Nostaako akateemisuus ihmisen statusta yhteiskunnan silmissä?
Suhtautuuko ihmiset jotenkin eri tavalla, kuin jos olisi "vain" duunari?
Kommentit (39)
Raha nostaa. Ja sitä voi saada paljon myös duunari.
mutta ei se sinänsä määrää asemaa. Eikä vaikuta jokaiseen, osan silmissä akateemisuus jopa laskee arvoa ("epkäytännöllinen haaveilija"). Mutta varsinkin vanhempien ihmisten silmissä, siis sukulaisilla tms maisteri tai inssinjööri on monesti jotain hienompaa kuin kokki tai kirvesmies.
Työmarkkinoilla se voi joskus olla jopa haitta, tutkinnosta riippuen.
Jos katsotaan arvostetuimpien ammattien listaa niin arvostetuimpien joukossa on sekä pitkää koulutusta vaativia ammatteja että sellaisia, joiden koulutus on lyhyempi, mutta jotka tuovat konkreettisesti turvallisuutta ihmisten elämään. Vähiten arvostettuja ovat ammatit, joiden koulutus on lyhin ja jotka eivät vaikuta yhtä suorasti siihen, kuoleeko ihminen vai elääkö.
Jos ihminen on pystynyt sitoutumaan koulutukseen esim. 10 vuotta pidemmäksi ajaksi kuin naapuri niin kyllä se muun yhteisön silmissä on osoitus siitä, että hän on ehkä hankkinut tietoja ja taitoja enemmän kuin se naapuri. Naapuri voi olla tietenkin jopa tietävämpi tai taitavampi, mutta keskimäärin ehkä ei, siitä johtuen, että häneltä on 10 vuotta mennyt suurin osa valveillaoloajasta jonkin sellaisen tekemiseen, joka ei kehitä yhtä paljon kuin koulutus.
Ei hyvää päivää. Mene nyt vaan sinäkin ap opiskelemaan vaikka avoimeen yliopistoon - jospa oppisit vaikka suomen kielen alkuun.
Kaikkiin piireihin ei hyväksytä akateemisia
Kaikkiin piireihin ei hyväksytä akateemisia
Jos ihan statuksesta puhutaan, niin esim. huomattava varallisuus, kuuluisuus (positiivinen sellainen) tai vaikkapa hyvä asema nostavat statusta perusmattimeikäläisen silmissä.
Normaalipiireissä jokainen joutuu lunastamaan oman "statuksensa" ihan itse omana itsenään. Siinä ei akateemisuudella ole yhtään mitään tekemistä. Akateeminen voi olla ihmisenä ihan yhtä tyhmä tai viisas kuin kuka tahansa muukin.
tässä on taas nämä kodin arvot. toiset arvostaa akateemisuutta yli kaiken, varsinkin jos on kaksi akateemista ja yksi opistotasoinen samassa seurueessa, niin tapahtuu liittoitumista. Osaamista on monenlaista ja kaikkia tarvitaan, kaikki akateemiset eivät tätä vaan oikein hokaa...
Kaikkiin piireihin ei hyväksytä akateemisia
missä kaikki on joitain duunareita tai vastaavia. Katsottais varmaan vähän hitaasti jos tänne yrittäisi tunkea joku akateeminen.
mutta ei se sinänsä määrää asemaa. Eikä vaikuta jokaiseen, osan silmissä akateemisuus jopa laskee arvoa ("epkäytännöllinen haaveilija"). Mutta varsinkin vanhempien ihmisten silmissä, siis sukulaisilla tms maisteri tai inssinjööri on monesti jotain hienompaa kuin kokki tai kirvesmies.
EMÄMUNAUS! Se on DIPLOMI-insinööri se akateeminen titteli :D
Itse en nimittäin ihan helposti olisi ottanut itselleni duunarimiestä.
Jo olisi akateeminen sukukin kummastellut kovasti.
"lika barn leka bäst"
t. akateeminen, jonka ystäväpiiriin kuuluu kaikenlaisia ihmisiä
No esim tämä meidän mökkialue on yksi semmonen
Kaikkiin piireihin ei hyväksytä akateemisia
missä kaikki on joitain duunareita tai vastaavia. Katsottais varmaan vähän hitaasti jos tänne yrittäisi tunkea joku akateeminen.
Minusta yksi suurista elämän rikkauksita on ihmisten erilaisuus. Eikä ihmistä määritä vain hänen koulutuksensa tai työnsä, todellakaan..
No esim tämä meidän mökkialue on yksi semmonen
Kaikkiin piireihin ei hyväksytä akateemisia
missä kaikki on joitain duunareita tai vastaavia. Katsottais varmaan vähän hitaasti jos tänne yrittäisi tunkea joku akateeminen.
Meidän tuttavapiirissä ainakin nämä kasvatustieteiden, valtiotieteiden, luonnontieteiden yms maisterit ja dippainssit ei ole yhtään sen kummempaa porukkaa kuin muutkaan tallaajat, ainoastaan tietyt perinteiset akateemiset urat on jotain erityistiä, kuten lääkärit ja juristit. Osa kauppatieteilijöistä mahtuu tähän porukkaan myös, mutta ei todellakaan mitkään markkinoinnin tms lukijat.
Onhan se nyt kumma, ettei millään ihmisen tekemisellä olisi muka merkitystä! Tottakai vaivan ja menestyksen täytyy tuoda jotain arvonantoa, on kyse ammatista, vanhemmuudesta tai mistä vaan.
sitä edes tietää, kuka on akateeminen? En mä esim. mökkinaapureille ole mun koulutustasoa huudellut. Toki tietävät ammatin noin suunnilleen, mutta yhtä hyvin voisi olla ei-akateeminen...
Työpaikalla tietty usein koulutus on tiedossa ja toki sitä arvostetaan siinä missä muitakin työhön vaikuttavia saavutuksia kuten vaikkapa työkokemusta.
Hyvä yleissivistys, ja hyvät tavat on tärkeintä, koulutuksesta viis. Pöllönä pidän ihmistä jonka on tuotava oppiarvonsa, tai ammattinsa esiin, samoin sitä, että puhutaan "ystäväni akateemikko sejase" tyyliin.
itse arvostan koulutusta enemmän kuin rahaa. tietyt akateemiset ammatit suorastaan nolostuttavan paljon nostavat statusta.
t. lisensiaatti, väitöskirja tyän alla
Yritysmaailmassa voit edetä hyvinkin ilman akateemisia opintoja. Akateemisuus ei siellä nosta arvostustasi.
Eli mitä tarkoiat "yhteiskunnalla"?