Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

syvistä vatsalihaksista

Vierailija
22.04.2010 |

Eli, kysyisin nytten että miten niitä syviä treenataan kunnolla ? Mulla on 3kk synnytyksestä, ja olen sillontällön treenannut, mutta en tiedä olenko oikein. Eli, tehdäänkö niitä siten, että vedetään mahaa sisäänpäin ( eli toisinsanoan puhun laihistamiseksi :D ) vai jännitetäänkö ne lihakset ? Aina kun olen lenkillä, treenaan niitä lihaksia niin ajattelin vain, että olenko oikeissa jäljissä vai en. Jostain luin, että tuo maha sisäänpäin on väärä tapa tai jotain ? :o

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että teet väärin. Esim. pilates-ohjaaja voisi neuvoa.

Vierailija
2/15 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisitko sanoa miten niitä harjoitellaan tai osaisiko joku sanoa ? Mistä/miten voisin kysyä ohjaajalta tuota ?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun saat jännityksen pidettyä, otat MYÖS "laihistamisen" mukaan, tehden ne yhtä aikaa. Rinta liikkuu hengittäessä sivusuunnassa. Eli koko torso kevyesti jäykistettynä ja hallinnassa.

Näin ohjataan Pilateksessa.

Vierailija
4/15 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ymmärsin, että jännittää lanitopohjalihaksia ja samalla vetää mahaa sisäänpäin ?

Vierailija
5/15 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei toimi minulla. Jos vedän vatsan littanaksi niin että kylkiluut liikkuvat sivuun hengittäessä, selkärankani painuu notre damen kellonsoittajaksi.

Vierailija
6/15 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minä luin jostain monta vuotta sitten ja rupesin tekemään ohjeen mukaan. Vaikutus oli uskomaton.

Vedän napaa niin lujasti selkärankaa päin kuin pystyn noin muuten vain sataan laskien ja silloin kun teen normaaleja vatsalihasliikkeitä tai kylkitaivutuksia. En edes tee vatsalihasliikkeitä kun kerran, pari viikossa, mutta vatsa on pysynyt litteänä.

Vierailija
7/15 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

selkärankani painuu notre damen kellonsoittajaksi.

Anteeksi, ei saisi nauraa mutta tuo loppu teksti oli kyllä todella huvittavaa ja hieman naurahdin, mutta en tarkoita sitä mitenkään pahasti ! Itse koitin tuota, seurailin hengitystäni, mut ei mulla vaan mitkään kylkiluut liiku sivuun, eli teenköhän liikkeen väärin ?

ap

Vierailija
8/15 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy rupee tekemään tuota, ja katsoa kuukauden päivät että näkyykö tulosta jo :) Teetkö noita siis säännöllisesti vai silloin tällöin ? Olisi kiva kesällä saada maha hieman paremmaksi.

Tilasin pilates kaupasta sillaisen dvd:n kuin synnytyksen jälkeinen kuntoharjoittelu-fit mama. Täytyy myös koittaa sitä, ja katsoa miltä näyttää

ap

Vierailija
9/15 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja yleensä noin sata kerralla, koko ajan muistaen vetää napaa lujasti kohti selkärankaa ja hengittäen niin normaalisti kuin pystyn. Sitten muuten vain vedän "navan selkärankaan" sataan laskien ehkä kerran tai pari viikossa. Alussa tein harjoituksia ehkä puolet enemmän, mutta selvästi tarvetta ei enää ole.

Minulla on 1v ja 3v lapset ja rupesin harvakseltaan harjoittelemaan noin 4kk synnytysten jälkeen ja samaan litteään vatsaan olen palannut. Pilates dvd:si on varmaan myöskin hyvä, olen itse tehnyt pilates kirjan mukaan reisi ja peppu-liikkeitä ja kovin ovat tehokkaita.

Vierailija
10/15 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

selän ei missään nimessä kuulu painua notre damen kellonsoittajaksi..jos näin tapahtuu, niin luultavasti jännität pinnallisia vatsalihaksia(suoraa).

Harjoitteleminen kannattaa aloittaa koukkuselinmakuulla maaten. Hengitä rauhassa nenän kautta sisään ja puhalla suun kautta ulos. Katso, että hengittäessäsi kylkiluut ns.avautuvat sivulle, jolloin saat pallean mukaan hengitykseen eikä hengitys ole pinnallista. Happi kiertää silloin siis ihan keuhkojen alaosiin asti. Ulos hengityksen aikana lähdet vetämään napaa kohti selkärankaa-yritä säilyttää jännitys. Lantionpohjalihaksia tulee myös jännittää ja ne aktivoituvatkin automaattisesti, sillä lantionpohja ja poikittainen vatsalihas ovat yhteydessä toisiinsa(toiminnan kannalta ajateltuna, ne eivät siis ole yksi ja sama lihas) sanoin kuin poikittainen ja pallea. Aktivaation aikana hengitys jatkuu samalla tavalla, mutta vain hiukka pienempänä eli ei ihan täyteen tarvitse kauhkoja vetää. Tärkeää hengityksessä on, ettei vatsa liiku ylös-alas-suunnassa, sillä silloin et pysty säilyttämään aktivaatiota. Harjoittelu kannattaa aloittaa niin, että lasket aina rauhassa kymmeneen, jonka jälkeen rentoutat. Tätä toista kymmenen kertaa ja harjoituksen/10toistoa voi tehdä useasti päivässä. Alkuun selvästi enemmän, jotta saat hermo-lihas-yhteyden taas pelaamaan ja lihasket vahvistuvat.

T. fysioterapeutti

Vierailija
11/15 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei toimi minulla. Jos vedän vatsan littanaksi niin että kylkiluut liikkuvat sivuun hengittäessä, selkärankani painuu notre damen kellonsoittajaksi.

Selän neutraalissa asennossa lattialla maatessa lantion yläpuolelta keskiselkä on kevyesti IRTI maasta ja kaulan kohdalla samanlainen kaari ja ne pysyy juuri sellaisenaan vaikka teet vatsarutistuksia. ( ja siis lantionpohja vedetään sisään ja napa kohti selkärankaa ja korsetin lihakset kevyeen pitoon)

Jos selkä pyöristyy/ painuu koko pituudeltaan maahan, teet vatsalihasliikkeen väärin! Hyvin helposti lonkankoukistajat tekee ne rutistukset, ei vatsalihakset. Mene pilates/ MPPutkisto tunnille niin opit eron.

Vierailija
12/15 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vielä mieleeni, että huomaako sen hyvin jos on rako vatsalihaksissa ? Missä kohtaa sen raon pitäisi näkyä. Kun makaan, ja nostan yläkroppaa hieman ylös, ja painan navan yläpuolelta, niin minusta siinä tuntuu jokin " tyhjä " kolo ? Jos on rako, eikai nuo syvien treenailu sitten mitenkään pahenna asiaa ? Anteeksi tietämättömyyteni.

ap

Vierailija
13/15 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minä luin jostain monta vuotta sitten ja rupesin tekemään ohjeen mukaan. Vaikutus oli uskomaton.

Vedän napaa niin lujasti selkärankaa päin kuin pystyn noin muuten vain sataan laskien ja silloin kun teen normaaleja vatsalihasliikkeitä tai kylkitaivutuksia. En edes tee vatsalihasliikkeitä kun kerran, pari viikossa, mutta vatsa on pysynyt litteänä.

mulla ainakin rinta suurenee aika lailla noin.

Vierailija
14/15 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pilates kirjan mukaan reisi ja peppu-liikkeitä ja kovin ovat tehokkaita.

Onko kirjan nimi pilates?

Vierailija
15/15 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selän neutraalissa asennossa lattialla maatessa lantion yläpuolelta keskiselkä on kevyesti IRTI maasta ja kaulan kohdalla samanlainen kaari ja ne pysyy juuri sellaisenaan vaikka teet vatsarutistuksia. ( ja siis lantionpohja vedetään sisään ja napa kohti selkärankaa ja korsetin lihakset kevyeen pitoon)

Jos selkä pyöristyy/ painuu koko pituudeltaan maahan, teet vatsalihasliikkeen väärin! Hyvin helposti lonkankoukistajat tekee ne rutistukset, ei vatsalihakset. Mene pilates/ MPPutkisto tunnille niin opit eron.

[/quote]

pers- ja reislihakset jännitetään, jolloin koko selkä painuu maahan, myös vatsa vedetään sisään. Niin ja sitten vatsarutistuksia. Jandarutistuksena tunnetaan.