Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nostaako akateemisuus ihmisen statusta yhteiskunnan silmissä?

Vierailija
26.04.2010 |

Suhtautuuko ihmiset jotenkin eri tavalla, kuin jos olisi "vain" duunari?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritysmaailmassa voit edetä hyvinkin ilman akateemisia opintoja. Akateemisuus ei siellä nosta arvostustasi.



Eli mitä tarkoiat "yhteiskunnalla"?



Vierailija
2/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha nostaa. Ja sitä voi saada paljon myös duunari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei se sinänsä määrää asemaa. Eikä vaikuta jokaiseen, osan silmissä akateemisuus jopa laskee arvoa ("epkäytännöllinen haaveilija"). Mutta varsinkin vanhempien ihmisten silmissä, siis sukulaisilla tms maisteri tai inssinjööri on monesti jotain hienompaa kuin kokki tai kirvesmies.

Vierailija
4/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinoilla se voi joskus olla jopa haitta, tutkinnosta riippuen.

Vierailija
5/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsotaan arvostetuimpien ammattien listaa niin arvostetuimpien joukossa on sekä pitkää koulutusta vaativia ammatteja että sellaisia, joiden koulutus on lyhyempi, mutta jotka tuovat konkreettisesti turvallisuutta ihmisten elämään. Vähiten arvostettuja ovat ammatit, joiden koulutus on lyhin ja jotka eivät vaikuta yhtä suorasti siihen, kuoleeko ihminen vai elääkö.



Jos ihminen on pystynyt sitoutumaan koulutukseen esim. 10 vuotta pidemmäksi ajaksi kuin naapuri niin kyllä se muun yhteisön silmissä on osoitus siitä, että hän on ehkä hankkinut tietoja ja taitoja enemmän kuin se naapuri. Naapuri voi olla tietenkin jopa tietävämpi tai taitavampi, mutta keskimäärin ehkä ei, siitä johtuen, että häneltä on 10 vuotta mennyt suurin osa valveillaoloajasta jonkin sellaisen tekemiseen, joka ei kehitä yhtä paljon kuin koulutus.

Vierailija
6/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvää päivää. Mene nyt vaan sinäkin ap opiskelemaan vaikka avoimeen yliopistoon - jospa oppisit vaikka suomen kielen alkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin piireihin ei hyväksytä akateemisia

Vierailija
8/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin piireihin ei hyväksytä akateemisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan statuksesta puhutaan, niin esim. huomattava varallisuus, kuuluisuus (positiivinen sellainen) tai vaikkapa hyvä asema nostavat statusta perusmattimeikäläisen silmissä.



Normaalipiireissä jokainen joutuu lunastamaan oman "statuksensa" ihan itse omana itsenään. Siinä ei akateemisuudella ole yhtään mitään tekemistä. Akateeminen voi olla ihmisenä ihan yhtä tyhmä tai viisas kuin kuka tahansa muukin.

Vierailija
10/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä on taas nämä kodin arvot. toiset arvostaa akateemisuutta yli kaiken, varsinkin jos on kaksi akateemista ja yksi opistotasoinen samassa seurueessa, niin tapahtuu liittoitumista. Osaamista on monenlaista ja kaikkia tarvitaan, kaikki akateemiset eivät tätä vaan oikein hokaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin piireihin ei hyväksytä akateemisia


missä kaikki on joitain duunareita tai vastaavia. Katsottais varmaan vähän hitaasti jos tänne yrittäisi tunkea joku akateeminen.

Vierailija
12/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei se sinänsä määrää asemaa. Eikä vaikuta jokaiseen, osan silmissä akateemisuus jopa laskee arvoa ("epkäytännöllinen haaveilija"). Mutta varsinkin vanhempien ihmisten silmissä, siis sukulaisilla tms maisteri tai inssinjööri on monesti jotain hienompaa kuin kokki tai kirvesmies.

EMÄMUNAUS! Se on DIPLOMI-insinööri se akateeminen titteli :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en nimittäin ihan helposti olisi ottanut itselleni duunarimiestä.

Jo olisi akateeminen sukukin kummastellut kovasti.

"lika barn leka bäst"

Vierailija
14/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. akateeminen, jonka ystäväpiiriin kuuluu kaikenlaisia ihmisiä

No esim tämä meidän mökkialue on yksi semmonen

Kaikkiin piireihin ei hyväksytä akateemisia

missä kaikki on joitain duunareita tai vastaavia. Katsottais varmaan vähän hitaasti jos tänne yrittäisi tunkea joku akateeminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta yksi suurista elämän rikkauksita on ihmisten erilaisuus. Eikä ihmistä määritä vain hänen koulutuksensa tai työnsä, todellakaan..

No esim tämä meidän mökkialue on yksi semmonen

Kaikkiin piireihin ei hyväksytä akateemisia

missä kaikki on joitain duunareita tai vastaavia. Katsottais varmaan vähän hitaasti jos tänne yrittäisi tunkea joku akateeminen.

Vierailija
16/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tuttavapiirissä ainakin nämä kasvatustieteiden, valtiotieteiden, luonnontieteiden yms maisterit ja dippainssit ei ole yhtään sen kummempaa porukkaa kuin muutkaan tallaajat, ainoastaan tietyt perinteiset akateemiset urat on jotain erityistiä, kuten lääkärit ja juristit. Osa kauppatieteilijöistä mahtuu tähän porukkaan myös, mutta ei todellakaan mitkään markkinoinnin tms lukijat.

Vierailija
17/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt kumma, ettei millään ihmisen tekemisellä olisi muka merkitystä! Tottakai vaivan ja menestyksen täytyy tuoda jotain arvonantoa, on kyse ammatista, vanhemmuudesta tai mistä vaan.

Vierailija
18/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä edes tietää, kuka on akateeminen? En mä esim. mökkinaapureille ole mun koulutustasoa huudellut. Toki tietävät ammatin noin suunnilleen, mutta yhtä hyvin voisi olla ei-akateeminen...



Työpaikalla tietty usein koulutus on tiedossa ja toki sitä arvostetaan siinä missä muitakin työhön vaikuttavia saavutuksia kuten vaikkapa työkokemusta.

Vierailija
19/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä yleissivistys, ja hyvät tavat on tärkeintä, koulutuksesta viis. Pöllönä pidän ihmistä jonka on tuotava oppiarvonsa, tai ammattinsa esiin, samoin sitä, että puhutaan "ystäväni akateemikko sejase" tyyliin.

Vierailija
20/39 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse arvostan koulutusta enemmän kuin rahaa. tietyt akateemiset ammatit suorastaan nolostuttavan paljon nostavat statusta.

t. lisensiaatti, väitöskirja tyän alla