Mieheni söi torstaina paistetun kanafileen
mahtoikohan olla järkevää? Saakohan jonkun myrkytyksen? Paiston jälkeen kana oli muutaman tunnin huoneenlämmössä, sen jälkeen säilytetty jääkaapissa.
Kommentit (9)
Söi siis tänään kanafileen joka oli paistettu torstaina.
ap
Minulla on nyrkkisääntönä että melkein mikä tahansa säilyy 3 päivää jääkaapissa, jos ruoka on valmistettu oikein (= kypsäksi ja tarpeeksi kuumassa, jäähdytetty 2 tunnin sisään valmistumisesta). Tähän asti ei ole tullut yhtään ruokamyrkytystä :).
Minulla on nyrkkisääntönä että melkein mikä tahansa säilyy 3 päivää jääkaapissa, jos ruoka on valmistettu oikein (= kypsäksi ja tarpeeksi kuumassa, jäähdytetty 2 tunnin sisään valmistumisesta). Tähän asti ei ole tullut yhtään ruokamyrkytystä :).
Kyllähän se alunperin oli kypsäksi paistettu, mutta ehti olla siinä pannulla paistamisen jälkeen huoneenlämmössä n. 5 tuntia ennen jääkaappiin laittoa.
ap
Kyllähän se alunperin oli kypsäksi paistettu, mutta ehti olla siinä pannulla paistamisen jälkeen huoneenlämmössä n. 5 tuntia ennen jääkaappiin laittoa.
ap
"Kuuma kuumana ja kylmä kylmänä
Tarjoile ruoka mahdollisimman pian kypsentämisen jälkeen. Laita kylmät tuotteet pöytään vasta vähän ennen tarjoilua. Juhlissa noutopöytää voi täydentää pikkuhiljaa eikä kaikkea tarvitse laittaa kerralla tarjolle. Pitkään, yli kaksi tuntia, pöydässä huoneenlämmössä seissyt ruoka tulee heittää pois.
Jos ruokahetkeen on enemmän kuin kaksi tuntia aikaa, jäähdytä ruoka. Nopea jäähdytys estää bakterien lisääntymisen ja ruoan laatu säilyy hyvänä. Jäähdyttämistä voi nopeuttaa jakamalla ruokaa pienempiin annoksiin, viipaloimalla tai paloittelemalla.
Muista, ettei lämmintä ruokaa saa laittaa jääkaappiin. Jääkaapin lämpötila nousee ja muiden tuotteiden turvallisuus heikkenee.
Kuumenna ruoka nopeasti kauttaaltaan kiehuvan kuumaksi juuri ennen tarjoilua."
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/ruoka/ruokaa_turvallisesti/tarjoilu/
miksi annoit seistä iäisyyden lämpimässä?
No miksi se kana oli jääkaapissa, jos se oli mielestäsi pilaantunut syömäkelvottomaksi? Olisit heittänyt pois, niin ei tarvitsisi täällä kauhistella.
Jos se kana oli kunnolla kypsennettyä ja maistui normaalilta, niin tuskin aiheuttaa mitään oireita. Paistetusta lihasta tai kanasta huomaa kyllä pilaantumisen aistinvaraisesti, raaka kala, merenelävät ym. ovat sitten asia erikseen.
Olin hieman O_O kun luulin että miehes söi torstaina kanaa ja nyt päivittelet sitä täällä :D
mutjoo eikai siitä mitään kummempaa tule kuin ehkä menee maha sekaisin jos sitäkään.