Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuoleeko MS-tautiin?

Vierailija
23.04.2010 |

Kuinka nopeasti pahenee ja mitkä ennusteet. Jos on sairastanut jo 10 vuotta.

Kiitos paljon jos joku kehtaisi minulle kertoa.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteilla ms-tautiin sairastunut pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle, kun taudinkuva tuntuu olevan noin hitaasti etenevä ja jopa "helppo" moniin muihin sairauksiin verrattuna? Olisi kiva jos joku eläköitynyt ms-potilas tai sellaisen tunteva kertoisi. Vai onko tauti niin yksilöllisen erilainen että toinen jatkaa eläkeikään asti ja toinen ei vaan jaksa?

Vierailija
42/52 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteilla ms-tautiin sairastunut pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle, kun taudinkuva tuntuu olevan noin hitaasti etenevä ja jopa "helppo" moniin muihin sairauksiin verrattuna? Olisi kiva jos joku eläköitynyt ms-potilas tai sellaisen tunteva kertoisi. Vai onko tauti niin yksilöllisen erilainen että toinen jatkaa eläkeikään asti ja toinen ei vaan jaksa?

Minä olen sairastanut ms-tautia 15v ja vuonna 2017 lääkäri kirjasi papereihini etten ole työkykyinen. Olen kuitenkin suht nuori, joten kela ei minua ole työkyvyttömyyseläkkeelle ole halunnut päästää.

En pysty enää opiskelemaan eikä minulla ole koulutusta. Pystyisin joihinkin töihin, mutta niihin en pääse koska ei ole koulutusta. Niihin töihin joihin pääsisin, en pysty fyysisten oireiden ja fatiikin takia.

N35

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisiin töihin pystyisit tai mimmosia noi fyysiset oireet on? Mitä tarkoittaa fatiikki? Voimia sairastuneille. 

Vierailija
44/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisiin töihin pystyisit tai mimmosia noi fyysiset oireet on? Mitä tarkoittaa fatiikki? Voimia sairastuneille. 

Fyysiset oireet on jäykkyys, kipu ja kävelykyvyn heikentyminen rasituksessa. En oikein pysty harrastamaan liikuntaa ilman seuraavien päivien suurta jäykkyyttä ja kipua. Ennen harrastin paljon liikuntaa ja olin todella hyvässä kunnossa. Nykyään suurin mitä voin tehdä on parissa kaupassa käynti ja kotiaskareet.

https://www.msopas.fi/ms-asiaa/ms-taudin-oireet/uupumus-fatiikki-vasymys

Vierailija
45/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sairastuin MS-tautiin 27-vuotiaana. Käytin 3 vuotta interferonia. Lopetin lääkkeen käytön, koska siitä tuli ajanoloon pahoja sivuvaikutuksia. Halvauksia tuli noin 9 kertaa, toispuoleisia. Ne menivät ohi kortisonipulssihoidolla, jota annettiin aina 5 vrk. Sen jälkeen sitä jo pystyi juoksemaan. :D

Kävin raskaissa töissä. Sitten varpaistani lähti ensin tunto. Lääkäri totesi mittauksissaan ettei jalkapöydissäkään tuntoa ollut. Hän sanoi kirjoittavansa minulle eläkepaperit, koska tauti on muuttunut aaltoilevasta eteneväksi. Hän sanoi, että mikäli jatkaisin työntekoa, menisin sellaiseen kuntoon, etten selviytyisi enää kotonakaan. 

Olen ollut eläkkeellä nyt toistakymmentä vuotta. Minulle ei ole tullut pahenemisvaiheita. En ole taudin takia käynyt lääkärissä ainakaan 10 vuoteen. Jalkoja ja käsiä särkee, otan sitten jotain särkylääkettä. Teen edelleen mm. raskaita lumitöitä, eilenkin meni yli tunti, kun meillä on iso piha. 

Siitä olen pitänyt huolen, että sänkyyn en jää makaamaan. Sieltä ei ylös pääse, jos  sinne jää. 

Vierailija
46/52 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuuko pahenemisvaiheet kun pääsee eläkkeelle? Vai onko jollekin käynyt niin että tauti vaan eläkkeelläkin pahenee ja pahenee?

Vierailija
47/52 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

D-vitamiinin hillitsevä vaikutus MS-taudin oireisiin on tunnettu jo jonkin aikaa, mutta nyt yhdysvaltalainen tutkimusryhmä on selvittänyt ilmiön taustalla toimivan mekanismin.

Tutkimustulokset julkaistiin ensimmäisenä Molecular and Cellular Biology -lehdessä.

MS-taudin aikana aivojen immuunijärjestelmän solut tuottavat haitallista interleukiini-17 (IL-17) -proteiinia. Kun D-vitamiini sitoutuu IL-17:n reseptoriin, se vie paikan, joka on normaalisti varattu NFAT-proteiinille. NFAT ei pääse käynnistämään IL-17 -proteiinin tuotantoa, joten proteiini ei pääse aiheuttamaan tuhojaan.

Tutkijoiden mukaan uudesta tutkimustiedosta voi olla hyötyä MS-taudin lääkehoidossa, mutta myös muiden autoimmuunisairauksien, kuten reumaattisen artriitin, ykköstyypin diabeteksen ja psoriasiksen hoidossa. 

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/dvitamiinin+mstautia+ehkaiseva+mekanismi+selvisi/a669622

Joo ok lääkäri, otan ne D-vitamiinit. Hyvä kun muistutit.

Vierailija
48/52 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ms-tautia sairastava ja haluaisin tietää vanhemmilta yli 50v.sairastavilta,että vieläkö ms pahenee vai onko jo rauhoittunut vanhemmalla iällä.Oma neurologini sanoi,että ms yleensä rauhoittuu vanhemmilla ihmisillä.

Onko näin?

Vierailija
49/52 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ms-tautia sairastava ja haluaisin tietää vanhemmilta yli 50v.sairastavilta,että vieläkö ms pahenee vai onko jo rauhoittunut vanhemmalla iällä.Oma neurologini sanoi,että ms yleensä rauhoittuu vanhemmilla ihmisillä.

Onko näin?

Itseänikin kiinnostaa.Eli te jotka jo eläkeiässä,onko ms-tauti rauhoittunut?

Vierailija
50/52 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuo tauti voi viedä muutamassa vuodessa tai sitten edetä hitaasti ja viedä 20 vuoden kuluttua ensi oireista.

Tsekkaa ms-liiton sivut.

Tai 80 vuotta ensioireista. Harvinaisempaa mutta mahdollista.

Vierailija
51/52 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain diagnoosin 2011. Pahenemisvaihetta ei ole tullut eikä tauti vaikuta arkeeni mitenkään. Olen 49-vuotias. Otan D-vitamiinia päivittäin.

Vierailija
52/52 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppuuko pahenemisvaiheet kun pääsee eläkkeelle? Vai onko jollekin käynyt niin että tauti vaan eläkkeelläkin pahenee ja pahenee?

Ei sitä pysty ennakoimaan. Minulla on ollut diagnoosi vuodesta 2011 ja nyt alkaa kaupassa käyminenkin tuntua rankalta, saati esimerkiksi imuroiminen. Sain lääkäriltä vasta nyt B-lausunnon, jolla voin yrittää päästä eläkkeelle. Työmarkkinatuella ja työkokeiluissa olen ollut. Joku saattaa hihkua, että pääsinpä terveenä eläkkeelle, mutta yksi arkaan paikkaan osunut pahenemisvaihe saattaa viedä fyysisen suorituskyvyn kokonaan. Täysin arpapeliä.