Antakaa vinkkejä miten saadaan pihalla terrorisoivat pikkupojat kuriin?
Kaksi 4-5 vuotiasta veljestä kiusaa pihan muita ihmisiä, sotkevat lasten leikit, lyövät ja heittelevät keppejä ja kivijä toisia kohti. Tekevät siis kaikkea sellaista, että pihan muut lapset pelkäävät heitä.
Poikien vanhemmat eivät tee asialle mitään.
Kaipaisin asiallisia neuvoja.
Kommentit (17)
mutta jos tuo veljespari TODELLA terrorisoi KOKO PIHAPIIRIÄ ja vanhemmat eivät asiaan puutu, niin tekisin näin:
*keräisin joukon aikuisia pihasta, niin että käytännössä kaikki olisivat mukana ja menisin vanhempien oven taakse ja heille koko pihan voimin kerrottaisiin että asia on niin että lapsien meno ei voi tuollaisena jatkua. Yhden naapurin kommentille on helppo hymähtää, mutta eikohän silmät aukeisi kun koko naapurosto oven takana.
*toinen vaihtoehto on pihan aikuisten kesken ottaa pojat "nurkan taakse" kun riehuvat, ja ihan kirjaimellisesti vähän heitä pelotella porukalla (kyllä, ovat vasta lapsia, eli ei liian pahasti) ja tehdä muksuille selväksi että tuollainen peli ei tästä eteenpäin enää vetele.
Painotan vielä sitä, että jos kyse on VAIN sinun mielipiteestäsi, tai jos pojat ovat ihan normaaleja lapsia jossain todella hiljaisessa pihpiriissä missä kukaan muu ei koskaan mitään pahaa tee,niin katsoisin peiliin.
Mutta tuollaisia riiviöitä on olemassa, ja muiden pitää heidät kuriin laittaa jos vanhemmat eivät siihen pysty. Ja ongelma kasvaa samaa tahtia poikien kasvaessa, ja murkkua joka parimetrinen ei sitten enää kuriin millään saakkaan.
Elkää missään tapauksessa menkö ulos jos heillä on kepit tai muita välineitä. Ette pärjää ylivoimalle, etenkään jos heillä on kättäpidempää.
Yksikin kepin isku voi murtaa luita tai pahimmillaan aiheuttaa aivotärähdyksen.
Eli puhelin käteen ja poliisi paikalle riisumaan pojat aseista. Sitten vanhempien puhutteluun.
Tämä ei siis ole vain minun mielipiteeni, vaan koko pihapiiriin kuuluvien.
Vanhemmille on sanottu poikien käytöksestä, mutta niin, että joku meistä on käynyt yksin sanomassa. Eli tuo yksi vinkki, että menisimme kaikki yhdessä, kuulostaa kokeilemisen arvoiselta. Pojille on pidetty saarnaa meidän aikuisten toimesta, mutta eiväthän he usko.
Vanhempiensa mielestä pojat on poikia ja pojilla saa olla rajut leikit. Että sellainen asenne heillä...
ap
Asian vois ihan oikeasti ottaa esille taloyhtiön kokouksessa. Eiköhän sekin sais vanhemmat tajuamaan.
Porukalla pelottelua, poliisin kutsumista paikalle ehdotettu... Pikkuisen liioittelua mielestäni.
Kokeilkaapas ensin te muut aikuiset komentaa näitäkin lapsia aina tilaisuuden tullen. Luulisi kiusaamisen vähentyvän, jos ovat normaaleja lapsia. Lapset tarvitsevat kuria, ja jos sitä ei omilta vanhemmilta löydy, niin sitten toisilta aikuisilta.
Jos ei tämä auta niin keskustelu poikien vanhempien kanssa paikallaan, porukalla tai yksittäin. Tehkää ls-suojeluilmoitus jos vanhemmat eivät välitä edelleenkään ja poikien käytös ei muutu.
Kaikilla talon lapsilla on oikeus saada leikkiä pihalla turvallisesti!
Tuon ikäisellä on kylliksi voimaa. Kyse on poliisiasiasta.
Tämä ei siis ole vain minun mielipiteeni, vaan koko pihapiiriin kuuluvien.
Vanhemmille on sanottu poikien käytöksestä, mutta niin, että joku meistä on käynyt yksin sanomassa. Eli tuo yksi vinkki, että menisimme kaikki yhdessä, kuulostaa kokeilemisen arvoiselta. Pojille on pidetty saarnaa meidän aikuisten toimesta, mutta eiväthän he usko.Vanhempiensa mielestä pojat on poikia ja pojilla saa olla rajut leikit. Että sellainen asenne heillä...
ap
naapuripihan pojat riehumassa (normaalisti tuolta pihalta käy lapset meidän pihalla joka päivä ja se on vaan hyvä juttu, tervetulleita ovat) ja mä vaan huusin niille niin rumasti (nyt juma**a mukulat loppuu tuo riehuminen, tälle pihalle on porttikielto!) että pysyivät omalla pihallaan - kerran yrittivät uudestaan ja silloin mun kaksimetrinen mies yhdessä naapurin kanssa toistivat tämän viestin vähän lujempaa. Lapsilla selvästi oli vaan huono kuulo koska ymmärsivät pointin tän jälkeen. Joo, oli lapsellinen eikä ollenkaan lasta ymmärtävä ja kasvua tukeva tämä meidän teko, mut mun ei tarvi kuin katsoa naapuripihan rikottuja leluja, rikki kivitettyä varastonikkunaa ja kaikkea muuta mitä noi ipanat saa siellä aikaan, ja oon ihan valmis huutamaan uudestaankin, jotta meidän pihan lapset saa olla heiltä rauhassa.
Mut jos lapset ois omalta pihalta, niin tilanne ois tietenkin aika kinkkinen. Sen tietenkin tekisin, että jos voi todistaa lapsen rikkoneen jotain, niin ilmoitus isännöitsijälle ja lasku vanhemmille. Joukkovoima on aina hyvä juttu, meillä on asukastoimikunnan kautta muistutettu joka vuosi sekä koiranomistajia että lapsiperheitä pihan säännöistä ja vanhemmat on muutenkin aktiivisia. Jonkinlaisen yhteisen projektin lasten kanssa vois myös toteuttaa, esimerkiksi ottaa riehujat mukaan suunnittelemaan kesäkukkaistutuksia ja istuttaan niitä. Silloin niitä ei haluta repiäkään. Mut jos vanhemmilla ei ole homma hanskassa niin ei kai siinä naapurit voi ihmeitä tehdä.
Vanhempiensa mielestä pojat on poikia ja pojilla saa olla rajut leikit. Että sellainen asenne heillä... ap
Voisiko olla, että pojat eivät "sovi" tyttöjen leikkeihin, jäävät ulkopuolisiksi ja turhatumistaan häiritsevät?
Tiedättekö ovatko esim. päiväkodissa myös haasteellisia, vai onko tuo ei toivottu käytös havainnoitu vain teidän pihapiirissänne?
sama ongelma. En ole muiden vanhempien kanssa tästä jutellut, että en tiedä onko kyseessä vain mun mielipiteeni. Joka tapauksessa siellä käy kaksi poikaa (ei sisaruksia) ja luonnollisesti pehekerhossa on äidit pojilla mukana. Äidit vaan eivät yhtään seuraa sitä, mitä heidän pojat tekevät vaan muut saavat pojista vastuun siksi aikaa, kun he juovat kahvia ja juttelevat nokat vastatuksin. Toinen pojista ei ole yhtä paha ja hän uskoo kyllä, kun joku komentaa. Tämä toinen taas hakee vissiin huomioo keinolla millä hyvänsä ja viimeksikin töni, huitoi leluilla, potki tornit nurin ja huusi pää punaisena aikuisille vastaan. Oma äitinsä ei huomannut mitään!
Kyllähän toki itsekin juttelen aikuisten kanssa, kun kerrankin on juttukaveria tarjolla, mutta en unohda silti, että mulla oli lapsi mukana!
Nyt olen miettinyt kovasti, että miten tämän asian ottaisin vanhempien kanssa puheeksi niin, että en kuitenkaan loukkaisi ketään... Taidan vaan viel hetken kokeilla sitä, että komennan poikia itse ja jos ei ala tuottaan tulosta niin sitten ei auta muu kuin sanoa vanhemmille, jos eivät tosiaan tilannetta itse näe.
uhkaile jollain ja huuda kovalla äänellä....
Meillä kävi niin että naapurin 6 v tyttö ja hänen pikkuveljensä vanhempineen loukkaantuivat verisesti kun kielsin tavaroita heittelemästä ja äitinsä pyysi keräämäänkin mutta tyttö ei kerännyt johon totesin muistaakseni että meille saa tulla leikkimään mutta meillä noudatetaan tiettyjä sääntöjä. Siihen loppui heidän leikkimään tulonsa ja sen koommin ei ole juteltu juurikaan vaikka naapureita ollaan:-(
NO nyt Omistan itse just kolme täyttävän pojanviikarin jota me koko ajan kommennetaan, kannetaan jäähylle ja ties mitä, mutta mikään ei auta. Poika on muuten normaali lapsi eli ei mikään adhd ... ei vain oikein siedä muita varsinkaan pieniä lapsia ja tulistuu yleensäkin nopeasti että lapio heilahtaa, isoveljen kanssa ja tuttujen samankokoisten kanssa leikit sujuuu hienosti. Huoh!
mutta piha-alue ja leikkipaikka ovat periaatteessa yhteisiä, koska piha jää kahden yhtiön väliin. Me asukkaat ollaan siis sovittu että esim. kaikki lapset saavat vapaasti leikkiä kummankin taloyhtiön pihoilla. Näin jo siksikin, että lasten on vaikea hahmottaa missä menee rajat, koska selkeää rajaa ei ole. Muutenkin tuntuisi nipottelulta rajan veto, koska molempien yhtiöiden lapset ovat kavereita keskenään.
Nämä kaksi poikaa ovat yleensä kahdestaan, joskus muiden poikien kanssa (pihalla on siis poikia ja tyttöjä). Mutta yleensä aika nopeasti pojat riitaantuvat keskenään ja yleensä juuri siitä syystä, ettei nämä häiriköt osaa/halua leikkiä sovussa ja kiltisti yhdessä.
Minulla on tyttö ja monta kertaa olen näille pojille sanonut että leikkiin saa tulla mukaan, jos osaa leikkiä kunnolla, eikä kiusata tai sotketa leikkejä. Eli mistään syrjimisestä ei alunperin ole tämä lähtenyt, yritetty on ottaa mukaan. Nykyisin tilanne on se, että kukaan ei halua näitä poikia leikkiin mukaan ja ymmärrän sen hyvin.
Taidan ehdottaa muille vanhemmille että mentäis yhdessä puhumaan poikien vanhemmille ja jos se ei tuo muutosta asiaan niin mitä sitten??
Periaatteessa pojat ovat aina ulkona ilman valvontaa ja häiriköivät/aiheuttavat vaaratilanteita, niin voisko vaikka vaan kysyä neuvoa sosiaaliviranomaisilta? Mikä olisi teidän mielipiteenne?
ap
NO nyt Omistan itse just kolme täyttävän pojanviikarin jota me koko ajan kommennetaan, kannetaan jäähylle ja ties mitä, mutta mikään ei auta. Poika on muuten normaali lapsi eli ei mikään adhd ... ei vain oikein siedä muita varsinkaan pieniä lapsia ja tulistuu yleensäkin nopeasti että lapio heilahtaa, isoveljen kanssa ja tuttujen samankokoisten kanssa leikit sujuuu hienosti. Huoh![/]
Niillä on keppejä aseena, camoon. Kukaan hullu ei uskalla niitä uhkailla, käy muuten kalpaten.
pidät 4-5 vuotiaita poikia?!
itse en ole ainakaan tavannut sellaista, jota pelkäisin vaikka olisi keppi kädessä...
mutta itse aiheeseen: surullista, että vanhemmat antavat poikiensa terrorisoida vahtimatta pihalla.
Niillä on keppejä aseena, camoon. Kukaan hullu ei uskalla niitä uhkailla, käy muuten kalpaten.
Kuvittele lyöjäksi 5v. Kyllä lähtee.
pidät 4-5 vuotiaita poikia?!
itse en ole ainakaan tavannut sellaista, jota pelkäisin vaikka olisi keppi kädessä...
mutta itse aiheeseen: surullista, että vanhemmat antavat poikiensa terrorisoida vahtimatta pihalla.
eivät tee mitään. Oletteko puhuneet vanhempien kanssa asiasta?