Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tehdä itse tippaleipiä ja rosetteja, onnistuuko?

Vierailija
28.04.2010 |

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvakattilan pohjalle metallilieriöitä, joita saat vaikka säilykepurkkien seinistä, ittotat vaan pohjat. Tippaleipätaikina ketsuppipulloon ja s iitä puristamalla matallilieriön sisään. Helppoa.

Rosetit ovat helppoja nekin, mutta hitaampia tehdä. Rauta on kuumennettava ensin öljysä, sitten painettava varovasti taikinaan niin, että rautamuotin yläpintaan ei mene taikinaan ja sitten pidettävä rautaa öljyssä kunnes rosetti kypsä.

Vierailija
2/6 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vastaus siis että onnistuu kun on oikeat työvälineet.

Tippaleivät onnistuu kotonakin ja olen niitä tehnyt.

Säästät muutaman säilykepurkin ja avaat toisenkin päädyn ja poistat paperin ja liimat purkin päältä. Peset ja kuivaat purkit. Hernekeittopurkit ovat ok.

Laitat peltitölkit kattilaan jossa on kuumaa rasvaa ja valutat tippaleipätaikinaa siihen peltipurkkeihin sikinsokin yhtenäisenä nauhana.

Annat paistua hetken aikaa ja nostat peltipurkit pois pihdeillä ettet polta sormiasi ja käännät tippaleivät ja paistat loppuun sitten nostat pois.

Laita vadille talouspaperia johon valuu ylimääräinen öljy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista on öljyn oikea lämpötila. Jos öljy on liian kylmää, tippaleivistä tulee pullamaisia, eikä tippaleivän säikeet jää eroon toisistaan. Jos taas liian kuumaa öljyä, niin ohuet säikeet herkästi palavat. Tippaleivän olen pursottanut ihan tavallisesta muovipussista (säilöntä), johon on tehty reikä (kannattaa leikata aluksi pieni ja tarpeen mukaan suurentaa). Tippaleipä pursotetaan öljypadan tai -kattilan pohjalla olevaan metallikauhaan tai muottiin ja kiepsautetaan siitä vapaasti kypsymään.

Tekisin tänäkin vappuna, mutta kun täytyy välttää herkkuja, ettei masussa olevasta vauvasta tule liian isoa.. Onnea yritykseen!

Vierailija
4/6 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tippaleipiä teen joka vuosi munkkiel lisäksi, rosetteja harvemmin.

Ei tippaleipien tekemiseen tarvita mitään peltipurkkeja tms. Ihan normaali syvä metallinen keittokauha käy vallan mainiosti.

Tippaleipätaikina vaikka vanhaan ketsuppipurkkiin tai pursottimeen (ohut kärki), kauha öljyyn niin että se on täynnä öljyä, mutta reuna hieman pinnan yläpuolella. Siihen pursotetaan sikin sokin reippaasti taikinaa ja kun on riittävästi, niin kauha painetaan pohjalle, jolloin tippaleipä irtoaa ja jää kellumaan pinnalle. Käännetään kun on ruskeaalapuolelta.

Vierailija
5/6 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostellaan kun vappu tulossa

Vierailija
6/6 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä onnistuu pitämään öljyn tasalämpöisenä? Olisi kiva kokeilla tippaleipiä itse, mutta tuo kuuman öljyn kanssa puljaaminen kammottaa. En osaa pitää perunan keitinvettäkään samoissa lukemissa koko ajan, vaan välillä kiehuu, välillä haalistuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän