Miten saan hyvän ryhdin??
minulla huono ryhti ja mieskin nauroi että vanhana mummona musta tulee kyttyrä selkä mummeli :D istun siis tosi huono ryhtisesti,kävellessä kiinnitän huomiota ja tuntuu luontevalta pitää ryhti hyvänä.istuessa kun koitan istua ryhdikkäästi niin on jotenkin vaivalloista ja ahdistavaa. Kaunis ryhti kaunistaa joten vinkkejä! miten saa hyvän ryhdin vai voiko sitä enää saavuttaa!?
Kommentit (13)
Ohjaaja sanoi, että kadullakin erottuu selvästi ne, jotka harrastavat joogaa tai pilatesta tai jotakin tanssia. Pilates pistää korsetin kuntoon. :-)
muihinkin lihasongelmiin jne. Omistan kirjan josta teen säännöllisesti syvävenytyksiä 2-3 krt viikossa. Ja ei, en ole Putkiston markkinointi-assistentti :O
http://www.methodputkisto.com/
niin opettele oikea asento.
Kun esim. istut, niin katso ovatko olkapääsi edempänä kuin niskasi. Oletettavasti ovat.
Istu selkä suorana ja käännä olkapääsi taakse kuin levittäisit siipesi. Jos sinulla on huono ryhti, ovat edessä olevat rintalihakset lyhentyneet ja olkapäiden taakse vieminen kysyy pientä lihasvoimaa.
Hartioita täytyy pitää takana niin kauan ja niin usein, että siitä tulee luonnollinen asento, eikä tarvitse koko ajan jänniittää että ne pysyvät siellä.
Vaikeaa..... Mutta pakko ryhdistäytyä, on muuten kamalat niska-hartiasäryt.
minulla täysin sama ongelma. välillä yritän olla ryhdikkäänä niin tuntuu että se näyttää hassulle :) kun on tottunut omaan huonoon ryhtiin. oon kokeillut venytellä rintalihaksia. pitäis varmaan saada tuonne yläselkään lihaksia, millähän ohjeilla sais nuo hartiat pysymään takana...?
Kun suoristat ryhtiä, muista ajatella suoristaa selkää rintaliivien lukon kohdalta niin tulee luonnollinen ja oikea ryhti, ei liikaa.
Yks hyvä mielikuvaharjoitus, jonka opin aikoinaan balettitunnilla, on kuvitella että olet naruilla ohjailtava nukke, katossa kiinni. Kävele tai istu niin, että pidät ne kuvitteelliset narut aina tiukalla.
Jos vaan on mahdollisuus, niin mene pilates-tunneille! Aivan mahtavaa liikuntaa. Siinä hoikistuu ja lihakset vahvistuu (=ryhti paranee) Suosittelen erittäin lämpimästi! :)
Myöhemmin sitä ei saa korjattua. Tämän takia tulisi muistuttaa lapsia aina hyvästä ryhdistä. Nyky koululiikunnassa hyvän ryhdin merkitys on kadonnut.
Pieni näpäytys aina otsaan tai käsille jos ryhti romahtaa. Aikuisena sitä on lähes mahdotonta saada kuntoon kun selkäranka on luutunut rumaan asentoon.
Myöhemmin sitä ei saa korjattua. Tämän takia tulisi muistuttaa lapsia aina hyvästä ryhdistä. Nyky koululiikunnassa hyvän ryhdin merkitys on kadonnut. Pieni näpäytys aina otsaan tai käsille jos ryhti romahtaa. Aikuisena sitä on lähes mahdotonta saada kuntoon kun selkäranka on luutunut rumaan asentoon.
vaan sormille!
mm. joogan avulla. Toimi omalla kohdallani, vaikka lapsena minulla olikin huono ryhti.
Kuvittele itsellesi vaikka pitkä jä jäykkä vetoketju etupuolelle ylävartaloa. Siinä samalla menee hartiatkin taaksepäin.
onko kellään ollut tuollaista, onko hyvä, pitääkä hartiat takana?