Mikä on karantteeniaika, jos itse irtisanoutuu työstä, ettö voi ilmoittautua työttömäksi?
Kommentit (11)
karanteeniin ei varmaankaan joudu, mutta karenssia tulee kolme kuukautta. tietenkin heti pitää ilmoittautua työkkäriin, ei se työn vastaanottamiseen vaikuta, vaikka ei korvausta saakaan.
jälkeen kun ns lomapäivät oli laskettu pois. Eli lomakorvaus- tai irtisanomisajalta ei saa päivärahaa vaikka ei olisi töissä. Vasta kun ne on laskettu pois niin alkaa karenssi.
Heti ilmoittaudut työkkäriin. On kassan tehtävä määritellä kuinka kauan olet ilman päivärahaa, ei sitä itse kannata arvailla.
ei se työn vastaanottamiseen vaikuta, vaikka ei korvausta saakaan.
Eli on velvollinen ottamaan työtä vastaan myös karenssiaikana? Voi hitsi, jos näin on, ajattelin lomailla kolme kuukautta ja sitten alkaa etsiä töitä.
Ei ap, mutta samoissa ajatuksissa oleva
Karenssi kuluu silti irtisanoutumispäivästä. Itse olen tuon tehnyt, eli irtisanouduin hoitovapaalla keväällä ja syksyllä vasta ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi. 3 kk karenssiaika työsuhteen päättymispäivästä oli jo kulunut, ja ainoastaan se normaali viikon karenssi käytännössä tuossa vaiheessa (toki se 3 kk papereissa oli).
Pitääkö tämä paikkansa?
ei se työn vastaanottamiseen vaikuta, vaikka ei korvausta saakaan.
Eli on velvollinen ottamaan työtä vastaan myös karenssiaikana? Voi hitsi, jos näin on, ajattelin lomailla kolme kuukautta ja sitten alkaa etsiä töitä. Ei ap, mutta samoissa ajatuksissa oleva
Karenssi kuluu silti irtisanoutumispäivästä.
Sittenhän pystyn tekemään juuri niin kuin suunnittelin eli lomailemaan kolme kuukautta :-)
jos haluat varmuudella lomailla.
Ja HUOM! kovin pitkään tuota ei kannata venyttää, sillä muistaakseni 6 kk on se maksimiaika, jonka saa olla niin sanotusti työvoiman ulkopuolella (ei töissä,ei työttömänä työnhakijana, ei perhevapailla jne.) ilman että menettää päivärahakertymän.
t. se hoitovapaalla irtisanoutunut
No sitten
Sittenhän pystyn tekemään juuri niin kuin suunnittelin eli lomailemaan kolme kuukautta :-)
eli jos sulla on vaikka 1 kk irtisanomisaika, vasta sen päivämäärän jalkeen aletaan laskea karenssia.
No sitten
Voit mennä sen 3kk karenssin jälkeen vasta ilmottautumaan jos olet varma että karenssia tulee. Karenssi kuluu vaikka et ois työkkäriin ilmottautunu.
Karenssin laskeminen taas alkaa joko työsuhteen päättymispäivästä (jos sait pitää kaikki kertyneet lomasi ennen työsuhteen päättymistä) tai ensin lasketaan saamistasi lomakorvauksista laskennalliset lomapäivät ja karenssi alkaa vasta niiden jälkeen.
Ja jos haluat lomailla, niin kannattaa ilmoittautua työkkäriin vasta sen karenssin loppupuolella, koska se kuitenkin menee. Työkkäri voi muuten tarjota töitä jo ennen karenssin loppumista.
ja työnhakijaksi voit ilmoittautua jo nyt, vaikka olisit vielä töissä. Työttömyyskorvausta et sen sijaan saa, ennen kuin karenssiaika on kulunut. Soita liittoon, kassaan ja työkkäriin, osaavat neuvoa.