Näkyykö kasvain aina magneettikuvassa?
Vai voiko olla ettei joku näykään?
Toivottavasti joku osaa sanoa
Kommentit (15)
Ainiin, minulla se patti tuntui myöskin käteen. Lääkärit väittivät ensin päivystyksessä että se on vain vatsalihaksen reunama tms.
Sinnikkäästi kävin valittamassa ja yksityiseltä hakemassa pohjaa omille väitteilleni. Toivon, että saan tämän jutun loppuunkäsiteltyä mahdollisimman pian. En aio pitkittää tätä enää yhtään!!!!!!!!!!
Röntgen on epätarkka, mutta magneettikuva tarkka (jos sitä lukee ammattitaitoinen lääkäri).
Sitä sitten en tiedä, antaako se usein "vääriä hälyjä".
Mitä kasvainta epäilet?
mutta mahassa selvästi tuntuu kasvavan jotain. Tavallisessa ultrassa se näkyi ja lääkäri tunsi, gyn. ultrassa ei näkynyt, eikä sitte magneettikuvassakaan. Mutta itse selvästi tunnen jotain siellä kasvavan.
Riippuu vissiin leikkeiden lukumäärästä ja tiheydestä?
mutta mahassa selvästi tuntuu kasvavan jotain. Tavallisessa ultrassa se näkyi ja lääkäri tunsi, gyn. ultrassa ei näkynyt, eikä sitte magneettikuvassakaan. Mutta itse selvästi tunnen jotain siellä kasvavan.
Oletan, että puhut todella MAHASTA etkä kohdusta. Jos vatsasi on tähystetty ja magneettikuvattu, niin luovu jo tunteestasi.
kyllä minä muuten TUNNEN ja sen tuntemisen perusteella olen asiasta huolestunut ja aikanaan mennyt lääkäriin joka sitten tunsi myös että jotain on. Oli se mitä tahansa mutta kyllä minä sen TUNNEN.
Eikös siitä voisi ottaa neulanäytettä.
Magneetissa ei näy suolisto, koska se liikkuu.
Viipaleröntgenissä ehkä näkyisi tuo paremmin.
jos kasvain on epämääräinen ja kudokseltaan samantyyppinen muun kudoksen kanssa, se ei aina näy magneetillakaan. Edes kontrastiaineella.
Maha varsinkin on ikävä kuvattava, kun siellä on niin paljon kaikkea roinaa ja esim. suolen sisällön erottaminen jostain kasvaimesta on vaikeaa.
Mutta jos kasvain on niin iso, että luulet sen tuntevasi, se näkyy taatusti noilla kuvausmenetelmillä. Tavallinen uä antaa kyllä paljon vääriä positiivisia, siksi sinut on sinne magneettiin laitettu.
kyllä minä muuten TUNNEN ja sen tuntemisen perusteella olen asiasta huolestunut ja aikanaan mennyt lääkäriin joka sitten tunsi myös että jotain on. Oli se mitä tahansa mutta kyllä minä sen TUNNEN.
Jos mahasi on magneettikuvattu, ei siellä oikeasti voi kasvaa mitään. Magneettikuva varmuudella havaitsee sellaisen kokoiset kasvaimet, jotka lääkäri voisi ultrassakin havaita.
Todennäköisempää on, että olet hiukan luulosairas. Älä välitä, minäkin olen! Ja kun kehno lääkäri on valanut öljyä liekkeihin luulottelemalla ääneen asioita ennen tutkimustuloksia, sinä et osaa luopua pelostasi.
Vaihtoehtona tietysti on, että ramppaat loputtomiin lääkäreillä. Mutta joudut kustantamaan lisätutkimukset mitä todennäköisimmin itse, jos kerran mitään evidenssiä kasvaimesta ei ole.
TOKI sitten voi aina miettiä sitä, mistä kipu johtuu, voiko sille olla jokin muu syy.
mitä lääkäri tunsi ja mitä ultrassa näkyi oli silloin noin parin sentin kokoinen. Täytynee alkaa odottelemaan tuleeko jotain pahempia oireita.
eikö se aiheuttanut mitään lisätutkimuksia, joissa näkyisi.
Mun tutulla kävi niin, että tunsi patin rinnassaan ja se ei näkynyt jommassa kummassa, joko ultrassa tai mammografiassa. Otettiin neulanäyte ja sen mukaan oli vaaraton. Tuttuni sitten kumminkin vaati sen poistoa ja se oli syöpä. Tuttuni parani kyllä, mutta raskaus keskeytettiin.
mitä lääkäri tunsi ja mitä ultrassa näkyi oli silloin noin parin sentin kokoinen. Täytynee alkaa odottelemaan tuleeko jotain pahempia oireita.
magneettikuvalla ei voi kuvata liikkuvaa osaa ja mahassa on koko ajan liikettä. Samoin vatsassa.
Maha ja mahalaukku on sama asia. Vatsa on sitten koko vatsan alue sisältäen suolistonkin.
Mulla on vastaava vaiva ja olen täysin tietoinen,jotta on kasvain alavatsan oikealla puolella. Varmaan on jossain lantionalueella kiinni ja ns.repeytävä tuntu,kun makaan vasemmalla kyljellä. Oikealla taas painekipu,myös virtsarakkoon. Olen kyllääntynyt,joka päivä särkyä ja pahimmillaan kova polte ja kirvely. Ei apua terveyskeskuksesta,ei yksityiseltä. Gynen ultrassa ei näy mitään ja alavatsa on ultrattu jo yli 10v.sitten,paremmin en muista. Tämä vie voimavaroja,masentaa ja ottaa hermoihin,kun on kovin kipeänä.
Olen 2 vuotta ravannut lääkärissä valittamassa mahakipua. Viime kesänä minulle taas sanottiin että mahakivut ovat vain ilmavaivoja. Menin työterveyslääkärille kun en voinut istua töissä kun aina joku painoi alamahalla. Hän laittoi lähetteen yksityiselle ultraan.
Ultrassa näkyi 4cm pyöreä muutos oikealla lantiossa kohdun vieressä. Minulla oli aika varattuna parin päivän päästä keskus-sairaalaan tutkimuksiin. Tutkimuksissa päätettiin suorittaa vaihtoviiltoleikkaus, jossa mahani aukaistiin ja katsottiin mitä siellä näkyy. (Olin tuolloin raskaana rv 15 joten tt-kuvausta/muuta säteilyä aiheuttavaa kuvausta ei voitu tehdä) leikkauksessa he löysivät vain suurentuneen munasarjan. Kivut jatkuivat leikkauksen jälkeen ja munasarjaa tarkkailtiin raskausaikana äitipolilla.
Nyt helmikuussa kun menin lapseni syntymän jälkeen jälkitarkastukseen tarkistettiin myös se muutos, sitä ei näkynyt, mutta varmuutta siitä ei saatu, joten sain lähetteen tietokonetomografiaan. Kävin tietokoneromografiassa viime viikolla, varjoainetta ruiskutettiin suoneen ja kone otti monta sataa kuvaa vatsastani. Tänään kävin kuuntelemassa tulokset. Kohdun vieressä on edelleen jokin 4cm kokoinen patti, lääkäri ultrasi huvikseen ja siinä ei näkynyt mitään.. kuten ei näkynyt helmikuussa eikä maaliskuussakaan. Nyt hän alkoi taas epäilemään että ehkä mahassani ei olekaan mitään vaikka sitä särkee joka vitun päivä!! Ja viime viikolla otetuissa kuvissa näkyy selvästi jotain.
Nyt pitää taas odotella. Mutta kun olen asiaa tutkinut ja oman yksityisen radiologin kanssa keskustellut niin hän sanoi että niitten pitäisi näkyä magneetissa. Hän suositteli minullekin sitä ja sanoi että tt-kuvaus on viimeisin tutkimuskeino jota hän minulle suosittelee, silti siihen julkisen kautta pistettiin.
Nyt varmaan varaan yksityiseltä ajan magneettiin että voin lyödä jauhot suuhun että mahassa todella on jotain eikä kyse ole mistään munasarjasta, sillä tänään kaikki näky ultrassa normaalina. Enkä usko että viikossa mikään yht'äkkiä mahastani häviää.
Ultra on epäluotettava, jos pitää tutkia suolistoa/syvempiä kudoksia. Sen olen oppinut ja sen on oma radiologini sanonut.