Psykopaatti ex soittelee taas!
Onko muita, jotka joutuu "pakoilemaan" oikeasti mieleltään epävakaata exää?
Taas on ex hommannut jostakin mun uuden sähköpostiosotteen ja puhelinnumeron ja yhtäkkiä lähettelee taas jotain ihmeellistä viestiä: "karkaa perheesi luota mun kanssa; mennään yhdessä Kanadaan kalastusmökkiin piiloon maailmalta; olen päättänyt, että me kaksi kuulutaan yhteen" jne jne. ja soittelee. Eikä olla siis oltu yhdessä kymmeneen vuoteen, ei vuosiin edes nähty.
Mä oon aina peloissani, etten vaan suututtaisi tätä tyyppiä. Nytkin paniikissa teeskentelen, että on muka hyvänkin vitsin keksinyt, ja vastaan vaan, että lopetapas tollainen höpötys onnellisesti naimisissa olevalle vanhalle naiselle... ja yritän muutenkin pitää kaiken vastailun minimissään, ilman että suututtaisin... Olisiko parempi olla vastaamatta mitään? En vaan halua, että saisi siitä jonkun pakkomielteen sitten. Huoh.
Mun exäni on ollut mielenterveysongelmainen lapsuudestaan saakka, tietääkseni. Kun olimme yhdessä, hän oli pinnallisen hurmaava ja minä nuorena ja naiivina olin ihan lääpälläni (olin 18, kun tavattiin). Oli muka niiiin älykäs ja romanttinen ja kaikin puolin ihanteellinen, mielenkiintoinen ja syvällinen... Aika pian kuitenkin menneisyydestä ilmeni nuorisorikollisuutta, kaikkien tärkeitten ihmissuhteitten katkeamiset, ailahtelevaisuus, mielipiteitten ja maailmankuvan pinnallisuus jne. Valehteli todella taivatasti ja usein, eikä siinä koskaan ollut hänen mielestään mitään vikaa.
Sittemmin eron jälkeen tullut ilmi tietenkin vaikka kaikkea mitä muutankin. Ihminen täyttää kaikki mahdolliset epsosiaalisen persoonallisuuden ja psykopatian tunnusmerkit. Cleckleyn ja Haren piirrelistat on olleet mulle aika valaisevia: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ep%C3%A4sosiaalinen_persoonallisuus
Rikosrekisteriä löytyy ja on ollut vankilassakin mm. raiskauksesta, jota ei tietenkään omien sanojensa mukaan tehnyt - ja minä jopa tuolloin muutama vuosi sitten uskoin ja kaukaa tuin häntä, vaikka tiesinkin jo millainen tyyppi on. Jotenkin vaan osaa manipuloida minua kai vieläkin...
No mutta pitkän selityksen päätteeksi kaipaisin jotain vertaistukea taikka muuta vinkkiä.
Oma mies tietää tietysti koko tilanteen, mutta ei oikein ota kantaa, ja sanoo samaa kuin ainoa asiasta tietävä ystäväkin: "älä vastaa mitään". Jotenkin se tuntuu musta riskiltä. Jos en vastaa hänelle hän alkaa usein lähetellä jotain 10 emailia tai tekstiviestiä yössä, ja pelkään, että ilmestyisi vielä oven taakse, jos saa päähänsä, että en muuten huomioi.
Yleensä yhteydenpito on kovin kausittaista - hän kai tylsistyy minuun ja lyhyisiin vastauksiini ja siirtyy jotakuta muuta häiritsemään. Nyt vaan on viesteissä erilainen, pelottava sävy. En oikein tiedä, mitä tehdä. Kysyin neuvoa tutulta poliisiltakin ja hän vähän vain raapi päätään ja totesi, ettei se oikein poliisiasia ole, kun ei ole tehnyt mitään uhkauksia tai muuta kriminalisoivaa mua kohtaan, eikä osannut sanoa oikein mitään.
Kiitos, kun sain vuodattaa...
Kommentit (11)
En tiedä, mistä on nytkin saanut. Kysyin, mutta ei vastannut asiaan mitään.
sitten hankitaan uusi salainen numero, jos tämä on sen tiedossa.
Mä olen samaa mieltä kuin ystäväsi ja miehesikin: ei kannata vastata. Kun käyttäydyt niin, kuin vitsit olisivat mielestäsi hyviäkin, mistä ihmeestä ex voi tietää, että yhteydenotot eivät ole toivottuja? Kohtelias mutta tiukka kielto alkuun ja sen jälkeen uusi numero, jota et yhteisille tutuillenne anna ilman mainintaa sen salaisuudesta.
Tunnen itteni niin idiootiksi, että koskaan luotin ja lankesin tuohon ihmiseen. Ja että kesti niin kauan, ennenkuin mitkään hälytyskellot alkoi soida tarpeeksi kovaa. Hän jopa lähetti "vitsinä" kerran kuvia kuoliaaksi hakatusta eläimestä mulle, ja vaikka kauhistuinkin, uskoin sitten hänen jälkeen päin selittelynsä, että koko homma oli joku vahinko...
että olet ollut joskus nuori ja naiivi. Sellaista sattuu ja se on tehty ja mennyttä. Keskity sen sijaan siihen, että saat tuon kierteen katki nyt. Pidä huolta siitä, että se ei enää kesällä soittele sulle.
Tietdäthän, että sun on nyt itse tehtävä päätös ja ryhdyttävä toimeen. Muiden kanssa siitä jauhaminen ei muuta sitä asiaa miksikään, vain sun toimintasi.
Kurja juttu, mutta ratkaistavissa.
Hyvää kevään jatkoa!
löytyy paljon väkeä, joilla on ihan samaa sarjaa kokemuksia, jollei ole pahempaakin. Sinne on löytänyt tiensä moni narsistien ja psykopaattien kanssa tekemisiin joutunut. Suosittelen.
Minusta sun on turha syyttää itseäsi mistään. Sairas mieli on terveelle niin vaikea ymmärtää, että sitä aina jotenkin kääntää asiat nurinkurin mielessään, puhuu tavallaan itselleen mustaa valkoiseksi vielä pitkään sen jälkeenkin, kun tajuaa ettei kakki ole reilassa. Sitä on niin vaikea tajuta, miten joltakulta puuttuu pakista ne niin keskeiset palikat! Ja sitten kun vielä on se sumutus, vääristely ja suoranainen valehtelu, niin ei ihme että se oma kyky hahmottaa tilannetta alkaa horjua.
HYVÄ että olet päässyt tyypistä jo kauan aika sitten eroon. Periaatteessa yleinen neuvo on, että stalkkaajille ei saisi antaa minkäänlaista palautetta. Et sinä sitä saa millään tajuamaan mikä on oikein, järkevää, reilua tai kohtuullista. Ja jos antaa periksi ja vastaa 30. viestiin, niin se oppii siitä että jaahas, 30 viestiä tarvitaan siihen etä saa vastakaikua. Entistä sinnikkäämmin pyrkivät sitten tavoitteeseensa.
Älä reagoi. Jos sähköpostissa on asetus, jolla saat meilit häneltä menemään suoraan ö-mappiin, käytä sitä. Talleta ne kuitenkin kaikki varmuuden vuoksi, ja pidä muutenkin kirjaa yhteydenotoista. Jos vaikka jossain vaiheessa joudut hakemaan lähestymiskieltoa tai muuten tilanne pahenee. Tsemppiä! Ei tämä juttu ole sinun vika, kohtalon oikku vain että joudut siitä suoriutumaan.
T: Ei kohtalotoveri, mutta vierestä seurannut
Oon tänään kai sellaisella tuulella, että tekee mieli vatvoa tätä tyyppiä mielessäni ja ajatella jotenkin koko tilannetta, ja sitä miten parhaiten toimia. Menen tuonne Narsistien uhrien tuki palstalle lukemaan.
niin... oikea ja todellinen psykopaatti löytää aina ja kaikkialta uhrinsa. Ei pidä alistua hänen valtaansa, vaan jatkaa omaa elämäänsä. Ei auttane maistraatti. Ei salainen numero. Jos joku oli nuorena naiivi ja älykäs ja kaunis, niin miksi ei uhri omasta mielestään enää ole enää älykäs ja kaunis ja naiivi. psykopaatitkin lukevat näitä sivuja. He ovat tietyllä tavallaan älykkäitä; ja tuo vaatii (kuin geenit) käyttämään taitojaan hyödyksi kuin susi joak syö. Ei susi pärjää luilla ja puuta syöden. Jos täällä kerrot jostain Kanada-jutusta hän tunnistaa juuri sinut. Vaikea neuvoa, miten tehdä.Tuskinpa edes sherlockholmes voisi niin kettuilla, että helposti saisi psykon aisoihin. Psykopaappi on hankala ongelma, koska se jäytää mieltä joka hetki.
niin... jos psykopaattisiin mies/nais-henkilöihin toimisi jokin hyväksyttävissä saatu tai hokattu käyttökelpoinen ratkaisu tai lääke, niin se olisi ajat sitten olisi patentinomaisessa käytössä. Tietyssä mielessä lääkefirmat ansaitsevat, koska uhri syö yhä enemmän masennuslääkkeitä ja sairastaa. Sitten kärsi omaiset ja moni muukin ja sitten äitisi soittaa jatkuvati ... muttamiksi äitisi soitot eivät ole psykon häiriösoittoja vaikka soittelee koko ajan? Ymmärtänet. Kait tai ehkä. Länsimaisessa kulttuurissa jokaisesta voi tulla psykopaatti. Ei tiedetä miten psykoksi tullaan tai päästään tai joudutaan, ei kukaan lapsena toivo itsestään alkoholistia tai psykoa. Se on vastenmielistä ja inhottavaa sanoo lapsi, mutta lapsesta jostakin syystä kehittyy täydellinen psykon piirteet ja ominaisuudet omaava ja niitä hallitseva. Ei ole olemassa opaskirjaa "Miten psykoksi oppii puolessa minuutissa". Jollakin tavoin kyse on vallasta ja hallitsemisesta. Jos on kaltereiden takana, auttaako se? Näennäisesti kyllä. Mutta ... psyko keksii keinonsa. psyko on kekseliäs, mutta hän käyttää tiettyä supertaitojaan vain yhdellä tavalla, ja tiedämme miten. jokainen psyko on oma tapauksensa. Psykon kyky on tietyllä tavalla täydellinen kyky, mutta psyko ei jollakin tavalla havaitse että tuo kyky musertaa ja tuhoaa, ja kun psyko on tuhonnut perusteellisesti uhrinsa psyko suree ja katuu. Mutta sitten Hän jopa jopa hautuujuhlissa etsii kohteliaasti taas uuden uhrina kohteen joka on näennäiseti tavoittamaton ... jolle psyko-hän pian jo purkaa suurta menetystään ja kyyneleet valuvat kuin nyyhkyleffan jatko-osass ja jne. Psyko on todella hankala, eikä parasta neuvoa ole. Sehän siinä on pahinta, että tuleva psyko voi olla juuri Sinun nykyinen kumppanisi, joka oppii salavihkaa sinun ex-kumppaninin (ehkä monikossakin) psykon tavan toimia. Siis sinun nykyinen tekee sen vielä paremmin, koska hän oppii vieläkin taitavammaksi. Eli hankala kierre. Eli miten psykoksi tullaan, ehkä matkimalla. Nykyisesikin oppii. Ei toki vainoharhaiseksi pidä, eikä saa ryhtyä. Silti... sinäkin voi olla tuleva psyko. kiitos.
vastaile enää mitään. Lyhytkin vastaus on aina palkinto.
Minun exässäni on psykomaisia piirteitä ja hän yritti kaikilla rakkauden tunnustuksillaan saada minua lähtemään mukaansa. Eräs hänen kaverinsa sanoi minulle että älä vain lähde hänen mukaansa, hän on kaivanut sinulle kuopan ja tappaa sinut.
Eli jossain kanadassa kaukana mökissä missä kukaan ei tiedä sinun olevan, hän voisi niitata sinut ja haudata kenenkään tietämättä. Sinua ei kukaan osaisi etsiä mistään. Eli laita rajat hänelle. Älä anna itsestäsi mitään. Kaikki mitä vastaat on hänelle palkinto.
ja ilmoitat maistraattiin osoitteenluovutus kiellon.Myös puhelinnumero salaiseksi