Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten kirjoitushaluton poika voisi opetella ainekirjoitusta?

Vierailija
18.04.2010 |

on kuudesluokkalainen, jolla ongelmia ainekirjoituksen kanssa. Tekstiä ei vaan synny. Ei yhtä lausetta enempää. Taustalla alunperin lukivaikeus, mutta kirjoittaa kieliopillisesti ja oikeinkirjoitukselta ihan kohtuullisen oikein. Taustalla myös motorisia ongelmia, mutta piirtää pikkutarkasti ja hoienosti. Taustalla myös se, että kun siirtyi erityisluokalta tavisluokalle, juuri ensimmäiseen ainekirjoitukseen karahti alkun hyvä sopeutuminen: ope haukkui ensimmäisen ainekirjoituksen, koska se oli asiateksti tarinan sijasta.



Nyt ei sitten synny enää mitään. Ei yhtään mitään. Ei tarinaa eikä asiatekstiä. Hän "ei halua kirjoittaa mitään höpöjä" ja sen takia mikään lause ei ole tarpeeksi arvokas kirjoitettavaksi. Ei auta, jos sanoo,e ttä kirjoita matkasta mummolaan, tiedäthän sinä, mitä tapahtui. Ei auta, jos sanoo että kirjoita moponkorjauksesta, siitähän sinä tiedät paljon. Mikään ei ole tarpeeksi tärkeä juttu kirjoitettavaksi. EIkä auta, jos antaa ohjeen kirjoittaa alku (esittely, tms) ja keskikappale ja lopetus. Joku lukko on jäänyt. Miten sen yli voisi päästä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole äiti vielä, enkä erityisopettaja, mutta tällaisia juttuja tulisi mieleen.



Jos poika kerran on visuaalisesti suuntautunut, niin voisiko häntä kannustaa kuvien avulla. Esim. lehden tai kirjan kuva, johon lapsi kuvittelee tarinan.



Jatkotarina: Keksi itse aloituslause, poika keksii seuraavan jne., kunnes tarina on valmis. Tällä tavalla ei iske ahdistus koko jutun kirjoittamisesta, mutta tulee kirjoittaneeksi puoli tarinaa. Lisäksi mukana on vuorovaikutusta! Poikahan voisi piirtää tällaiseen myöhemmin kuvatkin.



Kannusta kirjoittamaan vaikka ihan vähän kerrallaan jostain mieleisestä aiheesta, kuten harrastuksesta, suosikkileffoista tms.



Anna kolme virkettä, joista ilmenee tarinan alku, tapahtuma ja loppuratkaisu, ja anna pojan "lihavoittaa tarinaa" eli keksiä yksityiskohtia. Kysele esim. minkänäköisiä tarinan ihmiset tai eläimet ovat, miltä jokin paikka näyttää jne.



Toivottavasti pääsette yli tästä, kirjoittaminen on hieno taito!

Vierailija
2/8 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojalla on nykyään niin kova angsti tästä, että ei oikein huoli apuakaan. TÄytyy löytää joku keino yrittää tarjota sitä enemmän.



Kuvasta kirjoittamista kokeiltiin joskus, se ei toiminut, koska edelleen juttu ei ollut "tarpeeksi hyvää/tärkeää" kirjoitettavaksi. Mutta ehkä siitä nyt jo syntyisi jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ovat ne pojan mielestä "hyvät" tai "tärkeät" aiheet? Onko siis enemmän faktaan päin kallellaan?



En osaa kovin tarkkoja neuvoja antaa, mutta olisiko mahdollista ottaa lähtökohdaksi joku faktateksti, vaikkapa Wikipedia-artikkeli tutusta ihmisestä? Ja kuvitella sitten jokin yksittäin tapahtuma sen ihmisen elämästä tai kirjoittaa hänestä jonkun muun näkökulmasta. Tai sitten kirjoittaa joku uutinen uusiksi.



No joo, menee ehkä vähän korkealentoiseksi.

Vierailija
4/8 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaa ylös päivän tapahtumia. Ruokailut, harrastukset, kenen kanssa teki jotain jne. Ihan mekaanisesti. Meillä se toimi vielä 4-luokkalaisella ja hetkeksi jopa innostui. Muutama rivi saatiin joka päivästä.

Vierailija
5/8 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ovat ne pojan mielestä "hyvät" tai "tärkeät" aiheet? Onko siis enemmän faktaan päin kallellaan?.

aiheesta ei ole tarpeeksi tärkeä tai hyvä. Ei kelpaa. Ensin se ei kelvannut opettajalle ja nyt se ei kelpaa hänellekään. Sinänsä poika kyllä arvostaa sekä tarinoita että faktatekstiä.

Faktatekstin referointi tms voisikin ehkä olla jonkinlainen lähtökohta. Jos se ei tuottaisikaan kirjailijaa, se tuottaisi kuitenkin kykyä vastata esseekysymyksiin ensi vuonna...

Vierailija
6/8 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekana päivänä hän pääsi kellonaikaan 6:35, jolloin oli kirjattuna ylösnousu, hampaidenpesu, vessassakäynti ja tultu aamiaiselle. Seuraavana päivänä ei syntynyt mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kurjaa, että ope on noin dumannut pojan, selvästi henkisellä puolella toi lukko.

Tsemppiä, ap, ja kärsivällisyyttä ja sitkeyttä! Muista myös lukea pojalle tai huolehtia hänen lukemisestaan. Näytelmiä, runoja, proosaa, kaikkia tyylejä...Sitä kautta myös kirjoitustaito kehittyy.

Vierailija
8/8 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kiitos vinkeistä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan