Hirveää kuinka moni pitää lapsella liian pieniä kenkiä!
Olen kyllä lukenut aiheesta, mutta paha mieli on, kun puistossa juttelee/katselee ja huomaa, ettei monelle ole kovin tärkeää, kulkeeko lapsi varpaat rutussa.
Kun hankkii lapsen, pitää varautua tiettyyn rahanmenoon. Hoitakaa lapsillenne oikeankokoiset kengät, please!
Kommentit (79)
Ja toinen asia on se, että käytetään jarrusukkia kenkien kanssa. Ihan hullua touhua.
Ei ole, lapselle kengät ostetaan siten, että pohjallinen on 1,5 cm pitempi kuin lapsen jalka. Pienen lapsen jalka kasvaa noin 2 mm kuussa, tällä tavalla lapsen kenkä kestää 5 kk ilman että jää pieneksi. Jalat tosin kasvaa usein sykäyksittäin, joten niitä kannattaa aika usein mittailla.
On kyllä pitkä poika muutenkin, mutta kuulostaa hassulta että 4-5 vuotiaalla olisi koon 26 jalka!
7-vuotiaalla on tuo 30 kenkä..uskokaa nyt ihmiset että lasten jalat on erillaisia=)
On kyllä pitkä poika muutenkin, mutta kuulostaa hassulta että 4-5 vuotiaalla olisi koon 26 jalka!
Lisäksi en käsitä, miten joku pitää lapsellaan käytettyjä kenkiä. Kengät muotoutuu meinaan tosi nopeesti jalan muotoon. Kaikessa muussa voin säästää, mutta kengät ostan uutena. Ja sitä paitsi, ei ne nyt niin kalliita oo (lapsilisät on keksitty :O)
marraskuussa, käytettiin kenkiä 24,25 ja 27. Kaksivuotiaana ne 27 kävi vielä hetken, tänä talvena siirryttiin Kuomissa 28:iin. Ja 2,5veen kumisaappaat ja kesälenkkarit ovat kokoa 29.
Kaikki kengät on valittu ammattilaisten opastuksessa, ensikengät olivat kokoa 22.
Lapsi on muutenkin suuri ikäisekseen, nyt 2,5 vuotiaana painaa ehkä noin 17-18kg ja 104cm vaatteissa osassa lahkeet liian lyhyet.
Isänsäkin on melkoinen hujoppi kengänkoolla 46-47....
Että ei mee ihan keskiarvolla tämä tapaus.
ja poikani kenkä on paljon isompi kuin lapsen muusta koosta voisi päätellä. Itse olen jalkani pilannut liian pienillä kengillä, sillon kun olin lapsi, meilläpäin tytöt kilpaili kenellä on pienin jalka. Itse olen hysteerisen tarkka siitä, että lapsella on aina oikean kokoiset kengät.
Ja toinen asia on se, että käytetään jarrusukkia kenkien kanssa. Ihan hullua touhua.
ja olen saanut ohjeen et missään nimessä ei saa käyttää jarrusukkia, jalan pitää saada "liikkua" kengässä luonnollisesti askelluksen mukaan. jarrusukka estää sen. en tiedä päteekö tämä normikengissä ja tavis lapsilla. Toinen syy vois olla et oiskohan ne kylmillä keleillä vähän vilposet?
Ihan hirvitti ajatella, että itse olisin varmaan ostanut liian pienet. Onneksi oli asiantuntija apuna valintaa tehdessä.
Ei ole, lapselle kengät ostetaan siten, että pohjallinen on 1,5 cm pitempi kuin lapsen jalka.
Käyntivaran pitää jäädä, eli kengät poistettaisiin käytöstä sitten kun pohjallinen on alle 0,5 cm pidempi kuin jalka? Tasan 0,5 cm kohdalla kenkä olisi "sopiva".
Ja 1 cm on kasvunvara tuon "sopivan" päälle. 1 cm vastaa noin kahta kokoa. Eli onko ohje tosiaan ostaa kaksi kokoa "liian suuret" kengät?
joku ostaa lapsen kengät sen perusteella mikä näyttää sopivimmalta tai mitä kaupan kenkämitta näyttää!
Itse en IKINÄ osta lapselle kenkää mistä ei saa pohjallista irti. Pohjallinen pois ja lapsi seisomaan sen päälle. Pisimmän varpaan eteen pitää jäädä väh. 1,5 cm ja silloin kenkä on sopiva.
Ei ole ihme, että lapset kulkee liian pienissä kengissä kun tätäkään ei tiedetä. Googleta vaikka aiheesta jos et usko.
joku ostaa lapsen kengät sen perusteella mikä näyttää sopivimmalta tai mitä kaupan kenkämitta näyttää! Itse en IKINÄ osta lapselle kenkää mistä ei saa pohjallista irti. Pohjallinen pois ja lapsi seisomaan sen päälle. Pisimmän varpaan eteen pitää jäädä väh. 1,5 cm ja silloin kenkä on sopiva.
Itse en IKINÄ osta lapselle kenkää mistä ei saa pohjallista irti. Pohjallinen pois ja lapsi seisomaan sen päälle. Pisimmän varpaan eteen pitää jäädä väh. 1,5 cm ja silloin kenkä on sopiva.
Jota mekin on harrastettu, ei mene pieleen!
Olen ostanut useammat, kaikista on saanut paitsi kesäsandaaleista, ja niistähän se mittaaminen onnistuu avoimen kärjen takia ilman pohjallistakin.
on aina irrotettava pohjallinen. Ei siitä muuten käsitystä saa. Minun pojalleni jouduin ostamaan kahdet talvikengät tänä vuonna. Tottakai se harmitti, mutta jalka vaan kasvoi 1-vuotiaalla niin nopeasti.
Ei minulla röntgenkatsetta ole, mutta jos joku mamma kertoo, että 3v lapselle menee samat talvikengät kuin edellisenä talvena eikä ole mitannut sen kummemmin, niin ei siinä röntgenkatsetta tarvii että tajuaa asian olevan vähän pielessä.
Olen ostanut useammat, kaikista on saanut paitsi kesäsandaaleista, ja niistähän se mittaaminen onnistuu avoimen kärjen takia ilman pohjallistakin.
Mitä väliä vaikka lapsen on vaikea kävellä=(
Vaikka kenkä olisi sopivan kokoinen niin silti se voi pudota juostessa jos on väärän mallinen.
Minun lapsilla on isohkot jalat, mutta silti ostan aina oikean kokoset ja malliset kengät.
Yhdellä lapsistani on kokoonsa nähden todella iso jalka, mutta mitä sitten. Hänki tarvitsee oman kokoset kengät.
16V Tyttö 38-39
12V Tyttö 38-39
10V Poika 39-40
8V Tyttö 36-37
2V Poika 28-29
miehellä 45-47
Minulla 35-36
ainakin pienissä kengissä.
Mun mielestä se on liikaa, jos ostetaan kaksi numeroa liian suuret kengät. Yhden numeron kasvunvaran nyt vielä ymmärtää.