Miten te muut oikein pidätte kodin järjestyksesä.
Tykkään siististä kodista mutta tuntuu ettei se pysy päivää pitempään järjestyksessä. Aina on hiekkaa eteisessä. Lasten vaatteet ja kengät epäjärjestyksessä, vaatteita ympäri taloa, nuoret tuntuvat syövän tietokoneella ja olohuoneessa ja astiat on sitten siellä. Keittiön tiskipöytä täynnä astioita kun vuorolainen ei ole tyhjentänyt konetta omalla vuorollaan. Leivän muruja joka pöydällä ja voiveitsejä siellä sun täällä. Mulla olis paljon muutakin tekemistä kuin joka päivä järjestää ja siistiä toisten jälkiä tai olla papattamassa että siivoa sotkus, laita takkis naulakkoon, tyhjennä kone, vie likaiset astiat altaaseen jne.
Kommentit (13)
joutaa kyllä jo itse siivomaan. ELi paras neuvo kodin järjestyksessä pitämiseen on se, että lakkoilet 2 viikkoa, jonka jälkeen joudut tekemään paljon vähemmän.
teinit huolehtivat itse omat astiansa koneeseen ja vaatteet pyykkiin tai sitten eivät mutta heitän kamat heidän huoneisiinsa.
Tiskikoneen tyhjentää se joka sattuu oleman keittiössä silloin, pyykit hoidan minä, imuroin kaksi kertaa viikossa ja kamat kerätään paikoilleen joka ilta. ja aamuisin olen vireessä ja siivoilen enne kuin lähden töihin. Olen yh.
Paljon auttaa se, että mies myös on siisti ja elää siististi.
Lapset (ja kaikki muutkin) on velvoitettuja viemään likapyykit samantien likapyykkikoriin ja likaiset astiat laitetaan aina saman tien tiskikoneeseen.
Sitten joka päivä käytän 5-10 min pikku siivoukseen. Jos eteisessä on hiekkaa, imuroin ne pois. Jos huomaan makkarissa paljon pölyä lattialla, otan ne kuivalla liinalla pois. Jos johonkin on kasaantunut paljon tavaraa, laitan ne paikalleen. Lehdille on omat paikkansa, lehtiteline, jossa säilytetään vielä luettavia lehtiä ja sitten oma paikkansa niille, jotka voi koska tahansa viedä jätepaperiin. Mies yleensä tyhjentää jätepaperikorin kun se täyttyy. Lasten leluille on säilytyskorit ja illalla ennen nukkumaan menoa ainakin olohuoneesta ja keittiöstä kerätään lelut paikoilleen.
KAikille tavaroille on mietitty säilytyspaikka, eli meilläe ei ajelehdi pöydillä sellaista tavaraa, jolle ei olisi mitään paikkaa. Sänky pedataan joka päivä. Pyykit laitetaan suoraan kaappiin pesun jälkeen, ei jätetä mihinkään lojumaan puhtaita pyykkejä.
mutta olen miettinyt miten lapsiperheet saavat pidettyä kodin siistinä. Minulla on vain vuoden ikäinen tyttö ja mies, silti tuntuu että joka välissä saa olla puuraamassa että koti on tiptop.
Välillä olen tosiaan miettinyt, että entä sitten jos tulee toinen lapsi, tai enemmänkin?:D
Nyt jo tuntuu että paikat sotkeentuu vähän väliä, nostan hattua teille joilla on koti koko ajan siistinä ja enemmän lapsia kuin yksi!:)
Siis sellaiset, johon ne myös mahtuu? Ja syöminen tehdään ruokapöydän ääressä, ei missään muualla. Sitten kun asuvat omassa kämpässään, syökööt vaikka vessanpöntön päällä, mutta niinkauan kun sotkevat sinun kotiasi, sinä luot säännöt.
Ja sakkosysteemi peliin, jos apk ei ole tyhjennetty silloin kun on sovittu. Ja hyvä konsti, on, että jos vaatteet ei ole kaapissa tai pyykkikorissa sä laitat ne roskiin. Ei sitä montaa kertaa tarvii tehdä, kun menee oppi perille. Tilalle ei hommata yhtä hienoa, vaan riepu tarjoustalosta.
Mistähän mä justiinsa luin että joku ratkasi lapsien takkien kaaoksen hankkimalla eteiseen sohvan jolle lapset heitti takkinsa!! :D
Ihan huippu idea! Meijän eteiseen ei mahtuisi mutta ehkä joku rahi tai joku istuin?
Siitä sitten heittää paikalleen kun vieraita tulee.
Takkejahan käytetään vaan sitä yhtä.
Meilläkin 4 lasta niin olis vaan 4 takkia, muut odottaa paikallaan käyttöä. ;)
.. Aina on hiekkaa eteisessä.
- pidä rikkalapio ja harja lähettyvillä
Lasten vaatteet ja kengät epäjärjestyksessä,
-lapsille oma naulakko ja kenkähylly, jossa vain ne vaatteet, jotka ovat juuri käytössä
vaatteita ympäri taloa,
- joka huoneeseen likavaatekori, joissa olevat vaatteet pestään. Muut vaatttet kerätään UFFiin.
nuoret tuntuvat syövän tietokoneella
- sääntöjä kehiin!
ja olohuoneessa ja astiat on sitten siellä.
- ruokailu tapahtuu vain keittiössä ja ruokailutilassa
Keittiön tiskipöytä täynnä astioita kun vuorolainen ei ole tyhjentänyt konetta omalla vuorollaan.
- lista tiskivuoroista ja viikkoraha suoraan verrannolliseksi siitä
SINÄ päätät miehesi kanssa kodin järjestssäännöistä, eikä lapset!
Vie mennessäs, tuo tullessas, tavaroille omat paikat.
Ruokaa ei syödä kuin keittiön pöydän ääressä, jokainen laittaa omat tiskinsä koneeseen. Jos nyt joskus lasi ja lautanen viedään tv:n ääreen, se tuodaan sielä myös poiskin.
Eteisessä on pystynaulakko nuorison ja kavereiden vaatteita varten.
Pyykkikasoja ei kerry mihinkään, kun on oma komero (elfa-korit lajittelua varten) likaisille, puhtaat viedään suoraan narulta kaappeihin. En ymmärrä miksi jollain (jossain muussa ketjussa) on puhtaita sukkia kasa olohuoneen pöydällä... Ihan samalla vaivalla ne olisi vienyt kaappiinkin asti.
Postit katsotaan ja lajitellaan joka päivä, lukemattomille lehdille on oma lokeronsa lehtitelineessä.
Turha tavara pois, on paljon siistimpää, kun ei ole tavaroita siellä sun täällä.
Pelkkä järjestely- ja sääntökysymys.
missä syödään ja milloin, kädet pestää aina syömisen jälkeen jne jne. Sen lisäksi organisointi, koordinointi ja priorisointi kotihommissa - näillä pärjää jo hyvin.
Ja silti, vaatihan se multa kokoaikaista panostusta.
lapset on koitettu opettaa niin, että siistivät jälkensä ruokapöydästä,laittavat vaatteet sovittuihin paikkoihin jne.
kerran viikossa otan enemmän aikaa siivoamiseen. silloin imuroin, moppaan ja pyyhin pölyt.
Meillä viikkoraha kertyy kotitöistä, tiskikoneen tyhjennys 2e, roskien vienti 1e, imurointi 3e, mattojen tamppaus 5e, lattian pesu 5e. Omien huoneiden siivouksesta en maksa ja ne on silti lasten siivottava, ruokalautaset ja murut pitää myös siivota itse missä syökään. Mulle jää loput kotityöt, noita edellä mainittuja en joudu tekemään ikinä, teinit tekevät rahaa saadakseen niitä kilpaa ja meillä on siistiä. Suoritukset merkkaavat vihkoon ja viikkorahan maksan perjantaisin. Nyt esim. tämän viikon tehdyt työt, tyttö 16v imurointi x2, roskat x2, tiskikoneen tyhjennys, lattian pesu, saa siis 15euroa. Poika 15v on tampannut matot, tyhjentänyt koneen x2 ja vienyt roskat x2 eli saa 11euroa. Kuopus, poika 12v on imuroinut x3, vienyt roskat, ja tyhjentänyt koneen x2 eli saa 14euroa..olettaen että eivät tänään enää mitään tee.
Ei yksi ihminen pysty eikä pidäkään pystyä juoksemaan toisten perässä siivoamassa jälkiä. Sun täytyy keksiä joku konsti, miten saat taottua tenavies järkeen, että omat jäljet on AINA siivottava ja heti.
Ehkä joku palkitsemis- ja sakkosysteemi voisi toimia?