Miten alle 1-vuotias voi pärjätä ilman tuttipulloa jos en imetä???
Tyttö on nyt 10 kk ja olen ajatellut vähentää tuttipulloa. En imetä enää. Olen yrittänyt antaa tytölle nokkamukin käteen, mutta tyttö ei ollenkaan tajua mitä sille pitäisi tehdä, ei ymmärrä että siitä juodaan. Miten ihmeessä lapsi voisi pärjätä ilman tuttipulloa?? Jos en antaisi pulloa niin tyttö ei joisi mitään!!!
Kommentit (14)
Miksi pitäisi vähentää tuttipulloa? Mutta anyway, kyllä vauva tottuu nokkamukiin pikkuhiljaa. Omilla lapsillani ei ole ollut tuttipulloa, ja kun alussa n. 6-7 kk alkoivat juoda nokkamukista se oli tosi vähäistä, mutta päivä päivältä enemmän. (Imetin kyllä vielä, joten kiirettä ei ollut)
Meillä eivät tajunneet aluksi nokkamukia, mutta tavallisesta mukista oppivat nopeasti hörppimään autettuina, myöhemmin itse nikkamukista.
juo vaikka pillimehua!
Tai mukista.
Ekkai oo tehny kardinaalimunausta ja laittanu venttiilin mukiin?
Ota venttiili pois niin lapsi saa mukista juomaa. Sitten laita venttiili paikalleen ja saattaa lapsesi hoksata kerrasta niinkuin esikoisenikin että haa, pitää imeä!
Toinen lapseni ei ollut ihan niin ruudin keksijä tässä kuin esikoiseni joten pitää reenata vähän enempi sitä että otat venttiiliä pois.
Tuttipulloa ei tässä taloudessa ole lapset niinkään käyttäny kun puolivuotiaalle ollaan nokkamukiin vaihdettu pullot.
Eikä tuossa nokkamukissa ole todellakaan idea siinä että laitat vaan sen vauvan käteen ja oletat että se voisi ymmärtää mistä on kyse. En usko että vauvasi on mikään raketti-insinööri...
Itse tietenkin kallistat mukia hänelle hänen edessään rauhallisesti istuen, kannattaa ehkä aluksi olla sellainen ensi-nokkamuki, josta tulee vain imiessä maitoa tai vettä. Ja ehkä hellästi laitat vauvan kädet rivoille? Kaikille lapsille ei tämä toki sovi kun ahdistaa :). Anna lapsen itse omaan tahtiinsa tottua nokkamukiin!
Meillä tosin meidän 6kk tyttö tajusi aivan heti mistä on kyse, mutten usko että tämä on kovin tavallista. Otti siis heti rivoista itse kiinni ja kallisti nokan suuhunsa.
Tyttö on nyt 10 kk ja olen ajatellut vähentää tuttipulloa. En imetä enää. Olen yrittänyt antaa tytölle nokkamukin käteen, mutta tyttö ei ollenkaan tajua mitä sille pitäisi tehdä, ei ymmärrä että siitä juodaan. Miten ihmeessä lapsi voisi pärjätä ilman tuttipulloa?? Jos en antaisi pulloa niin tyttö ei joisi mitään!!!
Miksi et SAISI antaa tuttipulloa? Tarkoitus on, että harjoitellaan sitä mukin/nokkamukin käyttöä, esim. ruokailun yhteydessä juoma on siinä nokkamukissa, juo sen mitä juo. Kymmenkuukautiselle voi aivan hyvin antaa esim. palat (aamupala, lounas välipala, päivällinen, iltapala) tuttipullosta nestemäisenä, ja pääaterioilla harjoitetaan nokkista. Jos olet hermostunut kuivumisesta, niin merkkaa muistiin, paljonko tarjoat nestettä, paljonko juo ja tuleeko pissa.
Harjoitus tekee mestarin, ja hitaasti hyvä tulee.
Kuinka sitä nyt ensimmäisen lapsen kanssa voisi osata ja tietää aina kaiken!!!! Minä ainakin olen vähän välliä ulalla tämän lapsukaisen kanssa. Meillä poika 1v2kk ei suostunut juomaan nokka/taikamukista.Viskeli sitä mielummin ja jos jotain joi, nieli samalla ilmaa jonka johdosta röyhtäili ulos ruokaansa...jee.Nyt meillä jodaan hörpyttämällä mukista.Minä juotan ja yllättävän hyvin on menyt. Kovasti kehuen poikani on alkanut hörppiä jo lähes tulkoo niin kuin on tarkoitus. Juodut määrät ovat tuttipulloaikaa vähäisemmät mutta koska pissaa tuntuu tulevan ei liene huolta.
Mä täysimetin poikaa 6kk ja imetin 11kk asti. Pojalle nokkamukista 9kk ikäisestä annettu maitoa (lehmän) ja sit ku oli 11kk ja lopetin imetyksen, joi iltamaidon (lehmän) nokkamukista sylissä.
Itse en ymmärrä miten jotkut ei pärjää ilman pulloja ja korvikkeita. (siis en nyt teilaa korvikkeita vauvoilla vaan just miten melkein vuoden ikäisille annetaan korvikkeita pulloista, sitä en aina ymmärrä..)
Ei kertaakaan. Imetin molempia lapsia ja opetin molemmille jo 5kk iästä lähtien nokkamukin käyttöä. Ensin sellaisen nokkamukin, jossa ei ole venttiiliä ja myöhemmin sitten venttiilin kanssa.
En ole koskaan laskenut tai mittaillut, että kuinka paljon juovat ja että saavatko suositusten mukaiset määrät maitoa tai muuta nestettä. Maalaisjärki kunniaan! Lapsi juo, jos on jano ja ei juo, jollei ole janoa. Tosin tämä ei päde niihin lapsiin, jotka on pienestä pitäen opetettu kittaamaan esim. nukkumaan mennessä tuttipullosta maitoa.
Harvinaisen terveet koululaiset noista kasvoi.
Minä hörpytin vauvalle maitoa aina soseiden annon yhteydessä, ihan reilusta nelikuukautisesta saakka. Siitä sitten jatkettiin hörpyttelyä ja ennen vuoden ikää oli meillä tuttipullo kokonaan pois. Nokkamukia en ajatellut "välivaihtoehtona", kun siitäkin täytyisi jossakin vaiheessa opetella pois. Lapsi oppi reilun vuoden ikäisenä juomaan itse korvallisesta mukista (nokkamuki, josta nokkakansi pois). Eli jos nokkis ei suju, hörpyttelyä kannattaisi harkita, meillä ainakin toimi hyvin.Lisäksi pillimaidot reilun vuoden ikäisenä (ja edelleenkin) oli helppo juttu puistossa ja muualla "tien päällä".
Tsemppiä harjoitteluun, kyllä se siitä lähtee, kun vähän treenaa :)
tuttipulloa ei lapsi saanut ollenkaan :)
imetyksen kuukausi sitten, tyttö oli tasan 9kk. Eihän sillon vielä olisi edes saanut antaa lehmänmaitoa? Kommentoin vaan tuohon kun joku ihmetteli miten ei pärjätä ilman korvikkeita. Nyt ollaan totuteltu hapanmaitotuotteisiin ja kuukauden päästä aattelin aloittaa tavalliseen maitoon totuttelun.
Tyttö ei vaan OSAA juoda nokkamukista. Ei suostu ottamaan nokkaa suuhunsa, ei sitten millään. Eikä tajua hörppiä mukistakaan. Käytössä on 5 erilaista nokkamukia ja mikään ei kelpaa! Ei sellaset mistä tulee vapaasti eikä sellaset mistä voi imeä. Viskoo vaan ympäriinsä. Olen muutenkin alkanut miettimään että onko tyttö ihan ikäistensä tasolla, ei osaa mm. syödä sormiruokaa, eli ei tajua viedä ruokaa suuhunsa jos antaa eteen jotain, esim. leipää. Ei myöskään vie mukia suuhunsa.
Neuvolassa vaan naurettiin että "kyllä se sitten oppii", haluaisin vaan vähentää tuttipullosta juomista kun olen kuullut kauhutarinoita siitä miten vaikea vanhempia lapsia on vierottaa pullosta. Mutta tyttö ei kyllä juo MITÄÄN jos ei saa pulloa. :(
ap
se oli hänestä jotenkin outo suussa.
Mutta hän joi mukista 5kk iästä lähtien. siis ihan normi mukista kippasin vettä suuhun. ja nykyisin maitoa.
Kyllä 10 kk ikäiselle voi antaa tuttipullon. Sitten kun hän vähän kasvaa, hän oppii varmasti juomaan (nokka)mukistakin.
Annoin 6 kk ikäiselle pojallemme tuttipullon suuhun, mutta hän ei tiennyt mitä sillä tehdä. Ei koskaan oppinut. Vapaasti virtaavasta nokkamukista joi hyvin. Miten ihmeesä lapsi voi pärjätä ilman nokkamukia? Jos en olisi antanut nokkamukia niin poika ei olisi juonut mitään!