Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

M: pullomaitolapsilla enemmän ongelmia

Vierailija
27.04.2010 |

Olen tehnyt tässä ystäväpiirissä (melkein 15 alle 5v. lasta) pientä seurantaa ja pistää kyl silmään että rintamaitolapset ovat jotenkin rauhallisempia. Meillä sama juttu, molemmat mukulat ovat saaneet pääasiassa rintaa ekan vuoden ja rauhallisen ja tasapainoisen tuntuisia ovat. Tulee mieleen, että liittyiskö se jotenkin suurempaan läheisyyteen vai oisko äidinmaidossa jokin aines, joka rauhoittaa? Kannustan joka tapauksessa kaikkia minimoimaan pullomaidon, uskon, että se ei ole lapselle sama asia kuin "tissi".

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin pullolapsi ja ei ikinä ole ollut minkäänlaisia ihottumia tai allergioita ja muutaman kuukauden ikäisestä nukuin läpi yön. Itsellä kaksi pitkälle imetettyä lasta ja toinen on ollut itse rauhallisuus ja toinen alkukuukaudet hyvinkin vaativa.

Kyllä se rauhallisuus tai rauhattomuus riippuu vaan lapsesta itsestään tai joskus elinympäristöstä.

Vierailija
22/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi joutui sairaalaan ja hän sai erikoismaitoa ensimmäiset 3 kk. Joten en voinut imettää, mutta ruokin lastani kyllä sylissä ja ihokontaktissa, vaikka pullosta maidon saikin. Lapsi on ihan tasapainoinen ja rauhallinen tapaus, keskittymiskykyinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla kovin fiksu ap?

Erot lasten vilkkaudessa eivät johdu ruoasta, se maito ei mitään sen ihmeellisempiä rauhoittavia aineita sisällä (tietysti, jos äiti niitä napsii suuhunsa, mutta siitä ei ole nyt kyse).

Lapsilla on temperamenttieroja ihan normaalisti, perheen sisälläkin erilaisia lapsia vaikka olisi samalla tavalla hoidettu imetys tai pullolla syöttäminen kaikilla. Lisäksi perheet ovat erilaisia, joissain perheissä kaikki lapset ovat rauhallisia ympäristöstä johtuen, rauhallinen ja tasapainoinen elämä rauhoittaa vilkastakin lasta ja rauhaton, turvaton olo tekee muuten rauhallisen lapsen villiksi.

Läheisyyttä lapset saavat vauvoina juuri sen verran kuin vanhemmat ovat valmiita lapsilleen antamaan, ei se rinnassa roikkuminen siihen vaikuta!

Olen kyllä imettänyt omat lapseni, mutta ihan muista syistä kuin luonnetta muokatakseni.

Vierailija
24/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko myöntää tän keskustelun jälkeen, että ehkä sillä maidon koostumuksella ei ole niin paljon merkitystä lapsen käyttäytymiseen. Mutta tässä samalla olen miettinyt aika paljon tätä koko asiaa (kiitos teidän kaikkien!), ja mun on pakko sanoa, että mun tuntemat uraäidit ovat aika vahvasti pulloäitejä ja heille yhteistä on valittaminen ja sellainen pieni viestintä, että vaikeeta on lapsen kanssa. Ehkä se vaan on se hektinen työelämä, joka opettaa tyytymättömäksi ja vieraannuttaa olemisesta ja kohtaamisesta, että on pakko tehdäjotakin koko ajan ja myös olla itsekäs. En tiedä, mutta en todellakaan aina jaksais kuunnella näiden "uraohjusten" kitinää ja haikailua takaisin töihin.

Vierailija
25/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmaksi osaksi pulloruokittu esikoinen oli ja on erittäin rauhallinen, empaattinen ym. Ja erittäin vähän sairastellut! Suurimmaksi osaksi rintaruokitut kaksoset taas aloittivat sairastelun 2-viikkoisena, ja saivat kaikki mahdolliset pöpöt ja korvakierteet. Ovat erittäin rauhattomia ja raisuja leikeissään. Ja nukkuneet erityisen huonosti verrattuna esikoiseen.

Vierailija
26/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minustakin sinä kuulostat todella yksinkertaiselta ihmiseltä, jolla on todella suppea käsitys kaikesta.

Vierailija
27/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystynyt imettämään vaikka olisin tosi tosi tosi paljon halunnut. LApsi on ollut huono nukkumaan, mutta saa kyllä olla sylissä ja nukkua kyljessä jos ei uni muuten tule. Mistään "en pysty olemaan tiiviisti lähellä toista ihmistä"- tilanteesta ei todellakaan ole kyse. Rakastan lastani, minusta on ihanaa olla kotona äitinä ja toivon kovasti voivani imettää seuraavaa pidempään. En valita mielestäni turhasta, vaikka joskus kyllä on huonojakin päiviä - liekö se sitten liikaa valitusta mielestäsi.

Mees nyt ap vähän itteesi ja mieti millaista typeryyttä päästelet.

Vierailija
28/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän täysimetyksen suosituskin on laskemassa kuudesta kuukaudesta takaisin neljään, koska allergiat eivät vähenny ja vauva tarvii jo 4kk+ ikäisenä lisärautaa ravinnosta.

imetyssuositukset eivät ole muuttumassa, aivan pari kuukautta sitten STM antoi aiheesta tiedotteen.

Toki jotkut vauvat (etenkin keskoset) saattavat tarvita raudan vuoksi muutakin ravintoa jo aiemmin kuin 6 kk:n iässä, mutta anemia on aika harvinaista imetetyillä lapsilla, rauta kun imeytyy äidinmaidosta hyvin.

Vierailija
29/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on aina ollut rauhallinen, ei kitise turhasta ja muutenki niin iloinen tyttö :) imetin 6 viikkoa ja sen jälkeen pulloruokintaan siirryttiin. toki on menevä tytteli! mutta ei kitise ja aina iloinen. nousi seisomaan 8kk ikäisenä, kävelee nyt tukia vasten ja ikää 9kk. mun mielestä aivan turha sanoa että pulloruokitut on jotenkin rauhattomia lapsia!! huh huh!!

Vierailija
30/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et voi olla tosissas? ei toi kyl pidä yhtään paikkansa...esikoistani en imettänyt yhtään sai heti kun syntyi pullosta ja ei ole ollut kun kerran kipeä,nyt on 8vuotias:) toista lastani imetin mutta hän onkin sairastellut ihan vauvasta asti...ja kolmas muksu sai pullosta ja on terveenä pysynytkin...

ja äidin maidosta pitäs saada joku suoja? just joo:)

Vierailija
31/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetyssuositukset eivät ole muuttumassa, aivan pari kuukautta sitten STM antoi aiheesta tiedotteen.

Toki jotkut vauvat (etenkin keskoset) saattavat tarvita raudan vuoksi muutakin ravintoa jo aiemmin kuin 6 kk:n iässä, mutta anemia on aika harvinaista imetetyillä lapsilla, rauta kun imeytyy äidinmaidosta hyvin.

Nykyinen suositus on vuodelta 2004. joten viimeisiä vetelee. Kukaan ei tosin tiedä, millainen uudesta suosituksesta tulee.

Miksi muuten imetysfanaatikot pelkäävät mahdollisia uusia suosituksia? Ette kai te luule, että mikään ei tässä maailmassa muutu?

Vierailija
32/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 3 pulloruokittua lasta (ei omasta tahdostani). Ovat ns. "kilttejä", hoitopaikoissa ja kyläpaikoissa pidettyjä ja tervetulleita. Muutamalla tutulla puoliadhd-tapaus, imetetty tietääkseni. En mä jaksa edes jatkaa näin typerästä asiasta, naurattaa, ei edes harmita

Vierailija
33/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pullolapsia ja toinen on itse rauhallisuus ja toinen kaikkein vilkkain näistä neljästä. Imetetyt on jotain siltä väliltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi