G: Miksi juotat pienelle lapselle mehua?
Juoko lapsi mielellään vettä, jos ei niin miksi?
Kiinnostaa tietää :). Itse en ajatellut totuttaa lasta turhaan mehuun, saakoon sitten joskus kaverisynttäreillä isompana. Lapsi on toki 7-kuukautinen vasta, joten asia ei muutenkaan ole kovin ajankohtainen.
Kommentit (32)
Mehua juodaan meillä ihan päivittäin, ei ole mikään erikoisasia. Kaipa se on peruja siitä että itse olen lapsena saanut mehua. Meillä on tytöllä virtsatietulehduksia usein ja nesteitä on mentävä. Vettä ei menisi samalla tavalla. Ei ole kummankaan hampaissa reikiä. Se on meidän tapamme, jokainen elää tavallaan.
Päinvastoin, jos johonkin on hyvä oppia niin siihen että ruoka on iloinen asia ja joskus voi pistää vähän risaiseksi elämän.
hedelmän oma sokeri,ei lisättyä sokeria.ei lisäaineita ....
itse tehty mehu marjoista ym...
sitäpaitsi ei kai tuo nyt niistä hirveimmistä päistä asioita ole, tuo mehun juonti:)
älä ota pikkuasioista stressiä!!
Löysää pipoa ja keskity olennaiseen. T. lastenlääkäri
terveelliset ruuat ja juomat kuin herkutkin. Kohtuus kaikessa, niin pysyy linjat kunnossa ja syömishäiriöt kaukana!
Myös maidossa on hampaille haitallista sokeria, laktoosia.
Mehusta ei saa kuitua. Siksi se nostaa verensokeria nopeasti, ei pidä kauan nälkää ja voi usein nautittuna lihottaa.
Maidossa ei ole yhtä paljon sokeria.
Maidossa on myös proteiinia, joka hidastaa verensokerin nousua.
Myös maidossa on hampaille haitallista sokeria, laktoosia.
hieman alle 2-vuotias saa aamupalalla tuoremehua. On saanut noin 1,5-vuotiaasta asti ja juo sitä noin puoli desiä tai vähemmän kerrallaan.
Itsekkin juon tuoremehua aamupalalla ja lapsi syö ja juo samaa kuin muukin perhe.
Muilla aterioilla juo piimää tai maitoa ja janojuomana aterioiden välissä vettä. Vettä lapsi juo paljon ja mielellään.
Minusta koko mehukeskustelu on naurettava, koska asiat menevät sekaisin. On AIVAN eri asia juoda sokerisia trip-mehuja, sokerisia tavallisia mehuja tai mehutiivisteitä kuin täysmehua. Täysmehussa ei ole lisäaineita, muuta kuin hedelmän omaa sokeria ja siitä saa c-vitamiinia. Minusta mehulasi aamulla on terveellistä kenelle tahansa.
Toinen juttu on se, että mehu on tietysti hapanta ja on vaaraksi hampaille, mutta jos pitää muuten ateriarytmistä kiinni niin eihän siinä mitään erikoista sitten ole.
Muutenkin, olen itse tarkka lapseni ravinnon suhteen mutta liian kireä ei kannata olla. Trip-mehu silloin tällöin vaikka saunan jälkeen tai synttäreillä on lapselle varmasti iso herkku ja nautinto. Miksei sitä soisi hänelle? Kenenkään hampaat tai terveys ei siihen mene. Päinvastoin, jos johonkin on hyvä oppia niin siihen että ruoka on iloinen asia ja joskus voi pistää vähän risaiseksi elämän. Arkiruuat ja -juomat on eri asia.