Sokerihimo
Onko kenelläkään muulla samaa ongelmaa? Mulla on aivan järkyttävä sokerihimo koko ajan. Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina sitä pitää saada tavalla tai toisella. Jos ei karkkina, niin sitten leivon ja saan siitä kaipaamani makean maun. En tiedä kuinka pääsisin eroon tästä. Jotenkin on jo niin väsynyt taistelemaan aina tätä vastaan, että tekee mieli heittäytyä vaan. Paino vaan nousee kun ei liiku ja tee mitään. Mistä hitosta sitä voimaa saisi että tän kierteen voisi katkaista? Onko kenelläkään vinkkejä?
Miten usein te syötte karkkia? Syöttekö päivittäin? Jos ette syö päivittäin, niin meneekö jotain makeaa esim. kahvin kanssa? Mikä on normaalia makean käyttöä? Mulla ei ole siitä mitään käsitystä kun kaikkea menee jo niin paljon että itseään pelottaa.
Kommentit (9)
Jotkut sairaudet (esim. pahanlaatuiset kasvaimet) voivat nostaa energiatarvetta. Tämä on tietysti epätodennäk. mutta kannattaa huomioida.
Saatko sään. kunnon ateriat? Suosittelen kiinnittämään huomiota ruokavalioon, kunnon aamiainen, välipala, lounas, välipala, päivällinen ja mahd. iltapala. Kun saa riittävästi terveellistä ruokaa energiatarve täyttyy eikä tarvitse napostella herkkuja. Painokin pysyy paremmin kurissa.
Olen itse entinen suklaahirmu, sain makeannälän aisoihin kun aloin lasten kasvettua (ehtiä) ruokkia itsenikin säännöllisesti samoihin aikoihin kun lapset. Enää en tarvitse ollenkaan niin paljon herkkuja.
Aterian jälkeen voi ottaa jotain makeaa (jugurtti, hedelmä, keksi), kun on vatsa täysi ei tule ahmittua koko keksipakettia.
Riittävä uni auttaa, sokeria tekee mieli usein silloin kun on väsynyt.
ateriat, mutta silti makean himo valtava. Syön vähintään pussillisen karkkia päivässä. usein lisäksi vielä suklaata, pullaa ym
pysäytti. Aterioiden koostumukset ja koot paperille ja sokereita mittaamaan. Pian oppi, miten ne pysyvät kohdallaan ja miten eivät. Pieni herkuttelu sokereiden puolesta on sallittua vaikka päivittäin, kunhan kokonaisuus on kunnossa. En olisi uskonut, että opin kohtuukäyttäjäksi. Karkkipussi voi olla vaikka kuukauden avaamattomana kaapissa. Voin myös syödä 1-3 suklaakarkkia ja lopettaa siihen. En olisi ikinä tätä itsestäni uskonut.
sitten aloin tarkkailla painoani ja jätin ruokavaliosta pois pastan, riisin, perunan, vaalean leivän. Syön paljon proteiinia (rahkaa tai maustamatonta jugurttia mehukeiton kanssa,tonnikalaa, kanaa, munia, raejuustoa)
syön myös paljon kasviksia ja juustoa ruisleivän päällä ja fetaa salaatissa.
Paino on tippunut, mutta ennen kaikkea makeanhimo on hävinnyt!!!
Ennenkin olen tälläistä "diettiä" koittanut ja silloinkin makeanhimo katosi. 3-4 päivää menee, mutta sitten on kyllä huomaa eron.
Viikonloppuna söin pitsaa ja sämpylää ja kyllä huomasi,että alkoi karkkia tehdä mieli.
Nyt tällä viikolla olen taas palannut takaisin tähän eikä herkkuja tee mieli.
En ole mikään karppaaja, syön ruisleipää ja kaurapuuroa ja tänäänkin söin munkin päiväkodin vappujuhlissa, mutta yleisesti koitan vältellä noita vaaleita jauhoja...
vuoksi jää turhat hiilarit ihan itsestään. Ei siis valkoisia jauhoja, pastaa eikä perunaakaan ylenmäärin. Esim kaupan hillot tuntuvat niin sokerisilta että jää syömättä. Marjarahkakin on nykyisin vain marjoja ja rahkaa, ei enää kermaa ja sokeria. Ja aiemmin saatoin samana päivänä syödä pullaa, jäätelöä ja levyn suklaata. Helposti.
Joka päivä syön jäätelöä, keksejä, karkkia isoja määriä. SYön kyllä hyvin ruokaakin, liikun paljon ja taistelen painon kanssa jatkuvasti eli pudotusvaraa olisi kyllä. Vaan makeanhimo on tolkuton. Voisin elää ilman ruokaa ja syödä pelkkiä herkkuja. On tosi vaikeaa syödä vain hyviä hiilareita, kun muksut pitää ruokkia. Huoh.
Joka päivä syön jäätelöä, keksejä, karkkia isoja määriä. SYön kyllä hyvin ruokaakin, liikun paljon ja taistelen painon kanssa jatkuvasti eli pudotusvaraa olisi kyllä. Vaan makeanhimo on tolkuton. Voisin elää ilman ruokaa ja syödä pelkkiä herkkuja. On tosi vaikeaa syödä vain hyviä hiilareita, kun muksut pitää ruokkia. Huoh.
mutta pitää vaan ottaa itseään niskasta kiinni.
Koitat ensin vain muutaman päivän, siihen on helpompi motivoitua. Kun teet lapsille ruokaa niin otat sitä samaa ruokaa, mutta korvaat pastan, riisin yms. vaikka kasviksilla, salaatilla jossa juustoa tms. netistä löytyy paljon ohjeita!
tai teet muutamana päivänä muksuille sellaista ruokaa joka sopii sinullekkin. Esim. wokkia, keittoa
muista syödä säännöllisesti ja kunnon aamupala, muuten illalla iskee himo kaikkeen!
rahka+mehukeitto auttaa makeanhimoon aluksi
Millaisia on ihmisten ruoka-annokset? Siis normaalit!?!
Tuntuu että olen ihan hakotteillä koko ruokailun suhteen? Mistä apua? En halua mitään painonvartijoita tai vastaavia mutta mistä tietää mikä on oikea annos itselleen että laihtuu järkevästi ja ei tule mitään mättökohtauksia???