin järjestettyä. Myös reseptilääkkeet ovat näennäisen ilmaisia, joskin niistä täytyy maksaa kiinteä nk. reseptinkirjoitusmaksu.

Vierailija
7/7 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuminen ole niin kallista, mutta keskusta on ihan tautisen kallis. Voit katsella kiinteistönvälittäjien sivuja, siellä esitellään omistus- ja vuokra-asuntoja siinä missä Suomessakin. Työmatkat ovat pitkiä, koska harvalla on varaa asua lähellä työpaikkaa. Työmatkoihin voi helposti mennä 2h päivässä. Tää on mulle Englannista jäänyt päällimmäisenä mieleen. Kun Suomessa (mun tuttavapiirissä ainakin) tyypillinen työmatka on jotain 15 min suunta kotiovelta työpaikan ovelle, niin siellä on ihan helposti 60min per siivu. Ja työpäivät on pitempiä. Lähdet klo 07, palaat kotiin klo 19.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi