Onko ok tulla työssäkäyvän lapsiperheen luokse illalla kylään
tuntia ennen kuin oli kutsuttu? Tyyliin isovanhempipuolet kutsuttu klo 18, että ehditään itse kotiin, syödä js siivota ennen kuin vieraat tulle ja sitten seurustellaan ja laitetaan kahvit. Noh, tulevat joka kerta sitten viimeistään viideltä jolleivät jo oven takana kun menemme itse kotiin keskelle kaaosta. Kiva siinä sitten lakaa miettiä jotain eilisiä ruuantähteitä syötäväksi noille vierallekin, kun oli tarkoitus vaan ottaa vähän pikapalaa itse.
Kuten varmaan rivien välistä huomaatte, ei olla kovin läheisiä eivätkä ole erityisen toivottuja vieraita meillä muutenkaan, mutta säännöllisin välein aina kutsuvat itsensä kylään ja yritetään sitten jotenkin suoriutua. Toisaalta aika huono alku vierailulle, että tullaan mihin aikaan sattuu, eipä tee mieli oma-aloitteisesti pyytää seuraavallakaan kerralla.
Kommentit (24)
esim. mun appivanhemmat. Välillä mennään yhdessä jonnekin, kun lähekkäin asutaan, niin että he tulevat meidän kyydissä. On oikein käden vääntöä siitä, monelta sinne sukulaispaikkaan lähdetään, kun heidän mielestä siellä voi hyvin olla tuntia ennen kutsuttua ajankohtaa. Vähintää puolituntia aikaisemmin on pakko olla! Itse saa sitten olla nolona, kun tullaan aikaisin tai riidellä anopin kanssa lähtöajasta.
Ap:n tilanteessa yrittäisin olla välittämättä, mutta joku kerta tekisin niin, että hakisin lapset ja mentäis suoraan vaikka ruokaostoksille ja hoidettais ruokailu siellä vaikka hampurilaisella tms. Jos sitten vieraat soittelevat, että missä olette, niin sanot, että ollaan asioilla, vierailuhan oli sovittu vasta kuudelta, tullaan kyllä siihen mennessä kotiin. Voi kyllä olla, että eivät silti oppisi!
appivanhemmat :/
Miehelleni olen sentään saanut opetettua, että on epäkohteliasta mennä liian aikaisin kylään tai juhliin. Siellä kun saattaa olla vielä muut hommat pahasti kesken.
Muutaman kerran appivanhemmat on halunneet mennä kanssamme ulos syömään sunnuntaina. Silloinkin seistä napotetaan siellä ravintolan oven edessä viimeistään tunti ennen aukeamisaikaa (ensin kun on minua hirveästi kiirehditty .. ei ehdi, ei ehdi kun miniä vaan viipyy, kauhea kiire).
Ja sitten ihmetellään että mitäs nyt tässä tuulessa ja tuiskussa tehtäisiin.
Viimeksi tulivat kylään 4 tuntia sovittua aikaisemmin. Minulla oli silloin vapaapäivä, ja tarkoitus oli käyttää se siivoamiseen. Seisoivat kymmeneltä aamupäivällä oven takana vaikka kahdelta iltäpäivällä olivat aikoneet tulla.
Jäi siivoamatta :(
Heidän mielestään kuuluu hyviin tapoihin olla ajoissa liikkellä.
ylipäätään tulla toiste kuin on kutsuttu.
Meillä myös miehen vanhemmat tulevat aina suunnilleen. Saattavat sitten tulla jo aamulla kello 7, edellisenä iltana tai perua viime tingassa tulonsa (josta on sovittu kolme kuukautta aikaisemmin), koska lähtevätkin marjaan...
Välimatkaa on 600 kilsaa, minulla toimisto kotona, työrytmi asiakkaista riippuvainen, mies matkatöissä. Tätä ei ymmärretä lainkaan!
Ärsyttävintä on sitten se, että kun tunkevat ihan väärään aikaan - tai kutsumatta - anoppi penkoo kaapit ja siunailee, kun ei ole ruokaa tarjota tai sitten murjottavat siitä, etten toimi oppaana vuorokauden ympäri, vaan teen jotain ihme töitä...
Ei tuo kivalta kuulosta. Itse tekisin varmaan niin, että iloisena päästäisin heidät sisälle ja sanoisin, että kiva kun tulitte aiemmin niin voittekin auttaa ruoan laitossa ja paikkojen järjestelyssä : )
Miten ihmiset ei tajua, etä tuo on hirvittävän epäkohteliasta?
Mun miehellä on ollut samaa taipumusta ja olen yrittänyt kitkeä sitä pois. Jos kutsu on klo 18, sinne ei todellakaan mennä klo 17.30.
Siinähän odottelevat. Tai ,jos kutsut tuntia myöhemmäksi,niin tulevatkin sitten oikeaan aikaan.
niin miehen poikakaveri tuli vaimoineen iltasella kylään noin kello 21.00 aikoihin . Heillä ei ollut lapsia ,joten eivät varmasti tajunneet.Tykkäsivät tosi paljon lapsistaja lapset heistä, eihän niitä saanut nukkumaan , kun halusivat seurassa. Minua hermostutti ,kun unirytmi häiriytyi. Silloin ei ollut tapana soitella,kylään tultiin kun siltä tuntui.
Hänhän asui kauempana ,ja tuli yleisillä kulkuneuvoilla.Oli viikon kerrallaan, eikä tullut auttamaan ,vaan kylään.
siivoa jo edellisena paivana ja varaa jotain helposti laitettavaa syomista koko porukalle.
tilanne on toistuva, niin asia tuskin heitä haittaa. Joten rauhoitu ja nauti. He kyllä tietävät, että te syötte, ja että talo ei ole tip top. Mutta jos kerta toisensa jälkeen tulevat väärään aikaan, niin tuskin se heitä haittaa.
Ja tosiaan, jos tilanne sinua ihan hirvittävästi haittaa, ennakoi tilannetta jo edellisenä päivänä.
Mutta, todella ärsyttävä ja epäkohtelias tapahan tuo on. Itse nyt olen jo eronnut (no, ei ne isovanhemmat ainoa syy ollut...=) mutta aikaisemmin nämä ihanat sukulaiset eivät viitsineet ilmoittaa tulostaan lainkaan. Se vasta ärsyttävää oli, varsinkin kun meillä ei todellakaan aina ollut ollenkaan siistiä... Puhumattakaan siitä että olisi pakkasessa ollut aina itse leivottua pullaa. Mutta kai se kestää vaan täytyy, eihän niille oikein voi mitään sanoakaan. Tsemppiä, suku on tosiaan usein pahin :)
Ensi kerralla voisitte tehdä niin, että hankkiudutte lasten kanssa ulos syömään, vaikka helpolle pizzalle tai hampurilaiselle, ja tulette kotiin vasta sovittuna aikana.
Tunti oven takana odottelua saattaisi auttaa vieraita ymmärtämään aikataulusopimusten merkitystä paremmin kuin puhe.
Meille tulevat kutsumatta ja ennaltailmoittamatta just yleensä siihen aikaan kun on hädin tuskin ehditty hakee lapset hoidosta, koululaiset tulleet kotiin, ruoka laittaa ja istuttu pöytään. Paikat sekaisin ja silleen. Yleensä sit vielä saa kuunnella että onpa teillä paikat sekaisin...
Kivaa.
mutta parempi noin päin kuin tunti myöhässä!
Itse laittaisin ko. vieraat olkkariin istumaan ja odottamaan, että perhe saa syötyä.
Jos meillä alkaa vaikka synttärit kuudelta, ei meille voi tulla varttia vaille kuusi, valitettavasti. Aikataulu on pienten lasten kanssa usein kireä juhlavalmisteluissa, ja vielä viime hetkellä tehdään viimeisiä hommia.
Meilläkin on sukulaisia, jotka aina hönkäävät paikalle etuajassa, ja se on aina yhtä ärsyttävää, vaikka olenkin oppinut jo ennakoimaan heidän tuloaan. Ja ehkä ovat itsekin oppineet jotain, kun ovat huomanneet, ettei emännällä ole vielä meikkiä naamassa tai jotain vastaavaa.
Sanokaa nyt ihmeessä anopille(ko, vai kuka se vieras onkaan) suoraan, että kutsu on KUUDELTA, ei viideltä.
kerran suihkussa, kun kutsujen piti alkaa tuntia myöhemmin. Niin eiköhän vaan tultu, että "ei oltais häiriöksi".
Jos meillä alkaa vaikka synttärit kuudelta, ei meille voi tulla varttia vaille kuusi, valitettavasti. Aikataulu on pienten lasten kanssa usein kireä juhlavalmisteluissa, ja vielä viime hetkellä tehdään viimeisiä hommia.
Meilläkin on sukulaisia, jotka aina hönkäävät paikalle etuajassa, ja se on aina yhtä ärsyttävää, vaikka olenkin oppinut jo ennakoimaan heidän tuloaan. Ja ehkä ovat itsekin oppineet jotain, kun ovat huomanneet, ettei emännällä ole vielä meikkiä naamassa tai jotain vastaavaa.
Sanokaa nyt ihmeessä anopille(ko, vai kuka se vieras onkaan) suoraan, että kutsu on KUUDELTA, ei viideltä.
Minut löytää suihkusta jos tulee tunnin etuajassa. ja näin onkin käynyt monta kertaa että joko minä tai mies on suihkussa. En tykkää kun tullaan etuajassa siitä tulee vaan kamala stressi ja vaikeampi nauttia itse vieraista.
Jos SAMAT ihmiset ovat AINA etuajassa niin sano heille että tuelvat klo 19 niin sitten tulevat ehkä klo 18?
Mun mies on aina etuajassa kaikkialla ja arvatkaa vaan onko ollut pidättelemistä siinä, ettei mennä kyläpaikkoihin just tolleen etuajassa. Se vihaa myöhästelijöitä, eikä tajua, että etukäteen meneminen on ihan yhtä epäkohteliasta. Toisaalta sillä on itellä kaikki valmiina jo tuntia ennen vieraiden saapumista, joten ei se tajua, että muut häärii viimeiseen minuuttiin asti:D
Mun perhe puolestaan saattaa tulla kylään satojen kilometrien päästä ilmoittamatta etukäteen tai parin päivän varoitusajalla. Sitten ne melkein loukkaantuu, kun meillä saattaa olla sovittuna menoja ja töistä ei noin vain voikaan olla pari päivää vapaalla sukulaisia viihdyttämässä...
Kutsutte ensi kerralla heidät seitsemältä. Tulevat kuudelta, kuten pitikin. Ta-daa! :-)
Tästä syystä tietyt sukulaiset pyydetään kylään klo 20.00, kun tiedetään että ovat tällöin oven takana 18.00.
Samat sukulaiset ovat myös ihmeissään, kun ulko-ovi ei ole auki vaan pitää odottaa että joku tulee avaamaan, eikä sisälle voi vain suoraan marssia.