Voiko vauvalla olla vahvempi kiintymissuhde sisarukseen kuin äitiin?!?
Ihan tosissani kysyn, kun joku aiemmassa ketjussa kyseli vauvansa vierastamisesta.
Meillä vauva (9kk) ei myöskään koskaan ole vierastanut ketään. Esikoisella taas vierastamisvaihe oli niin voimakasta, että välillä melkein hävetti, kun vauva alkoi huutaa isovanhemmille tai naapureille.
Tänään tajusin, että meidän poitsu ei edes huomaa, jos poistun huoneesta tai palaan huoneeseen. Sen sijaan isoveljen perään huudetaan naama punaisena ja kun isoveli tulee huoneeseen, niin naama on heti iloinen kuin hangon keksi.
Onko normaalia?
(Olen imettänyt 6 kk ja huolehtinut mielestäni ainakin perustarpeista).
Kommentit (9)
että kyse olisi kiintymyssuhteesta sinänsä. Isoveli on varmaan vaan hyvää viihdykettä, niin huudetaan, kun viihdyttäjä katosi näköpiiristä ja on vaarana, että tulee tylsää. Ei sinänsä, ettei veljestään varmasti pitäisi.
lapseni saattoi saman ikäisenä huutaa, kun vei pois tiskikoneen vierestä. En silti usko, että sillä oli hirveän vahvaa kiintymyssuhdetta siihen koneeseen.
johtuu varmaankin siitä että iso veli on lapsi, vauva voi samaistua. ja että isoveli naurattaa ja leikittää. kyllä se vauva äitiinsä turvautuu jos on paha mieli, äiti on tuki ja turva.
Mutta kiintymyssuhde oli varmasti muhun. Luulen, että teilläkin vauva tajuaa, että isoveli on myös pieni/lapsi ja kuten joku sanoi parasta viihdettä. Meillä tossa iässä vauva istui onnellisena sitterissä (ettei rikkonut koko ajan) ja katsoi kun isoveli rakensi esim. brion junanrataa tms.
1. minä
2. anoppi
3. isä
Toisen kanssa (uusi liitto -esikko jo teini)
1. minä
2. isoveli
3. isä
Onneksi nyt ei enää vierasti isäänsä, kuten vuosi sitten. Ja juu, imetin vuoden, josta 6 kk ns. täysimetyksellä.
voi. Jos sisarus on hoitanut paljon ja ollut oikeasti läsnä vauvan elämässä. Monella aikuisella on vanhempi sisarus paljon rakkaampi ja läheisempi kuin äiti tai isä. Kyllä lapsi Huomaa kuka oikeasti rakastaa välittää ja hoitaa
Ehkä isoveli on "idoli". Ja vauva tykkää niin kovasti että harmittaa kun ihana veli katoaa näkyvistä.