G: Montako päivää saat olla saikulla ilman lääkärintodistusta?
Minä saan olla kolme, mieheni tarvitsee jo yhdestä päivästä mikä on mielestäni todellä typerää. Viet sitten esim. sairaan lapsen joka oksentaa yöllä ja tarvitsee kotihoitoa seuraavan päivän sen takia lääkäriin?!
Kommentit (28)
Kiitos vaan niille jotka käyttivät 3päivän systeemiä hyväkseen
Jos lapset ovat pitkään kipeinä niin usein pidämme puolikkaita päiviä, siis silleen että toinen on töissä aamupäivän ja toinen iltapäivän. Niitä meidän työpaikat eivät tunnu laskevan poissaolopäiviksi.
sairasta lasta saan olla hoitamassa 4 päivää. Mies tarvitsisi molemmissa tapauksessa (oma tai lapsen sairaus) lääkärintodistuksen ekasta päivästä lähtien.
mutta ei mulla kyllä oo koskaan vielä sairaslomaa ollutkaan vaan aina on lapset hoidettava, olit sairas tai et!
t. kotiäiti
Neljännestä päivästä lähtien todistus, joka voi sitten olla sairaanhoitajan tai lääkärintodistus. Nykyisin ei kaikilla paikkakunnilla edes pääse lääkäriin, koska joissakin kunnissa on "hoitaja-lääkäri-parityöskentely" aloitettu. Silloin hoitaja seuloo ne tapaukset, jotka mielestään kuuluvat lääkärin tutkittavaksi.
Joka päivästä pitää olla todistus, siksi yleensä mies jää kotiin jos vaan pystyy. Jos mun pitää jäädä, sit vietetään yleensä tk:n päivystysjonossa pari tuntia saadakseni todistuksen. Sairaanhoitaja sen kirjoittaa, joten ei tarvii onneks lääkärille mennä.
saa olla 2 päivää pois ilman todistusta jos kärsii flunssaa tai mahatautia. Muista syistä pitää olla heti todistus.
Tilapäiseen hoitovapaaseen pitää olla heti todistus. Jos lapsi haetaan kesken hoitopäivän päikystä sairaana riittää pk:n johtajan todistus kolmeksi päiväksi. Myös th:n puhelimise saatava todistus kelpaa.
yleensä pahimpaan flunssa-aikaan ilmoitetaan, että saa olla 5 päivää.
aina tarvitaan lääkärintodistus ja se on toimitettava ennen vuoron alkamista, jos mitenkään vain mahdollista.
ilman todistusta, mutta koskaan ei ole ollut ongelma vatsataudissa soittaa pomolle ja kertoa tilanne. ei ole jäännyt saikkuajan palkat saamatta, vaikka tavaraa on pari päivää tullut molemmista päistä ja en todella ole siinä kunnossa lääkärintodistuksia miettinyt. Ihan sama maksaako vai eikö maksa ja kuka ne työt tekee jos meikä oksentaa. Ja en muuten tule oksentelevia lapsiakaan lääkäriin kuskaamaan yhdenpäivän tai parin päivän saikun takia.
ja vain tuo työpaikkalääkärin kirjoittama lappu kelpaa, ei kenenkään muun lääkärin.
Myöskään mies ei saa olla yhtään poissa ilman lääkärintodistusta.
lapsen sairaudesta periaatteessa pitäisi tuoda ekasta päivästä. Käytännössä lapsen sairastaessa teen etätöitä suurimman osan päivää eikä todistusta ole vaadittu.
Sen jälk lääkärin todistus ja ei tarvitse olla työterveyslääkäri.
Mies voi myös olla lapsen kanssa sen 3vrk, itsestään 2vrk, tosin mies ei ole ollut viimeiseen 8-vuoteen sairauden vuoksi pois työstä kuin 2x yhden päivän.
Viikon olen ollut omalla ilmoituksella hoitamassa lasta tai ollut itse kipeänä, niin ja täydellä palkalla.
Mies saa olla kolme päivää, mutta esimies voi antaa myös päivän tai pari enemmän, riippuu tilanteesta. Jos on ilman todistusta tuon kolmannen päivän jälkeen, se menee palkattomaksi. Lääkärintodistuksella saa palkan.
En myöskään voi jäädä aamuvuorosta pois ellen itse hoida tuuraajaa tilalleni. Usein kuitenkaan kukaan ei aamusella puhelimeen vastaa joten töihin on mentävä kunnes joku toionen paikalle pääsee.
Saa nähdä mitä hittoa teen kun töihin palaan ja jos lapsi sairastuu...
flussassa ja mahataudissa ym vastaavissa saa olla 3 päivää, esim. selkäkivuista tai muusta poikkeuksellisemmasta pitää olla lääkärin todistus heti.