Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitatteko lapsilisät lapsen tilille vai pidättekö itse?

Vierailija
21.01.2009 |

.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ei ole tarkoitettu miksikään lapsen säästöiksi, vaan lapsen elättämiseen.

Kukin toki tekee niillä mitä tykkää, mutta ihan turha ainakaan mitään huonoa omatuntoa on siitä kantaa, että käyttää ne rahat siihen, mihin ne on tarkoitettukin, elämiseen.

Vierailija
2/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rahat tulevat minulle niin kauan kunnes palaan hoitovapaalta töihin. Mies olisi halunnut että lapsilisät menevät aina alusta asti lapsen tilille mutta totuus on että varsinkin hoitovapaalla on rahat niin tiukassa että lapsilisäkin on iso lisä tuloihin. Mutta kun palaan töihin on tilanne ihan toinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitetaan rahastoihin ja osakkeisiin.

Vierailija
4/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ei ole tarkoitettu miksikään lapsen säästöiksi, vaan lapsen elättämiseen.

Kukin toki tekee niillä mitä tykkää, mutta ihan turha ainakaan mitään huonoa omatuntoa on siitä kantaa, että käyttää ne rahat siihen, mihin ne on tarkoitettukin, elämiseen.

Eli ihan elämiseen menee meilläkin ihan siinä missä muutkin rahat. Jos jotain jää tilille ennen seuraavaa palkkapäivää niin se menee säästöön "aikuisten tilille". Lapsille laitetaan säästöön esim. synttärirahat.

Vierailija
5/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten ap:kin sanoi, niin sitten kun palaan töihin niin on eri asia. Silloin alettaisiin joka tapauksessa säästää lapsille pesämunaa tms. On sitten varaa auttaa kun lähtevät opiskelemaan.

Vierailija
6/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä EI ole tarkoitettu lapsen omiksi rahoiksi, vaan nimenomaan lapsen huoltajille lapsesta aiheutiven lisäkustannuksen (ruoka, vaipat, vaatteet jne.) kattamiseksi.

Vierailija
7/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja kevyestikin, kun vain mies töissä ja mä kotona kolmen lapsen kanssa.

Vierailija
8/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen töissäkin, ollaan pienituloisia eli koko summaa ei saa säästöön. Laitan vaihdellen kummankin lapsen tilille 10-20 e /kk.

Vierailija
9/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sieltä olen niitä sijoitellut rahastoihin.

Tällä hetkellä lapsilisät menevät omalle säästötilille, koska keräämme rahaa pihaan ja osakeostoihin.

Vierailija
10/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun tarhamaksu ja tokaluokkalaisen ip-kerho on 230 euroa yhteensä, sinne menee. Hoitovapaalla ne meni ruokaan. Lasten omille tileille laitamme molemmat 20 euroa/kk+lasten saamat lahjarahat. Niitä käytetään lasten isompiin ostoksiin, polkupyöriin ja sen sellaiseen.

Lapsilisät on tarkoitettu lapsen elatusta varten, ei lapselle.

Vierailija
11/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en "pidä itse" lapsilisiä enkä myöskään laita lasten tilille, vaan ne menevät sinne samalle käyttötilille minne palkatkin ja sieltä sitten maksellaan normaaleja kuluja, ihan siihen katsomatta mistä kukin euro on peräisin.

Vierailija
12/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tilillä olevat rahat säästetään hänelle itselleen, mutta jos joku todellinen hätä tulee, tarvitaan rahaa vaikka suuriin lääkärikuluihin tai johonkin, niin sitten kyllä käytetään niitä rahoja.

Vierailija
13/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä minä ne ainakin toistaiseksi pidän ja käytän yleisiin hankintohin. Teen tällä hetkellä 80 % työaikaa eli tulot eivät ole ihan sitä, mitä ne olisivat täyspäiväisenä. Luulen, että jossain vaiheessa alan siirtämään ainakin osan säästöön.

Vierailija
14/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten vaatteisiin, ruokaan ja hankintoihin

Vierailija
15/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen ruokaan, joskus vaatteisiin... Lapsella on kuitenkin papan avaama säästötili jonne pappa laittaa tietyn summan joka kuukausi...

Vierailija
16/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lomautettuna tulot on siinä 1100€ pintaan yhteensä. Sis, päivärahan, lapsilisän ja elatusmaksun.

Vierailija
17/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisälaki 21.8.1992/796

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 § (9.7.2004/642)

Lain tarkoitus ja soveltamisala

Alle 17-vuotiaan lapsen elatusta varten maksetaan tämän lain mukaisesti valtion varoista lapsilisää. Tämän lain soveltaminen lapseen ratkaistaan asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta annetun lain (1573/1993) mukaan.

Vierailija
18/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämiseen menee.

Säästämme muuten rahaa, mutta emme todellakaan lasten tileille, sillä jos taloutemme menisi sitten vaikka 17 seuraavan vuoden aikana jotenkin pahasti jumiin, niin emme kuitenkaan pääsisi käsiksi lasten rahoihin. Olisi aika harmillista, jos vaikka lapsi sairastuisi vakavasti tai tulisi ero tms. ja todella kipeästi tarvitsisi rahoja, jotka periaatteessa on olemassa, mutta niitä ei voisi käyttää. Mieluummin annan sitten lapsille erissä rahaa tai maksetaan vaikka lahjavero tai ostan siivun heidän asunnostaan tai ostan kassillisen ruokaa opiskelijalle sitten joskus, kuin että nyt säästäisin heidän nimissään olevalle tilille rahaa.

Vierailija
19/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsen omalle tilille, vaan sellaiselle koko perheen pahan päivän varalle tilille. Siellä on pidetty n kuukausipalkkojemme suuruista puskurirahastoa, ja sieltä otetaan jos jotain hälyyttävää sattuu/ silloin kun muut rahat on loppu. toimiva systeemi ainakin meillä.

Vierailija
20/46 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 euroa olen laittanut kuukaudessa lasten tilille.. niihin ollaan koskematta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi